Het is nu do 28 maart, 2024 23:03


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: wie kan mijn motor reviseren?
BerichtGeplaatst: do 24 jan, 2008 0:41 
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
 Profiel

Geregistreerd: do 24 jan, 2008 0:10
Berichten: 6
Als ik het forum zo lees ben ik een van de gelukkigen die de afgelopen 10 jaar zonder veel problemen (muv die prachtige remmen) in zijn HY rondtoert. Heb nagenoeg elk onderdeel van mijn HY onder handen gehad, maar heb altijd met een grote boog om mijn motor heen gelopen (onder het motto: "als ie het doet, ga ik hem niet openschroeven"). Kan me echter voorstellen dat de motor ondertussen wel enige aandacht behoeft. Probleem is echter dat ik echt geen verstand van motoren (denk te) hebb(en) :oops: .

Is er binnen de club iemand die (tegen betaling) eens kritisch naar mijn motor wil kijken en, indien noodzakelijk, het e.e.a. zou kunnen vervangen? Heb al wel even op de sites van de grote jongens gekeken maar die vragen zulke bedragen dat ik de rest van het jaar droog brood moet eten. Ik woon in de buurt van Amersfoort en kan (als ik de schommel afbreek en mijn banden leeg laat lopen) ook voor een droge sleutelruimte + electra zorgen. Vind het ook geen probleem om met de bus door NL te crossen, als het maar een beetje in de buurt is. Eventuele tips over handige mannetjes zijn natuurlijk ook van harte welkom.

Alvast bedankt, Ewout


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: wie kan mijn motor reviseren?
BerichtGeplaatst: do 24 jan, 2008 19:40 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 22 feb, 2005 23:01
Berichten: 170
Woonplaats: Heemstede
Schok van herkenning! Mijn motor start en loopt als een zonnetje, maar verbruikt wel 1 liter olie op 1300 km. Ook blaast ie een beetje uit de olievulopening. Ook ik denk steeds: "Iets dat het goed doet, daar moet je van afblijven." Maar waar ligt de grens?
Een beetje reviseren slaat volgens mij nergens op, want eenmaal uit elkaar kan je beter alles onder handen nemen. Maar ja, dan wordt het weer heel duur. (1500 - 2000 euro..?)
Wie durft iets verstandigs over dit dilemma te zeggen?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: wie kan mijn motor reviseren?
BerichtGeplaatst: vr 25 jan, 2008 1:12 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 07 sep, 2003 19:36
Berichten: 118
Woonplaats: Dieren
John schreef:
Schok van herkenning! Mijn motor start en loopt als een zonnetje, maar verbruikt wel 1 liter olie op 1300 km. Ook blaast ie een beetje uit de olievulopening. Ook ik denk steeds: "Iets dat het goed doet, daar moet je van afblijven." Maar waar ligt de grens?


Bij Ewald kwam echt rook uit de olievulopening voor de revisie en later bleek revisie inderdaad nodig.
Bij Pino walmt ie meer uit de uitlaat, vooral bergaf wil ie nog wel een aardig rookgordijntje trekken, maar inderdaad, bergen in Nederland.....grens nog niet bereikt dacht ik zo, zolang de compressie nog redelijk is.
Volgens mij gaat 1 op 1300 nog wel, heb zelfs meegemaakt dat iemand met losse motorkap reed en bij de verkeerslichten olie bijvulde! Maar dat was een maffe Engelsman :)
En het is de vraag of het olieverlies door verbranding of lekkage geschied, die krukaskeerring bijvoorbeeld wil niet altijd even goed afsluiten....:)

_________________
http://www.geocities.com/HY_Pino


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: wie kan mijn motor reviseren?
BerichtGeplaatst: vr 25 jan, 2008 16:59 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 20 apr, 2006 12:41
Berichten: 432
Hoi,

hier hetzelfde probleem: motor start goeden loopt als een spinnende kat voor de openhaard.
Alleen verbruikt 1l op 500km. Na een check bij een vriend met een motordiagnosekast blijken mijn zuigerveren versleten.

Op een meeting van het Citroen HY Team heb ik dit dilemma al eens in de groep gegooid,
hun antwoord is: doorrijden, als ie 1 liter op 50 km gaat gebruiken moet je je zorgen gaan maken.
Ze adviseren wel om lid te worden van de ANWB met een aanhangwagen supplement, zodat je met pech op vakantie in Frankrijk naar huis gesleept wordt....
Het aantal mensen dat op diezelfde meeting wist te vertellen dat ze met een kapotte motor gestrand waren op vakantie was ook schrikbarend hoog, verhalen over drijfstangen die door het carter kwamen zetten waren niet van de lucht.
Dit lijkt mij geheel in lijn met het advies van doorrijden tot 1l op 50 km...

Als je niet echt een probleem vermoedt met je motor, zou ik er niets aan doen. Gebruikt hij veel olie of hoor je gekke geluiden, dan zou ik er eens naar laten kijken.

Ik rijdt een paar duizend km met de bus per jaar, als mijn blok het nog 20.000 km vol houdt ben ik 10 jaar verder....

Groetjes en succes,

Edwin.

_________________
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: wie kan mijn motor reviseren?
BerichtGeplaatst: vr 25 jan, 2008 17:10 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2003 19:43
Berichten: 262
Woonplaats: Haarlem
Ik zou zeggen zolang de motor goed loopt en niet extreem veel olie verbruikt: Naast regulier onderhoud niets doen. :lol:

Compressie meten kan goede informatie geven wat betreft slijtage aan zuigerveren, en kleppen. Lage olie druk (Olie lampje brandt bij lage toeren en warme motor) is ook een teken van slijtage.

Controle / reinigen van de carterventilatie en experimenteren met een dikkere olie soort, (Bijv. 20W60) kan het olieverbruikverminderen.

Aantal jaren geleden mijn motor geheel laten reviseren: nieuwe zuiger en bussen, lagers, ketting, enz. Oliedruk was erg laag, bovenste zuigerveren weg, waardoor gat in zijkant zuiger. Olie verbruik 1 op 300. De motor liep nog wel redelijk!

groeten leo

_________________
HY rijder sinds 1995.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: wie kan mijn motor reviseren?
BerichtGeplaatst: zo 27 jan, 2008 10:26 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
Als je wt acht tot hij 1 l op 50 km gaat verbruiken, kun je net zo goed wachten tot hij helemaal instort lijkt me. Ik vind 1l op 50 km teveel, maar ook 1l op 500km. Als het bij mij zover kwam zou ik er al wat aan laten doen hoor.

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: wie kan mijn motor reviseren?
BerichtGeplaatst: zo 27 jan, 2008 14:42 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 05 sep, 2006 2:06
Berichten: 251
Woonplaats: Veldhoven
Sluit me helemaal aan bij Boudewijn.

Het achterlaten van een rookgordijn is schadelijk voor het milieu en de medeweggebruikers. Het helpt ook niet erg mee aan een positieve beeldvorming van klassiekers (en klassiekereigenaren) in de samenleving. Daarom vind ik persoonlijk een verbruik van meer dan 1l op 1500km al tamelijk onacceptabel. Auto's die 1l op 50km verbruiken mogen wat mij betreft door de politie van de weg worden gehaald en zwaar worden bekeurd.

Groeten, Matthijs


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: wie kan mijn motor reviseren?
BerichtGeplaatst: zo 27 jan, 2008 18:00 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 14 mei, 2004 14:38
Berichten: 290
Woonplaats: Gieten
Tja een motor revisie is natuurlijk soms noodzakelijk, maar olie verbruik kun je eerst ook proberen tegen te gaan met de diverse producten van Wynns. BV "stop leak" en "super charge". Het laatste gebruikte ik elk jaar in mijn 67er HY. Door het gebruik van "super charge" lag het olie verbruik van mijn HY op nog geen liter op 10.000 km!!!

_________________
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: wie kan mijn motor reviseren?
BerichtGeplaatst: do 31 jan, 2008 16:37 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 29 okt, 2006 20:22
Berichten: 91
Woonplaats: Den Helder
Mijn v erbruik is ongeveer 1 liter/100km

vindt ik teveel,

hij lekt het niet uit het blok, maar wel via de uitlaat, ik denk ook zuigerveren.
ik ga echt niet doorrijden tot ie nog meer gaat verbruiken.

aan de slag dus,

groet,

Martijn

_________________
HY 1969 verlengd en verhoogd
Toyota Aygo 2007
Seat Ibiza ST 2011
en een fiets


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group