Het is nu do 28 maart, 2024 14:06


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 163 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: zo 15 jul, 2018 18:21 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
In Breda ben je ook welkom

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: zo 15 jul, 2018 19:16 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Hier ben je ook welkom :)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: zo 15 jul, 2018 21:55 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Hier ook (30km van Eindhoven), maar dat heb ik vorig jaar ook al aangeboden en daar heb je toen niet meer op gereageerd.

Ik kan ook oliedruk meten, zodat we de sensor uit kunnen sluiten.
Een beetje knipperen van het lampje als hij stationair loopt vind ik niet direct zorgwekkend.

Het oliegebruik vind ik niet normaal. De mijne verbruikte afgelopen jaar op en neer naar Portugal (c.a. 6000 km gereden) gemiddeld zo'n liter per 270 km.
Toch zag ik geen blauwe walm in de spiegel. Alleen na lange tijd bergaf en dan weer gas geven bij het verder rijden zag je duidelijk dat hij wat uit de uitlaat gooide.
Dus ook bij veel gebruik hoef je het ook niet altijd heel duidelijk te zien.
Als hij elke 500 km een liter zou lekken dan zou je bus van voor tot achter vet zijn van de olie, als dat niet is hoef je daar niet over te twijfelen. Een beetje lekken merk je niet zo in het gebruik.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: zo 15 jul, 2018 23:53 
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 08 mei, 2015 18:46
Berichten: 80
Woonplaats: Ternat,België
Zoals eerder gezegd hoef je je niet druk te maken als het lampje al dooft bij een beetje gas geven. Waarschijnlijk sensor die kapot is zoals ook al eerder beschreven.

_________________
Citroën HY 1970


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: ma 16 jul, 2018 6:53 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Dat kun je helemaal niet weten.
Als je een slechte oliepomp hebt en/of versleten lagers dan krijg je hetzelfde verschijnsel

Daarom: meten


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: ma 16 jul, 2018 11:36 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Michiel M schreef:
Wat betreft het olielampje: ik heb altijd gedacht dat er een verband zat tussen het oplichten van het lampje en het olieniveau. Na bijvullen bleef het lampje weer voor een hele periode uit namelijk. Het oplichten van het lampje is overigens alleen bij stilstand en/of remmen. Bij lichtjes gas geven dooft het lichtje weer direct.

Het lampje geeft aan dat de druk te laag is. Wanneer de druk te laag wordt omdat de olie op is, moet je heel snel je motor uitzetten.

De druk kan ook te laag zijn vanwege te dunne olie, versleten oliepompje, erg laag stationair etc. Het lampje kan ook gaan branden vanwege een slecht contact.

Als je te veel olie bijvult, spuugt je motor het ook uit. Weet je zeker dat je peil goed is? Als je hier niet zeker van bent, zou ik alle olie aftappen en er 4 liter in gooien. Dan weet je zeker dat je de juiste peilstok het juiste niveau aangeeft.

Een tik rond de 40 km/uur kan heel goed aan wat anders liggen, bijvoorbeeld een resonantie van je uitlaat.

Het is lastig hoor. Er kan heel goed wat misgaan bij een revisie, maar ook bij een goede revisie duurt het even voordat je vertrouwen in je blokje krijgt. :) Als je echt zeker weet dat hij meer dan 1 liter olie verbruikt op 1000 kilometer zou ik zeker de situatie uitleggen aan de verkoper. Compressie van 6 is ook te laag.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: ma 16 jul, 2018 19:58 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Bedankt voor al jullie adviezen, tips en aangeboden gastvrijheid. Ik heb enkele leden een pb gestuurd. Wanneer ik meer weet laat ik dat via dit forum weer weten.

Groet,

Michiel


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: ma 16 jul, 2018 21:21 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Succes, Michiel!


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: vr 20 jul, 2018 22:23 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Ik heb de bus van Michiel mogen aanschouwen en een aantal zaken geconstateerd. Oliedruk kon ik op dat moment helaas niet meten.
Aangezien hij nog andere leden zijn probleem wil voorleggen zeg ik nog even niets . ik ben benieuwd wat we gaan vinden en of we het eens zijn.
Michiel zal de updates posten

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: wo 25 jul, 2018 11:21 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Nogmaals dank Jan en kompaan voor de inspectie. Overigens komt er bij optrekken na stilstand wel degelijk blauwe rook uit de uitlaat.

Michiel


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: wo 25 jul, 2018 11:39 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Conclusie is? Goed blok of toch meer aan de hand.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: wo 25 jul, 2018 15:19 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Michiel vroeg mij mijn bevindingen te delen via het forum.
Welnu, ik had met hem afgesproken bij mijn sleutelruimte.
Ik was bezig met de deur open toen ik een rammelbak hoorde passeren; dat bleek Michiel te zijn.
Vanaf ruime afstand was duidelijk hoorbaar dat er wat aan de hand was. Bij instappen rook ik versnellingsbak olie.

Motor:
De tik in de motor was er nu niet. Bij stationair draaien viel op dat er een gerommel/geruis uit het blok kwam, niet zozeer uit de kop maar meer uit het onderblok, en dat het olielampje brandde. Bij gasgeven ging het lampje direct uit maar nam het gerommel duidelijk toe. Geen hoog geluid zoals klepgeluiden maar meer passend bij kantelende zuigers danwel lagers. Bij stoppen van de motor ging het olielampje onmiddellijk weer branden. Oliedruk kon ik momenteel niet meten, helaas.
De motor liep redelijk regelmatig maar niet zoals je van een gereviseerd blok mag verwachten. Eigenlijk klonk het als een echt versleten blok, naar mijn mening althans.
Onder de auto zag ik dat de voorste krukaskeerring lekte en dat het paard nat was van olie.

Koppeling/versnellingsbak:
Dit klonk ook niet goed. Bij stationair toerental wat zachte geluiden uit het koppelingshuis, moeizaam schakelen, kraken, niet goed vrijkomen van de koppeling. Starten en daarna schakelen lukt moeizaam tot niet. Eigenlijk alleen kraakvrij vanuit stilstand te komen door met ingeschakelde 1-ste te starten en dan weg te rijden en voor de rest te "dubbel-klutsen". Bij intrappen van de koppeling was er een duidelijke toerenval en nam het geluid toe tot een helder geratel als van diafragmaveren of metalen deel van de koppelingsplaat.
Toen Michiel wegreed was er bij optrekken vanuit stilstand een duidelijk dof roffelend geluid hoorbaar. Krukaslagers?

Kortom, dit klonk allemaal niet als een 6000 km geleden gereviseerde motor. Integendeel, het klonk allemaal niet best en ik vond het dapper dat hij weer op eigen kracht naar Eindhoven terughobbelde.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: do 26 jul, 2018 23:11 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Hij is vandaag bij mij geweest.
Ik vond hem niet slecht lopen. Ik ben geen automonteur en ik kan zelf niet het verschil horen in geluid tussen een versleten motor en een gereviseerde.
Naar mijn mening geen zorgelijke lekkage uit het motorblok. De olie wordt dus opgedronken door de motor. Dat zegt mij wel dat het geen nieuwe motor meer is, een gereviseerde hoort zoveel olie gewoon niet te gebruiken.
De oliedruk heb ik helaas niet kunnen meten. De drukschakelaar zat zo vast dat ik hem er niet durfde uit te draaien. Uit angst hem kapot te maken.
Er zat geen tik in de motor. Wel tikken en geranmel uit het koppelingshuis. (Dit zou als een tik in de motor gehoord kunnen worden)

Ik heb het luikje van de bak open gehad. Het druklager was ver versleten, ongeveer 1mm materiaal. Dat is weinig voor een lager dat er 6000 km in zit.
Het rammelend geluid komt van het beugeltje wat het druklager op zijn plek houd. Die zitten er normaal 2 op. De rechter zit los en komt soms tegen het vliegwiel aan.(dat is het rammelen) De linker is verdwenen. Ik vermoed dat daarom het druklager niet altijd goed terug komt en dat daarom de koppeling soms nog half ontkoppeld blijft.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: vr 27 jul, 2018 21:42 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Ter aanvulling op de bevindingen van Joost:

- Ik had vergelijkingsmateriaal in de vorm van de motor van Michiel en de in goede staat verkerende motor van de Bétaillère waar ik mee bezig ben: dat was een levensgroot verschil in bijgeluiden.

- De zichtbare olielekkage was inderdaad niet zorgelijk; ik weet alleen niet of er bij afremmen meer olie aan voorzijde gaat lekken. Blauwe walm heb ik op dat moment (stilstand) niet gezien, alhoewel Michiel zegt dat hij het op de weg wel ziet.

- Dat luikje openen is een goede, ik heb het niet gedaan omdat het voor mij duidelijk was dat de motor en bak toch gescheiden moesten worden. Aan dat beugeltje van het druklager had ik even niet gedacht. Dat verklaart zeker het geluid en het moeizame koppelen/ontkoppelen en het veranderen van het gerammel bij bedienen van het pedaal. Het versleten druklager kan ook passen bij een moeizaam schuiven van het druklager door ontbreken van een beugeltje.
De koppelingsperikelen kunnen heel goed veroorzaakt zijn bij het in elkaar schuiven van de prise-as en het krukastoplager.

Ik zou met de verkoper in contact treden en de zaak bespreken. De staat van de motor staat mogelijk los van de koppelingsproblemen tenzij de verkoper beide motorwissels heeft gedaan.
Als het mijn motor was zou ik deze openmaken en inspecteren als er geen oplossing gevonden wordt.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: za 28 jul, 2018 20:18 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
ik wijt het aan de vakantietijd; ik had namelijk een stroom van (andere) ideeën en adviezen verwacht

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 163 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group