Het is nu do 28 maart, 2024 10:58


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 nov, 2005 17:53 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 Profiel

Geregistreerd: wo 21 sep, 2005 16:48
Berichten: 30
Citaat:
Dat was ook precies de reden dat ik hem waarschuwde om de regelaar te
laten staan en daarmee de krukas niet te zwaar zou belasten.


Die regelaar beheerst niet de drukbelasting op het lager maar beperkt slechts het motorvermogen door de smoorklep terug te regelen d.m.v. het vacuum. De smoorklep is voor dit doel a-symetrisch op de as bevestigd. Het is dus eigenlijk een soort max. gastoevoerregelaar.

Maar ik doel in mijn betoog hier op een hogere drijfstang- dus lagerbelasting.

Citaat:
De hierboven getoonde zijn de zuigers van de driemaal gelagerde DS blokken, wat opbouw betreft gelijk aan de HY blokken.

De DS blokken van na september 1965 hebben een nog grotere bolling op de zuiger, en dus nog meer compressie, maar of dat in een HY past weet ik niet.


Ah, er bestaan dus toch driemaalgelagerde DS blokken. Dat wist ik niet zeker. Dan kan het natuurlijk geen kwaad.


Laatst bijgewerkt door RoZwen op za 12 nov, 2005 21:41, in totaal 4 keer bewerkt.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 12 nov, 2005 18:16 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
RoZwen schreef:
Ah, er bestaan dus toch driemaalgelagerde DS blokken. Dat wist ik niet zeker. Dan kan het natuurlijk geen kwaad.

En kan ik weer wat toevoegen aan de verhalen die je toch altijd wel moet vertellen als mensen een praatje maken ;)

Dankzij wat spoedgedoe op 't werk vandaag niet veel aan de zuigerbussen kunnen doen. Misschien dat ik zo nog even met een lampje er bij wat ga doen. Het is wel droog tenminste.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 16 nov, 2005 2:05 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Voor de mensen die mijn soap volgen: de gloedjenieuwe zuigers+veren+zuigerbussen zijn vanochtend binnengekomen.
Wat zijn ze mooi in 't echt :D

En mijn dynamo zit nu in ieder geval weer in elkaar met een reserve achter de hand en eventueel nog een reserve bij de buurman wiens vader deze nog had liggen van toen hij een HY had. Ik hoop echter dat m'n eigen dynamo 't gewoon weer doet uiteraard.

Als 't werk 't toelaat en 't weer er ook naar is dan neem ik donderdag vrij zodat ik tenminste nog wat speling heb om nog naar een winkel te gaan als dat nodig is.
En dan is het tijd voor de Grote Klus(TM)...
Als iemand nog tips kwijt wil is dit een goed moment ;)

Ik hoop in ieder geval dat MurpHY dit weekend weer kan rijden, want ik heb vandaag weer eens de balans opgemaakt en ik heb op dit moment totaal 2 keer het aankoopbedrag uitgegeven (gekocht voor 2800 en nu dus 5600 euro totaal uitgegeven - wat hij naar ik bang ben bij taxatie niet zal halen overigens).

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 16 nov, 2005 22:21 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Ok, de aanhaalmomenten die ik op dit moment heb staan (uit m'n werkplaatshandboek):
Code:
cilinderkopbouten 1e maal  29,4 Nm (3,0 mkg)
cilinderkopbouten 2e maal  58,8 Nm (6,0 mkg)
tuimelaarassteunen         24,5 Nm (2,5 mkg) +/- 2,9 Nm (0,3 mkg)
ondercarterbouten          11,8 Nm (1,2 mkg)
drijfstangbouten           49,0 Nm (5,0 mkg)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17 nov, 2005 11:02 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Zou jij je naam kunnen veranderen,Leipie wordt Kenner.Alles is ok.
Je heb dus een goed handboek.Zorg er wel voor dat de gaten en de kopbouten goed gangbaar zijn,desnoods met kopervet.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17 nov, 2005 17:13 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Tussendoor update: nieuwe bussen + zuigers zitten er in en heb net de kop vastgezet met 't 1e koppel (29Nm).
Zometeen de drijfstangen vastzetten (doe ik liever met de kop er al op, want zo kunnen de bussen tenminste niet meer bewegen)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 17 nov, 2005 21:00 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
En toen was het te donker, te koud (het is hier nu 1.9 graden... onder de bus viel het wel mee met handschoenen aan, maar je tenen worden zo koud ;)) en te moe :D
Goed, wat hebben we vandaag bereikt:
- erg mooi weer en dat op een dag dat ik vrij heb genomen :D
- momentsleutel gekocht, ze zijn amper te huur en die wel te huur was begon bij 30Nm... heb nu een Skandia 20-110Nm, waar bij ik goed gegokt had dat die ook onder de 20 nog in te stellen is (schaal loopt nog wat door)
- zuigerbuspakkingen ingeknipt omdat ze te groot waren, verder redelijke laag vloeibare pakking om 'm vast te plakken en op te vullen
- zuigerbussen + zuigers gemonteerd na de drijfstangen uit de oude te hebben gehaald. Gerard's truukje van spiritus in de zuigerkop verbranden toegepast, werkte perfect, pistonpen gleed er zo in! Verder niks met de zuigerveren van doen gehad, ik heb ze niet eens gezien :D
- koppakking en kop er op gezet, da's ook nog wel wat geschuif, de centreerring (?) die paste niet helemaal lekker en ik wist ook eigenlijk niet hoe om die moest. Enfin, het zit.
- een stoterstang recht gemaakt en samen met z'n broertjes er in gezet
- alle tuimelaars bevestigd en met koppel aangetrokken
- alle cilinderkopbouten met 1e koppel aangetrokken netjes op volgorde van de CTA service website met de waterpomp in gedachten aan de andere kant
- alle drijfstangen vastgezet met 49Nm
- met verbazing staan (nou ja, liggen) kijken toen bij de derde bout m'n dop 12 door midden knalde. Daarna maar door gegaan met 7/16 wat zo goed als het zelfde is
- waterpomp ook groen gespoten, nog wat plekjes met tectyl ingespoten

En dat was het helaas al voor vandaag. Morgen eerst maar even naar het werk en dan kijken hoe druk het daar is en uiteraard wat het weer doet (de KNMI had buien verwacht vandaag, maar heb alleen blauwe lucht gezien)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 nov, 2005 1:22 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 22 apr, 2004 22:09
Berichten: 304
Woonplaats: Heeze
Ewald, prachtig verhaal, maar ben je niet bang voor die ene stoterstang, er zit toch een zwak punt in ben ik bang voor. ik heb er nog wel voor je liggen als je wil.

_________________
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 nov, 2005 10:41 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 Profiel

Geregistreerd: wo 21 sep, 2005 16:48
Berichten: 30
citroheeze schreef:
Ewald, prachtig verhaal, maar ben je niet bang voor die ene stoterstang, er zit toch een zwak punt in ben ik bang voor. ik heb er nog wel voor je liggen als je wil.


Helemaal mee eens. Ik heb ook al eens een stoter spontaan doormiddengebroken gehad onderweg. Er treden resonanties in op als de stang niet perfect recht is, met als gevolg metaalmoeheid en dan breuk.

Door de bougie verlengstukjes aal elkaar te schroeven en daar weer aan een klein magneetje kon ik de onderste helft gelukkig na lang peuteren eruit vissen. Anders had de kop er af gemoeten.

Rob.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 nov, 2005 17:01 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Wat moet ik hier nog aan toevoegen,Ik geloof echt dat we er in Enschede
een specialist bij krijgen.Goed gedaan Leipie,maar zorg er voor dat je die
stoterstang te pakken krijg.(voorkomen is hier veel beter dan genezen)
En na 1000km de kopbouten een slag los en weer op spanning zetten.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 nov, 2005 18:34 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 22 apr, 2004 22:09
Berichten: 304
Woonplaats: Heeze
Ewald, de twee stoterstangen [inlaat & uitlaat] zijn op de bus, als de post z'n werk goed doet moet je ze morgen binnen hebben, succes met sleutelen zaterdag.

ps montage kan gewoon met de kop nog op z'n plaats, tuimelaar een beetje lossen en opzij schuiven.

p.s. hou ons wel op de hoogte van de vorderingen

_________________
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: hy motor reviesie lepie
BerichtGeplaatst: vr 18 nov, 2005 21:42 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 27 aug, 2004 10:37
Berichten: 95
Woonplaats: Belgie
Wel , die is erg leuk om op te volgen , en zeer leerijk , maar voor mij was het ook al meer dan eens een leerschool geweest daar ik een maand geleden de koppaking erdoor gereden had van mijn HY78 blok, na 6000 km gedaan te hebben.
Maar wel na 20 jaar stilgestaan te hebben.
De motor van Lepie is nu wel echt een typisch voorbeeld hoe onzorgvuldig iemand kan omspringen met het onderhoud van een motor , de smurrie op de kop , de smurrie in de spoelkanalen enz , ook vraag ik me af wat de werkelijke oorzaak geweest is van de verbrande zuiger ( ik vermoed te fel over zijn toeren gejaagd ) denk ik ( zal mij niet gebeuren :shock: even een elektronische velleman kit toerenteller erin gebouwd , zeer goedkoop zeereffectief !
Idem voor de temperatuur ook elektronische velleman kit ( sensor vlak aan de ingang van het pomphuis achterin tegen de gietijzere wand, ook geen overbodigge luxe vind ik , want met een afschermkap weet je niet precies hoe warm de blok is.
Nu ik heb ook mijn motorkop laten vlakken uit zekerheid en afdichttest.
Ontkolen ook wel maar was niet echt nodig motor had echte 23.000 km .
Toen ik de motor opendeed na de eerste inspektie had ik enkel wat bodemsmurrie in de karterpan ( 5 mm ) .
Nu ik de kop noodgedwongen eraf had genomen kon ik de inspectie intern doen , geen stootranden,, zeer gave blinkende cylinders ,geen gekoolde pistons , ik stond echt verbaast zo proper.
Maar wat Lepie hier gepresteerd heeft en dat met een motor die eigenlijk zo goed als op was mijn inziens , tjonge proficiat !!!! :shock: :D !!
En hopelijk kan je je fotosite nog lang behouden voor andere pechvogels en leerlingen.
Misschien intressant om een link in mijn website te maken naar lepie zijn fotopagina .
Mijn site ,daar staat nog mijn DS 2.3 injection op die ondertussen netjes gestald is vanwege HY rijder geworden ;-) , maar ik ga er ook een hele pagina reeks van HY aan toe voegen in de winter maanden , mooie tijd voor zo een geduld werkje .
Volgend werkje voor me is de prisas dichting en misschien lager ook en lagerhuispakking............... . :D

Nogmaals gefiliciteerd Lepie !!!!!!!!!!

Groet jeroen http://www.jeroensuls.be

jeroen.suls@pandora.be

le camion lid sinds enkele maanden :D


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 18 nov, 2005 22:02 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
citroheeze schreef:
p.s. hou ons wel op de hoogte van de vorderingen

Vandaag gedaan:
- ...
niets! :D

Maar wel weer een nieuwe fotopagina
met de dynamo en de zuigers monteren.

Dank je Jeroen :D
(ik heb al veel meer geleerd dan me lief is ;))

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Geweldig!!
BerichtGeplaatst: vr 18 nov, 2005 23:06 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 14 mei, 2004 14:38
Berichten: 290
Woonplaats: Gieten
In een woord geweldig wat die Ewald allemaal doet. Niet alleen dat hij het doet, maar ook nog gewoon buiten op een grasveldje!!!
Ewald, SUCCES met de "wederopbouw" van je HY blok. En hierna natuurlijk vele probleemloze kilometers!!

_________________
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 19 nov, 2005 9:27 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Ik denk eerder dat een motor vervuild omdat hij onder temperatuur rijdt
voor elke liter benzine heeft een motor 15m3 lucht nodig en in ons klimaat
zit daar 1ltr water in,dus als de olie boven de 100grC lomt verdamp dat pas.Maar dan moet je toch een eind rijden en daar is ons land te klein voor.Als je nog een winterhoes bezit,hangt die er onder de 15grC maar
rustig voor.Die beschadiging van Leipie zoek ik meer in pingelen op hogere toeren of gewoon pech.Als er per ongeluk een stukje van de zuiger
gaat maakt dat deze hele ravage


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group