Het is nu za 27 apr, 2024 10:27


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 18 okt, 2005 23:21 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2651
Woonplaats: Hengelo (OV)
citroheeze schreef:
Ewald, lassen van je zuiger is echt geen optie.

Leek me al niet nee, wel grappig dat de vader van een huisgenoot ook aan kwam zetten met dat idee.
Citaat:
op zich is hier maar een goed advies en dat is ook meteen het duurste, ik zou zeggen blok eruit en een complete motorrevisie dus zuigers, bussen, lagerschalen, pakkingset, etc.
Ja ik weet het dat kost wat, maar dan heb je ook een motor die er weer duizenden kilometers tegen kan.

Heb van m'n moeder geleerd: wat je niet hebt kun je niet uitgeven.
Ik had zelf al het wilde plan m'n creditcard dan maar te misbruiken (die kan tot 2500), maar ik wil eigenlijk geen nieuwe schulden opbouwen, moet ook de IBG nog 8000 euro afbetalen :roll:
Daarnaast, naar mijn beoordeling is het ook nog niet nodig op dit moment.
Citaat:
Op zich ook een leuke klus om zelf te doen hoor.

Dat zeker, maar liever in kleinere stukjes, mijn prioriteit ligt er nu eigenlijk op weer te kunnen rijden. En nu ik al heel wat valkuilen heb gezien denk ik dat ik de motor in een halve dag kan uitbouwen, dus mocht er ooit nog eens een schip met tijd, geld en een ruime werkplaats binnenkomen dan zien we wel weer verder :D
(voor de duidelijkheid: ik ben het er verder 100% mee eens dat een motorrevisie de beste optie is! Sterker nog: MurpHY kan wel op meer punten revisie gebruiken... heb m'n achterpaneel dicht moeten plamuren...)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 19 okt, 2005 8:40 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Heb je de drijfstangen en lagers genummerd,zodat xe weer op hun eigen
plekje terug komen.Ook ik heb de aanhalspanning niet kunnen vinden.


Laatst bijgewerkt door Gerard 2cv op di 01 nov, 2005 15:55, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 19 okt, 2005 9:16 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2651
Woonplaats: Hengelo (OV)
Gerard Maas schreef:
Heb je de drijfstangen en lagers genummerd,zodat xe weer op hun eigen
plekje terug komen.


Afbeelding
:D
Citaat:
Ook ik heb de aanhalspamming niet kunnen vinden.

Mmz, groot mysterie dus. Naja, ik moet toch nog langs een garage, misschien dat die 't kunnen vinden.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 19 okt, 2005 13:32 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 22 apr, 2004 22:09
Berichten: 304
Woonplaats: Heeze
Ewald, ik heb nog wel een eerste pijp liggen waar dit deel goed van is, kun je van 2 halve weer een goede uitlaatpijp maken.

Volgens mij is al deze schade ontstaan door een gebroken zuigerveer, ziet er niet best uit is je clilinderwand nog wel netjes?

_________________
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 20 okt, 2005 1:00 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
 WWW  Profiel

Geregistreerd: di 05 aug, 2003 23:31
Berichten: 103
Woonplaats: arnhem
je had de roest plekken even moeten inspuiten met owatrol of ander roest werend middel .Daar plamuur altijd iets porues is en hierdoor vocht aantrekt.Sorry voor de te late reactie volgende keer beter.la souris

_________________
Nederlands kampioen Living Statues 2007 - samen met 10 andere beelden - http://www.beeldje.nl


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 23 okt, 2005 0:11 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 WWW  Profiel

Geregistreerd: za 03 sep, 2005 12:47
Berichten: 13
la souris schreef:
je had de roest plekken even moeten inspuiten met owatrol of ander roest werend middel .Daar plamuur altijd iets porues is en hierdoor vocht aantrekt.Sorry voor de te late reactie volgende keer beter.la souris


Als polyesterliefhebber (qua auto's dan) weet ik 1 ding zeker: zelfs een spons houd minder water vast dan een stuk onbeschermd polyester(-plamuur).

Beste Ewald, zoals je het nu hebt gedaan, houdt het maar even. Misschien nog niet eens de winter door.
Ondanks wat de verpakking belooft, polyester(plamuur) en metaal zijn geen vrienden van elkaar. Daar moet altijd een goede beschermlaag tussen. En polyester kun je beter altijd voorzien van een afdichtlaag.

Erik


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 23 okt, 2005 0:14 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 WWW  Profiel

Geregistreerd: za 03 sep, 2005 12:47
Berichten: 13
Gezien de foto's van de kapotte zuiger, heb je nog veel geluk gehad. Dit had tot veel ergere motorschade kunnen leiden.
Wel goed dat je de klus aanpakt! Ik ken er niet veel die zonder voorkennis aan zo'n project beginnen.

Erik


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 23 okt, 2005 1:02 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2651
Woonplaats: Hengelo (OV)
't plamuur is sowieso bedoeld als tijdelijke oplossing (en om ervaring op te doen met plamuren :D), beter dan met ducttape afgeplakte gaten zeg maar want het tape begon al los te laten en het lekte weer.
Ik kijk nog uit naar een oplossing waarbij de volledige balk vervangen kan worden, maar daar heb ik nog niet echt uitzicht op helaas. Wil het wel, want ik kan m'n achterklep nu niet gebruiken eigenlijk, als ik 'm openzet dan beschadigd er alleen maar meer, misschien dat als ik nog zo'n uitzetijzer kan vinden en aan de andere kant kan monteren...
Heb nog nergens Owatrol kunnen vinden helaas.

In ieder geval allemaal dank voor de plamuurtips, al is dit natuurlijk niet topic er voor (sorry Arthur :D).

Weer terug naar de zuiger: het is inderdaad een sprong in het diepe zo het hele blok openhalen... maar een overmatige interesse in techniek (Lego-persoon ;)), enige sleutelvaardigheid, wat documentatie en enigzins gezond verstand helpen een boel. En niet te vergeten dit forum en de mailtjes van mensen direct naar mij toe !!! :D

Ik heb goede hoop dat ik met een andere zuiger (in bestelling bij Henk), nieuwe zuigerveren op alle zuigers en de nodige nieuwe pakkingen in ieder geval een tijdje kan rond rijden. Wie weet komt dan eens het geldschip binnen voor een echte renovatie...
(hoef helaas geen rekening te houden een partner)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 25 okt, 2005 11:06 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 Profiel

Geregistreerd: wo 21 sep, 2005 16:48
Berichten: 30
Kijk toch eerst even die cilinder na op schade, het is zo zonde van je werk als er straks toch niet voldoende compressie is.
In dat geval is een andere (2e hands) cilinder gauw geplaatst, je trekt hem er zo uit. Vergeet bij terugplaatsen de dunne pakking niet.

Ik kocht indertijd bij Citroën een pakkingset waar alle pakkingen inzaten, ik weet niet of deze set nog ergens te koop is.

Bedenk verder dat nieuwe zuigerveren ook niet zaligmakend zijn. De oude veren zijn namelijk op de cilinder ingelopen.
Een cilinder slijt altijd enigzins ovaal door de eenzijdige druk van de arbeidsslag. Als er dan nieuwe zuigerveren worden geplaatst zijn deze nieuwe rond en lekken dus vaak in de oude cilinders.

Je kunt de nieuwe veer even in de oude cilinder plaatsen en met een lampje erachter kijken of er veel speling is, misschien valt het mee.
Eén en ander is natuurlijk afhankelijk van het aantal bedrijfsuren van de motor!

Eigenlijk zouden de cilinders gehoond moeten worden (exact uitgeboord simpel gezegd), alleen moeten er dan weer overmaat zuigers in. ik heb dat indertijd bij een motorenrevisie bedrijf laten doen tot volle tevredenheid.

De carterpan heb ik altijd met een goede vloeibare silicone pakking (blauw) vastgezet. Stopt prima en is ook weer te verwijder bij een volgende gelegenheid. De pasvlakken tevoren goed ontvetten met aceton o.i.d. en schoonmaken.

Succes! Rob.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 31 okt, 2005 14:32 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2651
Woonplaats: Hengelo (OV)
Ok, cilinderwand is toch wel beschadigd...
Afbeelding
(Klik voor grote versie)
Ofwel... ik ben in de markt voor een cilinderbus...

Cilinderkop is ondertussen gevlakt bij Citro-Classique, kon ze amper verstaan (ben geen oosterling van oorsprong :D) maar kop is snel en goed gedaan voor vier tientjes (en in de tussentijd lekker tussen de DSen doorgescharreld, stond ook een DS cabrio)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 31 okt, 2005 16:09 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Dan zal je de cilinder moeten vervangen,maar de afdichting is maar een
heel dun ringetje papier en ik hou mijn hart vast of je dat na al die jaren
nog goed schoon en vlak kan krijgen,anders loopt er koelvloeistof naar
je carter.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 31 okt, 2005 16:29 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2651
Woonplaats: Hengelo (OV)
Mmz, klinkt weer fijn :D
Ik zit te twijfelen of ik 't er op gok en de cilinderwand zo te laten, ik denk dat het voor de compressie wel mee zal vallen maar ben bang dat de zuigerveren er op kapot zullen gaan (al kan tactisch plaatsen van de ringen en een laag olie natuurlijk al heel wat helpen).

In ieder geval zit die cilinderbus flink vast... met de hand krijg ik er geen beweging in, dus dat wordt met een balkje en een hamer van onder er uit tikken.
Ik heb wel al vervangende papieren pakkingen (als iemand had gezegd dat het koffiefilters waren had ik 't ook geloofd ;)).

Denk het niet, maar is er ook nog een manier om dit op te vullen oid?
Lassen lijkt me niet echt bereikbaar. 2 componenten staallijm of van die 'las-uit-een-tube' ben ik bang dat die noch de hitte, noch de wrijving aan kunnen (al claimen ze alle eigenschappen van staal te hebben).

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 31 okt, 2005 16:55 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Je kan proberen met grof schuurlinnen schuin kruislings schuren zodat er
een mogelijkheid kom om de zuigerveren pas te laten slijten en dan is
kijken wat er over blijft.Het is heel normaal om cilinders zo te behandelen
om de glazuurlaag weg te halen.Anders zouden nieuwe zuigerveren nooit
pas slijten.Houdt moed.Het is ook geen nieuwe auto en hij zal licht bter
lopen dan hiervoor


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 31 okt, 2005 17:26 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2651
Woonplaats: Hengelo (OV)
Schuin kruiselings schuren van de cilinderwand neem ik aan? (even voor de zekerheid :)) Ik kan 't nog niet helemaal visualiseren namelijk :D

Op zich als die plek mooi overgaat in de rest van de wand zou het wel goed moeten gaan.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 31 okt, 2005 21:02 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 Profiel

Geregistreerd: wo 21 sep, 2005 16:48
Berichten: 30
LEiPiE schreef:
Schuin kruiselings schuren van de cilinderwand neem ik aan? (even voor de zekerheid :)) Ik kan 't nog niet helemaal visualiseren namelijk :D

Op zich als die plek mooi overgaat in de rest van de wand zou het wel goed moeten gaan.


Schuren is uithollen! Geen goed idee!

Hij zal misschien best wel lopen, maar voor de inspanningen krijg je straks een olie verbruiker. Daarbij een slechte compressie op deze cilinder dus een ongelijklopende motor. Deze cilinder is helaas zwaar beschadigd zo te zien.

Ik denk dat een 2e hands combinatie van zuiger met bijbehorende cilinder een veel betere optie is.

Het is een langeslag motor. (100x78) dus redelijk gevoelig voor compressieverlies.


Het zeer licht opschuren/opruwen zoals Gerard Maas suggereerd, is alleen bedoeld om nieuwe veren op een reeds gebruikte cilinder te laten inlopen. Daarbij wordt uitgegaan van een passende, niet beschadigde cilinder.

Rob.


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group