Het is nu do 28 maart, 2024 15:26


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 03 aug, 2005 21:57 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: di 12 jul, 2005 12:45
Berichten: 22
Woonplaats: Venlo
Hoi Rein en Gerard,

Inderdaad een goed initiatief.
Ik ga een motor volledig reviseren. Ik zal daar veel vragen over stellen waar Gerard antwoord op heeft. En als ik dan foto's maak en met Gerards hulp de juite tekst erbij, dan krijgen we in een half jaartje het hoofdstuk "motorrevisie" van de kennisbank wel af. Mij lijkt dit wel werkbaar. Hebben we alleen iemand nodig die het goed indexed en web-enabled maakt.
En als iemand anders zijn remmen onder handen neemt en foto's knipt, dan hebben we weer een hoofdstuk. En iemand een versnellingsbak,...etcetera.

Ik heb sinds 1999 mijn derde HY (uit 1975). Op een verscholen plek vond ik gisteren een prtomonee met een eurochecheque pasje (bestaan die nog?) Ook zaten er kassabonnetjes in uit 1985. Dat betekent dat de HY toen al kampeerauto was.

Vriendelijke groet,

Gerben


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 04 aug, 2005 8:39 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Hallo Gerben.
Waarom wil of moet je de motor reviseren?Wat zijn de klachten?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 04 aug, 2005 11:18 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: di 12 jul, 2005 12:45
Berichten: 22
Woonplaats: Venlo
Hoi Gerard,

Met mijn eerste HY kwam ik 25 jaar geleden geen berg meer op in zuid frankrijk. Hij liep nog maar op twee pitten.
Met mijn huidige HY kwam ik op de wereldmeeting met een aanloop het ergje pas in tweede instantie op. De HY valt stil en de motor slaat af. Er wordt geen kracht ontwikkeld op het laatst. Ik heb 19x400 banden op de voorwielen. HY rijdt tegen de negentig op deze banden, dus de ontsteking zal aardig goed staan.
Ook zweet en lekt de huidige motor op alle plaatsen muv de karterpan. En daar is weer een hoekje vanaf gebroken.
Omdat er geen grote druk wordt opgebouwd in het karter zal de compressie nog wel in orde zijn. Ik zal deze eens meten. Weet jij uit je hoofd wat de HY (H78) moter aan compressie heeft (dan hoef ik het niet op te zoeken).

En verder lijkt het me erg leuk om een HY motor op mijn gemak te reviseren en het blok en de poelie een eigen kleur te geven.

Kan je me helpen om het lijstje afmaken voor de volgende onderdelen bij een volledige revisie:

Aandrijving:
4 st cylinders
4 st zuigers
4 st set zuigerveren en olieschraapveer
? st krukas lagerschalen
1 st distributieketting
4 st bougies
8 st klepzetels?

Olie:
1 st oliefilter
1 st afsluitring aftapplug
oliepomp?
karterontluchting?

Pakkingen:
1 st distributiedekselpakking
1 st oliekeerring krukas
1 st karterpanpakking
1 st koppakking
2 st halve cirkel (kurk) pakkingen (verschillende)
1 st kleppendekselpakking
1 st benzinepomp (kurk) pakking
1 st inlaatspruitstuk pakking (caburateur)
4 st uitlaatspruitstuk pakkingen
4 ringen (onder het kleppendeksel)?

Bouten:
Welke bouten moeten nieuw?

Met zo'n lijstje hebben we al iets klaar voor de kennisbank dat antwoord geeft op de vraag: "Ik wil mijn motor reviseren, wat heb ik aan nieuwe onderdelen nodig?"

Met groeten,

Gerben


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 04 aug, 2005 11:42 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
De zuigers,cilinders en veren zijn 1 set compleet
en een compleet motorpakkingset.
Bij de distributieketting moet je de geleider meenemen.
De klepzittingen kan je zelf niet vernieuwen,de kleppen wel
De kopbouten vernieuwen is een aanrader.
Ik zou maar eens naar prijzen gaan informeren en vergelijken met een
ruilmotor.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 24 aug, 2005 13:09 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: di 12 jul, 2005 12:45
Berichten: 22
Woonplaats: Venlo
Ik zal eens beginnen met naar prijzen te informeren.

Inmiddels heb ik de compressie gemeten van het huidig blok.

kamer 1: 6,9
kamer 2: 7,0
kamer 3: 6,8
kamer 4: 6,8

(warme motor en met het gas volledig ingetrapt)

De waarden liggen voldoende bij elkaar. Geen problemen dus :D . Maar wie kan een oordeel geven over de gemeten waarde? Is het aan de lage kant? Of is het wel goed zo? Bij welke waarde is het blok " versleten" ?

groet,
Gerben


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 28 dec, 2005 12:51 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Sorry voor dit late antwoord, maar de normale compressieverhouding is
1 op 7,9 dus dan moet je met een warme motor zeker rond de 9 atm komen.Hoever sta je op dit moment,of staat alles nu stil.


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group