Het is nu vr 29 maart, 2024 1:31


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 163 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: di 29 aug, 2017 21:47 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Dag,
We zijn afgelopen weken op vakantie geweest naar Frankrijk. Hier hebben we bijna 3000km gereden met een fonkelnieuwe gereviseerde motor. We zijn uiteindelijk gewoon rijdend teruggekeerd maar onderweg zijn we toch enigszins verontrust geraakt. Een aantal zaken die ons opvielen:

- bergaf begint het naar verbrande olie te ruiken
- de bus knalt soms flink (voornamelijk met warme motor en bergafwaarts)
- bij het plotseling intrappen van het gaspedaal maakt de motor soms een laag ronkend geluid ipv hoog sputterend en en heeft de bus nauwelijks (extra) vermogen
- bij het optrekken in zijn 1 schokt de bus zo nu en dan. Op het eind van de vakantie leek dit minder te worden.

Tijdens de terugweg kreeg ik plotseling natte voeten. Er bleek een bout uit het uitlaatspruitstuk verdwenen te zijn waardoor veel koelvloeistof plotseling kon wegstromen. Gewoon niet goed aangedraaid? Ook lekt er wat olie uit de oliepeilstokbevesting aan de zijkant van de motor.

Last but zeker niet least: op de terugweg had de bus soms plotseling nog maximaal power tot ongeveer 80 km/u. Op het extra intrappen van het pedaal kwam geen reactie/extra vermogen. Na inspectie leek het luchtfilter niet meer goed op de carburateur te staan. Kan dat de reden zijn geweest? Na het fatsoenlijk bevestigen hiervan hadden we meestal weer volledig vermogen. Echter bij thuiskomst is het euvel van maximaal 75 a 80km/u weer terug terwijl het luchtfilter goed is bevestigd. Ook het lage ronkende geluid is terug wanneer je plotseling het gaspedaal ver induwt bij nog lage toeren. Ook hangt er tijdens de eerste kilometers een vreemde (brand)lucht in de bus.

Iemand enig idee wat hier aan de hand kan zijn?

Groet,

Michiel


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: di 29 aug, 2017 23:11 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 16 jul, 2010 10:41
Berichten: 186
Woonplaats: Bergen op Zoom
Ik zou beginnen met de klepspeling te controleren. Ook het opnieuw afstellen van de ontsteking kan helpen.

_________________
Marc Ambagts


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: wo 30 aug, 2017 0:24 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
dit is heleaas niet de eerste keer dat je motorproblemen hebt op vakantie.
Maar nu met een gereviseerde motor en dat is wel wat anders dan met die gare motor van destijds.
Is de nieuwe motor ingereden, zijn kleppen gesteld na bijv 500 tot 1000 km? Kun je verhaal halen cq heb je garantie?
WQat betreft de symptomen: dat brommende geluid, shokken, knallen en vermogensverlies kunnen passen bij valse lucht in het inlaattraject. Het schijnt dat de carburateurvoet nog wel eens los wil zitten.
Oliegeur: soms lekt ergens wat olie dat verbrandt bij de eerste kilometers. De motor is geheel uit elkaar geweest. De storingskans is het grootst in de eerste periode na de revisie. Zeker als het lange warme ritten betreft. Het hoeft niet direct serieus te zijn. Het is niet denkbeeldig dat er hier en daar een boutje moet worden nagetrokken. Of dat er een olieleiding lekt.
Ikzelf zou eerst alles goed nalopen (lekkages van lucht en/of olie, bouten) en eventueel compressie meten.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: wo 30 aug, 2017 10:01 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Is de kop nagetrokken?

Het niet goed aansluiten van het luchtfilter op je carburateur heeft geen invloed op het rijgedrag. Ook het schokken lijkt me geen relatie te hebben met de nieuwe motor, tenzij er koelvloeistof/olie lekt op je koppeling.

Ik zou inderdaad beginnen met een rondje kleppen stellen.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: wo 30 aug, 2017 17:15 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Inderdaad kleppen stellen en ontsteking.

Israël al genoemd maar kan zijn dat door montage luchtfilter de carburateur weer even op voetpakking kwam en daardoor juist af sloot. Even na trekken.

De meeste kinderziektes krijg je na revisie. Dus even alles nalopen en afstellen.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: wo 30 aug, 2017 21:06 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2003 19:43
Berichten: 262
Woonplaats: Haarlem
Ik heb net bij mijn gereviseerde motor de kopbouten nagetrokken (6kgm) en was verbaasd hoeveel ik deze nog kon aandraaien.

Het is dus zeker aan te raden dit tijdig te doen!

_________________
HY rijder sinds 1995.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: zo 05 nov, 2017 21:56 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Dag,
Na 2 maanden nauwelijks aandacht voor de HY heb ik vandaag de draad weer opgepakt en de meeste adviezen hier opgevolgd. Ik heb de kopbouten aangetrokken (bleken wel redelijk goed te staan) en ben de kleppen gaan stellen. Na me ingelezen te hebben hier, ben ik als volgt aan de slag gegaan (met koude motor):

Als Klep 1 (uitlaat , 1e cylinder) ingedrukt staat, kan je klep 8 (uitlaat 4e cylinder) afstellen
Als je klep 2 (inlaat, 1e cylinder) ingedrukt staat, kan je klep 7 (inlaat, 4e cylinder) afstellen
Etc etc...

Voorheen startte de motor erg makkelijk en reageerde de motor direct bij gas geven. Na het stellen start hij wat moeilijker en slaat de motor direct af bij (flink) gas geven. Als je met enig gevoel gas geeft dan blijft de motor wel lopen. Overigens loopt hij zeer stabiel, ook stationair. Kleppen niet goed gesteld? Of toch maar met warme motor?

Alvast bedankt.

Michiel


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: zo 05 nov, 2017 23:21 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
hoofdsproeier?

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: di 07 nov, 2017 9:57 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 16 jul, 2010 10:41
Berichten: 186
Woonplaats: Bergen op Zoom
Ik zou ze opnieuw stellen met warme motor.

_________________
Marc Ambagts


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: di 07 nov, 2017 10:13 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Verschil tussen warm en koud stellen is ordegrootte 0,05. hier is iets anders aan de hand.

Als de kleppen goed genoeg staan, zou ik beginnen met de ontsteking van nul af aan opnieuw af te stellen.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: di 07 nov, 2017 19:45 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Bedankt voor de adviezen. Ik denk dat ik komend weekend de kleppen warm ga stellen. Wat betreft de ontsteking: ik heb een 123 ontsteking. Moet je die ook regelmatig opnieuw stellen?

Wat betreft de hoofdsproeier: die is simpel te vervangen?

Groet,

Michiel


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: di 07 nov, 2017 22:04 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Als je 123 goed staat, hoef je er niet mee naar om te kijken, maar met jouw probkemen zou ik eerst kijken of je ontsteking goed op tijd staat, je bougiekabels goed zitten etc.

Zelfde geldt voor je sproeier. Je kan controleren of de maat overeen komt met de maat in het werkplaatshandboek en of hij goed is aangedraaid.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: wo 08 nov, 2017 10:35 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Met mijn reactie hoofdsproeier bedoel ik eigenlijk dat deze misschien af en toe verstopt zit. Huidige benzine veroudert snel en er kan wat vuil meegekomen zijn

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: do 09 nov, 2017 20:17 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Beste Michiel,

Als ik zo door het verhaal van jou en je bus lees dan heb ik, met alle respect, het idee dat je nog niet erg technisch onderlegd bent. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn maar alle acties die je nu gaat ondernemen, ga je doen zonder enige achtergrond kennis. Het is alleen maar lovenswaardig dat je gierig bent om te leren maar desondanks zou ik je de raad willen geven om eerst eens aan de hand van iemand die van de hoed en de rand weet mee te lopen en onder zijn/haar begeleiding eens alles na te lopen. Kleppen stellen bijvoorbeeld is niet zo moeilijk, als je maar weet hoe het moet en datzelfde geldt ook voor het afstellen van je 123-ontsteking. Je kunt precies de handleiding volgen en tóch de fout in gaan, zoals ik letterlijk al heb meegemaakt door het verkeerd begrijpen van de tekst.
Als ik jou was zou ik iemand in je omgeving zoeken die een ochtend of avond samen met jou de elementaire dingen naloopt aan jouw bus zodat je een goede basis hebt en ook nog een leerzame ervaring.
Niemand is te oud (of te slim) om te leren. Dat geldt voor jou evengoed als voor mij en alle anderen die hier op het forum hun kunsten vertonen.
Begrijp goed dat ik hiermee niemand wil kwetsen of beledigen maar alleen hoop dat je dadelijk tevreden kunt vaststellen dat je steeds meer zelf kunt en begrijpt.
Dit is een welgemeende goede raad van een "ervaringsdeskundige"! :wink:


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor zonder volledig vermogen e.d.
BerichtGeplaatst: vr 10 nov, 2017 14:22 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Helemaal eens met HYvonne,
een paar uur inversteren in adviezen, liefst op locatie met een kenner, kan je vele teleurstellingen en moeite besparen.
Als je als niet ze erg ervaren sleutelaar zaken verkeerd aanpakt en op je schreden moet terugkeren verdwijnt vaak de motivatie en de lol.
Michiel, waar woon je, ver van Breda?

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 163 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 11  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group