Het is nu do 28 maart, 2024 23:44


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Ander uitlaatsysteem
BerichtGeplaatst: di 15 jun, 2021 1:36 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 09 jan, 2009 23:18
Berichten: 306
Woonplaats: Oterleek
Ik ben na vele gescheurde uitlaatpotten zover dat ik wil overstappen op een geheel ander uitlaatsysteem.
Nu is er een mooi RVS systeem te koop dat je zo onder de bus kan hangen. Echter de prijs is zo'n 700 euro en dat vind ik best veel. Ik bedoel, het zal het best waard zijn aan materiaal enzo maar ik wil zoveel niet uitgeven aan een uitlaat. Bovendien hoef ik niet persé RVS.
Probleem is ook dat ik een vloerkachel heb die onder de busvloer uitsteekt, ik vrees dat die in de weg zit voor dat uitgebreide systeem.

Nou las ik ergens op het forum van Gert-Jan Brink dat hij een dikwandige pijp heeft gelast die van het spruitstuk via een mooie bocht het gat doorgaat en aldaar uitkomt op een Volvo uitlaat. Ik neem aan dat elke uitlaat van een 2-liter benzinemotor kan volstaan. Het is net hoe het uitkomt onder de bus.
Mijn probleem is, hoe kom ik aan zo'n mooie dikwandige bocht van het spruitstuk naar achteren. Ik kan zelf niet lassen.
Weet iemand een bedrijf die zo'n uitlaatpijp voor mij zou kunnen fabriceren?

_________________
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Ander uitlaatsysteem
BerichtGeplaatst: di 15 jun, 2021 9:38 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
die bocht die ik gemaakt heb is gemaakt van 2 korte bochten die ik aan elkaar heb gelast en daar heb ik 2 flensen aan gelast.
die heb ik van de oude uitlaatpot af geslepen.

deze bocht past tussen de standaard pijp die van het spruitstuk naar beneden gaat en de pijp die door het chassis naar achteren gaat.
op de foto zit ie al aan de neergaande standaard pijp.

het lassen is het werk niet als je de stukken hebt en pasklaar hebt gemaakt. Vast wel iemand te vinden die het even voor je last.

Afbeelding

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Ander uitlaatsysteem
BerichtGeplaatst: di 15 jun, 2021 22:06 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Ik rij al jaren rond met 1 demper dwars voor het motorblok.

De uitlaat gat vanaf het spruitstuk met een stuk flexibel en een paar bochten naar voren en komt rechts voor het voorwiel uit.

De demper heb ik ergens uit een schrotbak gevist. Maar als de buis die aan de demper zit rond de 45 mm is dan zal het wel werken.

Omdat ik die uitlaatverbindingen ook nooit lang gasdicht heb gekregen heb ik de buis aan het spruitstuk gelast. Ondanks dat dit in theorie niet kan, zit dit al 10 jaar zo.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Ander uitlaatsysteem
BerichtGeplaatst: vr 18 jun, 2021 9:09 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 09 jan, 2009 23:18
Berichten: 306
Woonplaats: Oterleek
Joost schreef:
Ik rij al jaren rond met 1 demper dwars voor het motorblok.
De uitlaat gat vanaf het spruitstuk met een stuk flexibel en een paar bochten naar voren en komt rechts voor het voorwiel uit.
De demper heb ik ergens uit een schrotbak gevist. Maar als de buis die aan de demper zit rond de 45 mm is dan zal het wel werken.
Omdat ik die uitlaatverbindingen ook nooit lang gasdicht heb gekregen heb ik de buis aan het spruitstuk gelast. Ondanks dat dit in theorie niet kan, zit dit al 10 jaar zo.

Ik wilde juist liever die pot naar achteren onder de bus, juist vanwege de langere afstand, en wat ik vaker hoor is dat het stiller is in de cabine. Naar mijn idee ontstaan de problemen omdat in de originele situatie er teveel vaste punten (2 ophangpunten, 2 pijpverbindingen) dicht bij elkaar zitten. Dat is bijna niet 'spanningsvrij' op te hangen.

_________________
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Ander uitlaatsysteem
BerichtGeplaatst: vr 18 jun, 2021 9:17 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 09 jan, 2009 23:18
Berichten: 306
Woonplaats: Oterleek
Gert-Jan Brink schreef:
die bocht die ik gemaakt heb is gemaakt van 2 korte bochten die ik aan elkaar heb gelast en daar heb ik 2 flensen aan gelast.
die heb ik van de oude uitlaatpot af geslepen.

deze bocht past tussen de standaard pijp die van het spruitstuk naar beneden gaat en de pijp die door het chassis naar achteren gaat.
op de foto zit ie al aan de neergaande standaard pijp.

het lassen is het werk niet als je de stukken hebt en pasklaar hebt gemaakt. Vast wel iemand te vinden die het even voor je last.

Afbeelding

Dank voor de foto, die verduidelijkt veel. Ik was even in de veronderstelling dat je vanaf het spruitstuk een compleet nieuwe pijp-met-bocht had gemaakt maar je gaat dus uit van de originele pijp naar beneden. Zo te zien gaat het na de bocht een beetje omhoog, dus aan de bocht komt de originele pijp naar achteren, over de aandrijfas heen?

_________________
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Ander uitlaatsysteem
BerichtGeplaatst: vr 18 jun, 2021 9:47 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
yep, zoveel mogelijk originele delen gebruikt. Makkelijker te vervangen en kan altijd terug naar standaard al heb ik daar na 15 jaar nog steeds geen behoefte aan.
je ziet dat 1 bocht nog 45 graden is maar dat ik van de andere een stukje af heb moeten halen voordat ik de flens eraan laste.
Pasklaar gemaakt onder de auto met beide originele pijpen op hun plek. Bocht gelast en gemonteerd.

Uitlaatpot onder de auto heb ik met 2CV uitlaatrubbers en metalen beugels zoals bij de 2CV met grote parkers aan het chassis opgehangen, had geen zin om onder mn auto te liggen lassen.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Ander uitlaatsysteem
BerichtGeplaatst: vr 18 jun, 2021 11:11 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
hyliner schreef:
Joost schreef:
Ik rij al jaren rond met 1 demper dwars voor het motorblok.
De uitlaat gat vanaf het spruitstuk met een stuk flexibel en een paar bochten naar voren en komt rechts voor het voorwiel uit.
De demper heb ik ergens uit een schrotbak gevist. Maar als de buis die aan de demper zit rond de 45 mm is dan zal het wel werken.
Omdat ik die uitlaatverbindingen ook nooit lang gasdicht heb gekregen heb ik de buis aan het spruitstuk gelast. Ondanks dat dit in theorie niet kan, zit dit al 10 jaar zo.

Ik wilde juist liever die pot naar achteren onder de bus, juist vanwege de langere afstand, en wat ik vaker hoor is dat het stiller is in de cabine. Naar mijn idee ontstaan de problemen omdat in de originele situatie er teveel vaste punten (2 ophangpunten, 2 pijpverbindingen) dicht bij elkaar zitten. Dat is bijna niet 'spanningsvrij' op te hangen.



Of het stiller is dat weet ik niet, het blijft toch een herrie bus.

Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft de originele constructie, teveel vaste punten.


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group