Stef schreef:
Koelvloeistof leeg laten lopen (uit het hele blok dus ook het boutje aan de zijkant van je blok eruit halen en openpeuren met een ijzerdraadje)
Check, kon er precies een jerrycan en een trechter gemaakt van een colafles onder schuiven bij beide aftappunten
Citaat:
Slangen van de waterpomp halen (de waterpomp zit meestal behoorlijk vastgerot aan de kop. Ik heb nog wel gratis een waterpomp pakking voor je)
Erm, de slangen heb ik er af, maar de waterpomp zelf nog niet. Zit inderdaad muurvast, heb er nu geloof ik 7 moeren van af gehaald waarbij bij eentje de bout ook mee ging, deze heeft er een omhulsel omheen zitten. Heb ik er eentje gemist?
Of kan ik de waterpomp er net zo goed op laten zitten?
Want de koppeling met de rest van het blok is wel los:
Daarnaast bleek de koppeling, 't hele kleine stukje rubber slang (nr 32 op 1-231/1 van 't onderdelenboek), tussen de waterpomp en de ingang op het blok eigenlijk compleet stuk, wonder dat er amper water tussen door is gekomen!
Verder zijn dus alle slangen e.d. van binnen voorzien van een flinke roestlaag. Laatste restje "water" wat uit m'n radiator kwam was meer roest dan koelvloeistof.
Heb er nog wel wat foto's van, maar eerst maar eens eten.
Citaat:
Kleppendeksel eraf,
Check, dat had ik al geoefend
Citaat:
In- en uitlaatspruitstuk verwijderen. (de uitlaat pakkingen kun je vaak hergebruiken; bewaren in een bakje water)
Mja. Hier ging het klassiek mis. Bij de eerste bout was de WD40 schijnbaar nog niet in getrokken, want na 1 rukje lag de bout doormidden
De bout die het dichtst aan de cabine kant zit van cylinder 1 dus.
Is dat te repareren of is dat nieuw kleppendeksel?
Daarnaast (rest ging er wel redelijk makkelijk af) is het scheurtje in mijn spruitstuk groter dan ik dacht, hij is zo ongeveer van 1 cm vanaf de koppeling tussen buis 2 en 3 door naar 1cm van de koppeling aan de andere kant gescheurd, dat stuk bij de koppeling houdt dus de beide helften nog bij elkaar...
Moet dus ook vervangen worden (gelijk met de voordemper kan dat dan, als 't geldschip weer binnen is).
Verder ben ik nog niet gekomen, maar ik heb dan ook daarnaast m'n radiator er afgehaald en alle slangen (anders kun je ook niet echt bij de waterpomp komen
).
Sommige van de slangklemmen zijn nog van het sardineblikje-type... wat een krengen zijn dat om los te krijgen zeg. Die vervang ik in ieder geval door nieuwe (sommige schroeftypes ook trouwens).
Dit wordt iig weer een flinke klus, waarbij ik de diverse onderdelen ook meteen maar schoonmaak, nadat ik de kop heb gelicht want dat heeft prioriteit. Morgen eens proberen eerder op te staan (is moeilijk, ook als je al bijna 2 jaar geen student meer bent
). Ik wil dit weekend de kop er af hebben zodat ik deze week een afspraak kan maken met een bedrijf in de omgeving. Ze willen dan wel geen hele HY in de garage, een cylinderkop moet toch wel kunnen. Kan ik daarnaast meteen verlanglijstje van onderdelen gaan maken.