Het is nu do 28 maart, 2024 16:47


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Werking carterventilatie ivm inbouw oliefilter
BerichtGeplaatst: wo 16 maart, 2022 13:57 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 07 jul, 2005 13:23
Berichten: 43
Woonplaats: Overslag
Geachte techneuten, zoals sommigen van jullie wellicht weten heb ik geen HY, maar wel een Traction met een ID-motor. Nu heeft die motor in detail meer overeenkomsten met de HY dan met de Traction, dus heb ik af en toe een vraag. Zo zou ik graag een vorm van carterontluchting/ventilatie toepassen zoals op de latere HY's. Wat ik tot hiertoe heb gevonden, is dat er sprake is van afblinden van de aansluiting van het ontluchtingspijpje op het onderblok en een vacuumaansluiting maken in het inlaatspruitstuk.

Nu heb ik een plaatje uit het onderdelenboek waar een en ander op staat en een mooie foto van een gereviseerd HY-blok. Op de laatste foto zie ik heel duidelijk het slangetje van het inlaatspruitstuk naar de dop middenop het kleppendeksel. In dat slangetje zit een soort terugslagklep (klopt dat?) die moet voorkomen dat teveel vacuüm in het inlaatspruitstuk olie op gaat zuigen. Of is dit klepje eerder een drukregelaar? Dan de dop op het kleppendeksel. Is dit simpelweg een dop, of zit er inwendig ook nog iets in? Aan de bovenkant ervan zie ik een tuitje, waarvan ik vermoed dat er een slang op moet die lucht aanzuigt/toelaat vanuit het luchtfilter, klopt dat ook? Kortom, zit ik met mijn aannames in de goede richting?

Ik meen begrepen te hebben dat de specifieke onderdelen van dit stukje HY-techniek moeilijk te verkrijgen zijn, maar ik neem aan dat dezelfde werking ook met onderdelen van andere auto's of meer generieke toeleveranciers bij elkaar te rapen zijn? Tenzij die dop op het kleppendeksel nog geheimen voor me heeft natuurlijk. Graag jullie wijze raad.

gr.
Marc

Afbeelding
Afbeelding

_________________
Citroën 11B 1949 Vorst
Citroën 2CV6 Spécial 1980 (project)
Panhard Dyna Z1 1955 (project)
Peugeot 306 Cabriolet 1999
Volvo 240 Estate 1990 (project)


Laatst bijgewerkt door graddus op za 15 okt, 2022 17:08, in totaal 1 keer bewerkt.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Werking carterventilatie
BerichtGeplaatst: wo 16 maart, 2022 14:04 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 07 jul, 2005 13:23
Berichten: 43
Woonplaats: Overslag
OK, het terugslagklepje heb ik gevonden op de website van Citrotech, weer een stapje in de goede richting. De zeefjes op de bovenstaande tekening, zitten die onder de dop in het kleppendeksel? Heeft iemand daar toevallig een detailfoto van?

_________________
Citroën 11B 1949 Vorst
Citroën 2CV6 Spécial 1980 (project)
Panhard Dyna Z1 1955 (project)
Peugeot 306 Cabriolet 1999
Volvo 240 Estate 1990 (project)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Werking carterventilatie
BerichtGeplaatst: wo 16 maart, 2022 19:47 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Bij de DS loopt er een slang van de ontluchtingspijp onder op het blok rechtstreeks naar de manchet bovenop de carburateur. Geen klepjes of iets dergelijks. Heel simpel.Verder is er een ontluchting boven op het kleppendeksel dat via een klein tuitje in het luchtfilterhuis uitmondt, aan de vuile zijde van het filter.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Werking carterventilatie
BerichtGeplaatst: wo 16 maart, 2022 20:14 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 07 jul, 2005 13:23
Berichten: 43
Woonplaats: Overslag
Dat is inderdaad nog simpeler, maar niet helemaal wat ik zoek. Wanneer ik de locatie van het pijpje onder op het blok vrij kan maken, dan kan ik die ruimte gebruiken voor de plaatsing van een extern oliefilter. Geen overbodige modificatie gezien de staat van mijn krukaslagers 30.000 km na volledige revisie...

_________________
Citroën 11B 1949 Vorst
Citroën 2CV6 Spécial 1980 (project)
Panhard Dyna Z1 1955 (project)
Peugeot 306 Cabriolet 1999
Volvo 240 Estate 1990 (project)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Werking carterventilatie
BerichtGeplaatst: wo 16 maart, 2022 20:17 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Het gaat om rubbermof met tuitje nr. N132-48 en slang nr. DX 132-76. die naar het deksel aan onderzijde blok loopt.
Ik zie niet waarom deze modificatie een extern filter zou verhinderen.


Bijlagen:
carterontluchting.pdf [143.79 KiB]
374 keer gedownload

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Werking carterventilatie
BerichtGeplaatst: wo 16 maart, 2022 20:24 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 07 jul, 2005 13:23
Berichten: 43
Woonplaats: Overslag
Dit zit op de 'moderne' DS-en neem ik aan?

_________________
Citroën 11B 1949 Vorst
Citroën 2CV6 Spécial 1980 (project)
Panhard Dyna Z1 1955 (project)
Peugeot 306 Cabriolet 1999
Volvo 240 Estate 1990 (project)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Werking carterventilatie
BerichtGeplaatst: wo 16 maart, 2022 20:25 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 07 jul, 2005 13:23
Berichten: 43
Woonplaats: Overslag
Maar Jan, jij hebt ook een HY, heeft die de in de beginpost genoemde carterontluchting, of is ze daarvoor te oud?

_________________
Citroën 11B 1949 Vorst
Citroën 2CV6 Spécial 1980 (project)
Panhard Dyna Z1 1955 (project)
Peugeot 306 Cabriolet 1999
Volvo 240 Estate 1990 (project)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Werking carterventilatie
BerichtGeplaatst: wo 16 maart, 2022 20:27 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Te oud, pijpje recht omlaag zoals de TA. Maar dat deksel kun je omdraaien , voorzien van wat staalwol en dan een slang naar boven.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Werking carterventilatie
BerichtGeplaatst: wo 16 maart, 2022 20:37 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 07 jul, 2005 13:23
Berichten: 43
Woonplaats: Overslag
Ja, dat snap ik, maar mijn goal is om dat hele pijpje te kunnen laten vervallen (zoals bij de latere HY's) en die locatie te gebruiken om de persleiding van de oliepomp aan te sluiten op een oliefilter.

_________________
Citroën 11B 1949 Vorst
Citroën 2CV6 Spécial 1980 (project)
Panhard Dyna Z1 1955 (project)
Peugeot 306 Cabriolet 1999
Volvo 240 Estate 1990 (project)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Werking carterventilatie
BerichtGeplaatst: wo 16 maart, 2022 20:46 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Onder die rubber dop op het kleppendeksel zitten alleen gaasjes.
Die zitten in pos 11 op jouw schema.

Ik heb bij mijn hy sinds een paar jaar de aansluiting op het inlaatspruitstuk in gebruik voor een rembekrachtiger.
De slang hangt in een flesje maar hier komt (zoals verwacht) niks uit. Verder merk ik niks van mijn gewijzigde constructie.

De positieve carterontluchting zit er alleen op voor het milieu zo heb ik begrepen.
Misschien is het bij jou ook voldoende om enkel een aansluiting van kleppendeksel naar luchtfilter te maken?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Werking carterventilatie
BerichtGeplaatst: wo 16 maart, 2022 21:28 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 07 jul, 2005 13:23
Berichten: 43
Woonplaats: Overslag
Dat is goed nieuws, dat zeefje zit er nu ook in volgens mij. Wat die rembekrachtiger betreft, die heb ik hier ook nog op de componentenstapel liggen en inderdaad, die extra vacuumaansluiting baarde me al een beetje zorgen. We zoeken rustig verder naar mogelijkheden :)

_________________
Citroën 11B 1949 Vorst
Citroën 2CV6 Spécial 1980 (project)
Panhard Dyna Z1 1955 (project)
Peugeot 306 Cabriolet 1999
Volvo 240 Estate 1990 (project)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Werking carterventilatie
BerichtGeplaatst: wo 16 maart, 2022 21:34 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 07 jul, 2005 13:23
Berichten: 43
Woonplaats: Overslag
Ben ik ook wel nieuwsgierig wat voor rembekrachtiger jij hebt toegepast trouwens?

_________________
Citroën 11B 1949 Vorst
Citroën 2CV6 Spécial 1980 (project)
Panhard Dyna Z1 1955 (project)
Peugeot 306 Cabriolet 1999
Volvo 240 Estate 1990 (project)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Werking carterventilatie
BerichtGeplaatst: do 17 maart, 2022 11:05 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
graddus schreef:
Ja, dat snap ik, maar mijn goal is om dat hele pijpje te kunnen laten vervallen (zoals bij de latere HY's) en die locatie te gebruiken om de persleiding van de oliepomp aan te sluiten op een oliefilter.


Hoe ga jij dat doen? Leiding vanaf de pomp door de wand van het carter of blok naar buiten?

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Werking carterventilatie
BerichtGeplaatst: do 17 maart, 2022 11:14 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
graddus schreef:
Dat is inderdaad nog simpeler, maar niet helemaal wat ik zoek. Wanneer ik de locatie van het pijpje onder op het blok vrij kan maken, dan kan ik die ruimte gebruiken voor de plaatsing van een extern oliefilter. Geen overbodige modificatie gezien de staat van mijn krukaslagers 30.000 km na volledige revisie...

Toch raar dat na 30.000 km de lagers stuk zijn. je zou haast denken dat er troep in oliekanalen is achtergebleven of een andere oorzaak dan normaal gebruik. In mijn HY zagen de originele lagers er na 90.000 km er nog zo mooi uit dat ik alles zonder aarzelen heb teruggeplaatst.
het voordeel van een extern filter is dat er geen vuil meer rondzweeft en de verversingsintervallen flink verlengd kunnen worden. Ik overweeg het dan ook bij mijn Traction als de motor er een keer uit moet. Mogelijk dat er dan een ID19P blok met 4 bak ervoor terugkomt, staat al klaar. de auto moet qua plaatwerk flink onder handen genomen worden, evenals de remmen en ophanging die na 15 jaar stilstand niet meer zo fris zijn.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Werking carterventilatie
BerichtGeplaatst: za 19 maart, 2022 22:56 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 07 jul, 2005 13:23
Berichten: 43
Woonplaats: Overslag
Dat zit er dus ook in mijn auto, een ID19P met vierbak. En ja, niet dat de lagers zo ver versleten waren dat het een probleem zou opleveren, maar nieuw zagen ze er niet meer uit. De kwaliteit van de gebruikte Total Quartz uit de Franse supermarkt was blijkbaar toch niet zo geweldig. Dus ja, een oliefilter. Wanneer het pijpje van de carterontluchting kan vervallen, zou er op die plaats met een beetje kunst een vliegwerk een aansluiting (of eigenlijk twee) kunnen worden gerealiseerd waarop een simpel schroeffilter gemonteerd kan worden. Betekent dus vooral het omleiden van de persleiding die vanaf de pomp naar de hoofdgalerij gaat. Ik heb hier nu een filtervoetje uit een classic Mini liggen, maar die heeft een externe aansluiting voor de terugvoer. Op een 2CV motor zit ook een los voetje dat wel een in- en uitgaande aansluiting heeft aan de blokzijde. En anders is er ook nog een mooi klassiek ogend houdertje van een Briggs & Stratton motor die in aanmerking zou kunnen komen. Wordt dus zeker vervolgd.

_________________
Citroën 11B 1949 Vorst
Citroën 2CV6 Spécial 1980 (project)
Panhard Dyna Z1 1955 (project)
Peugeot 306 Cabriolet 1999
Volvo 240 Estate 1990 (project)


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group