Gert-Jan Brink schreef:
Raar advies. Zon toerenbegrenzer werkt op aanzuigingskracht en er zit een afstelmechaniekje in met een veertje. Gewoon veertje strakker/ zo strak mogelijk stellen en hij wordt niet meer dichtgezogen. Je kan het ding ook verwijderen en het gat met een plaatje afdichten. Een normale carb heeft zon di g niet. Je bent dan natuurlijk wel je eigen toerenbegrenzer voortaan. Niet iets om heel bang voor te zijn, ik heb het 25 jaar geleden al gedaan en met inhalen trap ik hem weleens even door tot 115 km/u. Moet er niet aandenken dat ie dan ingrijpt...
Die snelheden moet je overigens niet maken met een oud blok wat nooit zo hard heeft gereden. Met nieuwe zuigers en cylinders gaat het echter prima.
Volgens mij is het niet alleen een begrenzer, maar is de speciaal gevormde gasklep constructie er ook voor dat het gas niet ineens open kan. Als dat gebeurd dan krijgt de motor eventjes te weinig benzine namelijk. Bij andere auto's vangt een acceleratiepomp dit op maar die heeft een hy niet. Ik hen zelf jaren terug ook geëxperimenteerd met het veertje, maar zomaar strak zetten werkt bij mij niet. Dan is de gasreactie niet goed.
Op lpg heb je deze problemen uiteraard niet.
Sowieso heb ik nooit gehad of gemerkt dat hij ingrijpt. Het gaat heel geleidelijk. Dat hij volgens jouw zeggen ingrijpt en dat je de motor opnieuw moet starten dat kan ik niet rijmen met de constructie. Wat gebeurd en dan precies?