Het is nu do 28 maart, 2024 13:23


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 163 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: di 03 dec, 2019 8:05 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Vuiltje in carburateur?
Ploft hij ook soms uit de carburateur


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: di 03 dec, 2019 9:35 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Heeft dit blok ooit lekker stationair gelopen? Is dit geleidelijk of plotseling ontstaan? Stationair niet gewoon te laag?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: di 03 dec, 2019 16:41 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: ma 15 okt, 2018 21:56
Berichten: 20
hey zou je eens contact met mij op willen nemen groeten jack van stiphout 0630868851 mag ook via whatsapp


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: di 03 dec, 2019 19:24 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Citaat:
Vuiltje in carburateur?
Ploft hij ook soms uit de carburateur

Het lijkt uit uit de benzinepomp en/of de carburateur te komen.

Citaat:
Heeft dit blok ooit lekker stationair gelopen? Is dit geleidelijk of plotseling ontstaan? Stationair niet gewoon te laag?

Jazeker. Het is een fonkelnieuw gereviseerd blok uit het magazijn. Heeft slechts 1000km gelopen. De ellende is begonnen na het afstellen van de kleppen na een km of 800. Vrij plotseling dus. Ik heb echter de kleppen (2x) gesteld zoals aangegeven op het forum. Als ik de stationairschroef verder open draai wordt het wat beter maar uiteindelijk houd ik het gepuf en slaat hij af.

Nog vergeten te vermelden: omdat met gas geven de motor wel prima loopt, ben ik laatst 2 rondjes gaan rijden. Bij beide keren viel de motor na een km of 2 plotseling stil en kwam ik dus langs de kant van de weg te staan. Na herstarten kon ik verder en heb ik deze problemen niet meer gehad.

Nu ik er over nadenk: ook een ander probleem doet zich plotseling voor: de knipperlichten werken bij stationair lopen maar na enkele km's gereden te hebben weigert het knipperlicht soms dienst (zowel links als rechts). Opgemerkt moet worden dat het knipperlicht in het verleden al vaak zeer langzaam knipperde en bij gas geven pas een beetje fatsoenlijk begon te werken.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: di 03 dec, 2019 20:13 
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
 Profiel

Geregistreerd: vr 20 okt, 2017 19:15
Berichten: 82
Woonplaats: Gelderland
een massa probleem?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: wo 04 dec, 2019 9:42 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Dat laatste zou ook zomaar kunnen.
Ooit een keer gehad met mijn 2cv waar net gerevisseerd blok in zat. Bokken en gek doen. Bleek de accu pool nog los te zitten :lol:


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: wo 04 dec, 2019 10:43 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Michiel M schreef:
De ellende is begonnen na het afstellen van de kleppen na een km of 800. Vrij plotseling dus. Ik heb echter de kleppen (2x) gesteld zoals aangegeven op het forum.

ik zou om te beginnen daar nog maar eens opnieuw aandacht aan schenken!


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: wo 04 dec, 2019 23:04 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Mogelijk heb je met het verwijderen van het kleppendeksel iets verstoord. Bobine of bougiekabel die slecht contact maakt, valse lucht ergens o.i.d.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: za 07 dec, 2019 19:54 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Ik heb op advies de bougies eruit gedraaid en met behulp van een schroevendraaier op de zuigers de kleppen gesteld. Twee kleppen bleken niet juist te staan. De motor lijkt nu rustiger te lopen. Ik heb nog geen testrondje kunnen rijden. De bougies zien er echter zwart uit (zie foto's). Samen met de door mij al eerder opgemerkte benzine slurpende motor (tot 2x toe slechts 375km met een volle tank): duidt dit op een te rijk mengsel? En zo ja: hoe moet dat worden aangepast? De carburateur is overigens direct overgezet van de oude motor naar de nieuwe zonder enige aanpassing. Ik weet niet of dat gebruikelijk is.

Groet,

Michiel


Bijlagen:
20191207_130507.jpg
20191207_130507.jpg [ 415 KiB | 18641 keer bekeken ]
20191207_130448.jpg
20191207_130448.jpg [ 365.63 KiB | 18641 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: za 07 dec, 2019 21:16 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Dan carburateur nog even afstemmen op de motor. Kan te rijk staan waardoor hij bij stationair te veel krijgt wellicht.

Zijn het overigens alle 4 dezelfde bougies. Of derde van links een andere. Zal vast niet zo zijn maar voorzichtig schoonmaken tussen de puntjes kan geen kwaad


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: zo 08 dec, 2019 11:45 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
2 verschillende bougies moet je niet willen. Daarbij heb je ook nog niet de juiste warmtegraad.
De juiste bougie voor de HY motor is de NGK (zie fotos). Ik heb hier al 70.000 probleemloze km mee afgelegd.


Bijlagen:
20191208_103641.jpg
20191208_103641.jpg [ 1.72 MiB | 18620 keer bekeken ]
20191208_103648.jpg
20191208_103648.jpg [ 1.67 MiB | 18620 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: zo 08 dec, 2019 14:55 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Het zijn inderdaad niet allemaal dezelfde bougies. Ik zal de juiste bougies bestellen. Bedankt voor de tip.

Ik heb inmiddels op dit forum het een en ander gelezen. Het stukje dat Ree heeft geschreven is zeer herkenbaar:
https://citroenhyforum.nl/viewtopic.php?f=21&t=105

Wanneer ik met een warme motor een constante snelheid op de autoweg rijd valt soms de benzinetoevoer weg. Twee remedies: ten eerste het gas loslaten en dan weer rustig indrukken, ten tweede het gaspendaal een stuk verder indrukken, dan krijgt ie ook weer een kick. Soms is het een paar minuten heel erg, soms heb ik er een kwartier geen last van. Trouwens ook nooit last met een koude motor.

Dit stukje is bijvoorbeeld identiek aan mijn situatie.

Ik heb inmiddels de carburateur gedemonteerd. Ik heb het advies gekregen de carburateur volledig te demonteren en een nachtje in de thinner (is wasbenzine of terpentine ook goed? die heb ik namelijk wel) te leggen en door te blazen. Daarnaast is het stellen van de mengselafstelschroef blijkbaar van belang maar daarvoor heb je toch een toerenteller nodig?

Update: volgens deze site werkt het zo: Afstelling: indraaien tot het toerental duidelijk daalt, Dan uitdraaien tot het toerental stopt met stijgen, dan weer een tikje terugdraaien.

De stelschroef stationair is dus daarna alleen voor het finetunen?

Groet,

Michiel


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: zo 08 dec, 2019 17:46 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Maar gelijk een nieuwe post:
Onderstaand de foto's van de gedemonteerde carburateur. Welke stappen moet ik nu zeker niet vergeten alvorens de carburateur een thinner (of wasbenzine?) badje te geven? Moet ik bijvoorbeeld ook de sproeiers losdraaien? Mij valt overigens op dat er behoorlijk wat speling op de shokeschroef zit en dat hij behoorlijk stroef gaat. Als ik de choke uittrek op het dashboard kan ik hem ook nooit met de shokeknop weer terugtrekken omdat dan de kabel zich terugtrekt en de shoke blijft staan. En moet je altijd 2 nieuwe pakkingen hebben die tussen de 3 losse delen inzitten?

Alvast bedankt

Michiel


Bijlagen:
20191208_163822.jpg
20191208_163822.jpg [ 554.76 KiB | 18594 keer bekeken ]
20191208_161444.jpg
20191208_161444.jpg [ 510.46 KiB | 18594 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: zo 08 dec, 2019 19:53 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 16 jul, 2010 10:41
Berichten: 186
Woonplaats: Bergen op Zoom
Hoi Michiel, ik ben een paar jaar geleden eens bij je langs geweest toen je ook problemen had. Dat was nog toen je Hy rood was en de oude motor er in zat. Wat ik me nog kan herinneren is dat je carburateur er wat vreemd uitzag en dat met name de choke vreemd gemonteerd zat. Wellicht moet je eens nagaan in hoeverre alles op de originele manier bevestigd is.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Marc Ambagts


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: zo 08 dec, 2019 21:38 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Marc schreef:
Wat ik me nog kan herinneren is dat je carburateur er wat vreemd uitzag en dat met name de choke vreemd gemonteerd zat.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Dat is mij ook opgevallen.

Michiel, ik zou de carburateur geheel demonteren, vooral ook de sproeiers. Veel fotos maken van de plaats van de sproeiers en liefst een goede exploded view opsnorren zodat de carburateur weer in elkaar komt zoals bedoeld is. En een revisiesetje voor specifiek deze is ook aan te bevelen. Afstellen van het vlotternivaeu volgens de geijkte methode is belangrijk.
Thinner is te verkiezen boven andere oplosmiddelen.
Succes

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 163 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group