Het is nu do 28 maart, 2024 16:20


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 19 nov, 2005 17:20 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Fijn, ik zou hier keihard gevloek neer kunnen zetten... een van de tuimelaarsteunen brak net af omdat de ring er tussen was gekomen en ik dat niet gezien had :evil:

Het kan mij ook gewoon nooit eens meezitten... ik vond de 1 graad boven nul in de mist met 2 paar sokken, twee truien, handschoenen en een pet op al genoeg gedoe voor vandaag, maar nee dus. Het ging ook al te lekker (ondanks ietsjes koude tenen).
En Geert's stoterstang had ik er net in gezet, die was prachtig snel aangekomen.
Ik word hier zo moe van :(
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Ofwel, het wordt dit weekend weer niet rijden. Zal Geert maar weer mailen voor een vervangend onderdeel.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 19 nov, 2005 17:57 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Hallo Leipie,ik zou je onderschrift maar eens gaan wijzigen,want het gaat er nu toch echt naar uit zien dat als er iets tegen kan zitten het ook tegen
zit.Neem nu maar de stelling als hij klaar is gaan we rijden.Kijk ook of de
ontsteking op tijd staat


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 19 nov, 2005 21:12 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 22 apr, 2004 22:09
Berichten: 304
Woonplaats: Heeze
Ewald, gelukkig heb ik nog voldoende gebruikte steunen liggen ik zal a.s. maandag de juiste naar je toe sturen.

Als je me de verzendkosten betaald is het OK.

_________________
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 20 nov, 2005 13:40 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 Profiel

Geregistreerd: wo 21 sep, 2005 16:48
Berichten: 30
Denk maar vast aan het moment dat je het sleuteltje omdraait... soepel aanslaat... Lekker wegrijdt.... jaloers nagestaard door de buren... kacheltje op warm... zachte muziekje op de achtergrond... complimenten van het HY forum... die ongekende trekkracht onderin.... vrolijk tikkende kleppen... zacht zoemende zuigers... hmmm............


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 21 nov, 2005 0:36 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
RoZwen schreef:
Denk maar vast aan het moment dat je het sleuteltje omdraait... soepel aanslaat... Lekker wegrijdt.... jaloers nagestaard door de buren... kacheltje op warm... zachte muziekje op de achtergrond... complimenten van het HY forum... die ongekende trekkracht onderin.... vrolijk tikkende kleppen... zacht zoemende zuigers... hmmm............


Yup, ben heel erg benieuwd hoe ie nu zal lopen. Sinds ik 'm heb heeft hij altijd een onregelmatigheid gehad in stationair lopen (dat zal die zuiger zijn geweest). Zou nu weer als een zonnetje moeten lopen.

Vandaag niet zoveel gedaan (laat feestje op zaterdagavond ;)):
- laadruimte geordend (gereedschap weer op de goede plekken, onderdelen weer netter gestapeld)
- oliefilter gereinigd met wasbenzine en weer gemonteerd (borgmoer niet met de momentsleutel vast kunnen zetten, daar past helemaal geen dop tussen olieleiding en die moer, maar gewoon stevig aangedraaid)
- nieuwe kurkpakkingen van het ondercarter op hun plek gezet (wat redelijk wat gehamer, duwen met schroevendraaiers en wat bijsnijden vereist)
- ondercarter gemonteerd
Dat is wel heel in het kort iets van twee uur werk omschreven. Wat een rotwerk zeg. Die kurkpakkingen zijn namelijk twee keer zo dik als de oude. Je moet dus heel wat coordineren: goede plaatsing verticaal en horizontaal, veel kracht omhoog leveren om de pakking in te duwen en dan ook nog er een paar boutjes indraaien. Kwam na wat pogingen op 't idee onze mooie flatkrik (hydraulisch, twee ton) te gebruiken met een balkje hout er tussen en dan onder tegen de carterpan de pan omhoog duwen. Enfin, het zit weer.
- gashendel er weer op gezet, zit me nog niet helemaal lekker, lijkt of ik een ring mis ofzo, er is zoveel speling dat als je 'm induwt, hij schuin op 't asje komt te staan

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 23 nov, 2005 1:59 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Woei, nieuwe tuimelaarsteun kwam vanochtend binnen. Daarstraks er nog maar even op gezet, met de deuren dicht is het zo koud nog niet - zeker niet als je de cilinderkopbouten met 59Nm aandraait :D
In ieder geval gedaan:
- tuimelaars weer gemonteerd
- kop met 30 en daarna met 59Nm aangedraaid
- carburateur en gashendel gemonteerd
- kleppen en tuimelaars al vast een flinke lik olie gegeven en even een paar rondjes met de slinger gemaakt om 't door te smeren
- kleppendeksel er nu even opgezet tegen 't vocht in de lucht, moet er weer af om de klepspeling te controleren

Te doen:
- klepspeling meten en bijstellen
- luchtfilter monteren
- waterslangen en radiateur monteren*
- uitlaatsysteem monteren
- onsteking er op
- olie en koelvloeistof vullen
- compressie meten
- bougies er in
- starten?

* ik zit nog met een probleempje: ik weet niet meer hoe om m'n thermostaat in de dikke slang moet. Instinctief zou ik zeggen met de dikke kant er in (dat dus de veer aan de kant van de pomp zit). Klopt dat? :?:

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 23 nov, 2005 8:54 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Heel goed bedacht,aan die zijde moet hij meten om open te gaan en daar
komt de warmte vandaan


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 24 nov, 2005 1:42 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Nou, de positieve dingen van de avond:
- koelsysteem volledig aangesloten inclusief radiateur
- verwarmingssysteem aangesloten
- uitlaatspruitstuk gemonteerd
- luchtinlaatverwarming gemonteerd

de ondertussen tot grijze haren* drijvende ergernissen:
- het uitdraaien van de afgebroken uitlaatspruitstukbout blijkt niet met behulp van het schroefdraad te zijn gegaan maar heeft dus het hele draad in de het blok gesloopt... het mooie vervangende draadeindje kan er dus niet in vast worden gezet, moet op zoek naar 1 maatje groter
- bij het losdraaien van dat boutje heb ik twee moeren gebruikt, waarvan er eentje nu dus vrijwel rond is, ik kom nu dus ook een moer te kort
- een van de radiateur zijmoeren brak af, zit nu dus een nieuw boutje met moer en een borgmoer op

Dus morgenavond maar weer langs de bouwmarkt (want uiteraard ging het pas na 21 uur stuk).

Morgen hoop ik de voordemper er op te zetten met 't tussenstuk. Dat moet dan maar even voldoen want ik ben nog niet aan lassen toe gekomen van de rest van de buis. Daarnaast de ontsteking monteren en alles vullen.
En dan komt toch de voltooiing wel in zicht.

Wederom geen foto's, is te koud, donker en nat, da's geen goede combinatie voor een camera.

* niet dat grijze haren erg zijn natuurlijk (met in het achterhoofd de gemiddelde leeftijd van de HY-rijder ;)), maar niet al op je 27e :D

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 25 nov, 2005 9:48 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Mag ik denken dat je vandaag,gezien het weer maar even tot rust moet
komen.Misschien dat al die pechgevallen dan hopelijk ook wat minder
worden.Dan kan je zaterdag weer bij daglicht werken.En nu een beetje
meer geluk.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 25 nov, 2005 10:53 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Dat kun je wel zeggen ja:
Afbeelding
Gisteravond nog wel het uitlaatspruitstuk vast gezet (1 gat dus opgetapt tot M8, de ontbrekende moer gepikt van een van de uitlaatkoppelingen, daar kan ik tenslotte zo een andere bout in stoppen).

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Mooi plaatje
BerichtGeplaatst: vr 25 nov, 2005 15:08 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 14 mei, 2004 14:38
Berichten: 290
Woonplaats: Gieten
Da's een mooi plaatje zo, de HY in de sneeuw. Wel minder om te sleutelen zo.

_________________
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Mooi plaatje
BerichtGeplaatst: vr 25 nov, 2005 16:01 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
henkhy schreef:
Da's een mooi plaatje zo, de HY in de sneeuw. Wel minder om te sleutelen zo.

Vanavond misschien nog een mooier plaatje, wij zitten nu al om meer dan 10cm sneeuw en het blijft maar door gaan! (ik kan vanaf m'n werk nog net de file op de weg zien, waar nooit een file staat)
Vervelende is dat de klusjes binnen (in de bus dan) al bijna op zijn (op de ontsteking na en de vloerplaten).
Ik moet nu nog de voordemper er onder hangen en die koppelingen tussen de uitlaatdelen zijn erg irritant om vast te krijgen (om niet te zeggen bijna onbereikbaar ;) )
Ohja en natuurlijk nog wat laswerk aan de uitlaatpijp, dat kan wel echt binnen.
Update:
Inderdaad een mooier plaatje:
AfbeeldingAfbeelding
Zie wederom een nieuwe fotopagina
Foto's van rond 19 uur, nu om 3 uur na een zeer rustig flatfeest :) Er ligt nu zo'n 20 tot 30 cm sneeuw hier en hebben net weer een sneeuwbui achter de rug. Nou ja, maar weer slapen he? Met een glas of 8 op wil dat wel lukken ;)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 03 dec, 2005 21:34 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
AfbeeldingDE MOTOR LOOPT WEER!Afbeelding

Woei!
Ondanks dat het instellen van de 123 volgens de handleiding weer mis ging (je moet niet instellen op het moment dat het ledje aangaat, je moet 'm draaien tot dat het ledje aan staat en door een gaatje schijnt dus) en m'n uitlaatsysteem helaas nog niet volledig luchtdicht is heb ik 'm al een redelijke tijd stationair laten lopen en dat klonk al een stuk beter dan hij ooit heeft geklonken.
En het nog niet 100% regelmatige wijd ik aan het inlopen van de zuigers, want de startmotor heeft het er af en toe ook moeilijk mee namelijk.

Morgen maar proberen de afstelling nog wat netter te krijgen. Als de 123 dus trouwens fout afstelt (dat het ledje net aangaat) dan zit je er dus 45 graden naast op de krukaspoelie (bij controle met autostroboscoop)!
(Daarentegen werkt de motor dan nog wel trouwens).
Ik zit nu binnen 5 graden goed, morgen nog even wat precieser te krijgen.

En dus nog maar wat meer firegum rondom de koppelingen smeren, want krijg ze niet echt lekker bij elkaar (vooral bij het spruitstuk krijg ik de buizen niet recht tegen elkaar).

Maar goed: morgen hoop ik m'n eerst testrit te doen... naar de benzinepomp, want na zoveel stationair lopen kan er vast wel weer flink wat bij en kan ik daarna meteen het verbruik weer goed in de gaten houden.

Dat voelt best aardig, een dag eens productief afsluiten.
(de wet van MurpHY was er vanmiddag al... was koelwater aan 't vullen blijkt een van die sardienblik-klemmen bij het inlaatspruitstuk dus gaar te zijn en daar liep het water er weer lekker uit (geen probleem, is leidingwater vanwege het doorspoelen)).

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 03 dec, 2005 22:39 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
 Profiel

Geregistreerd: do 13 mei, 2004 19:34
Berichten: 248
Luctor et Emergo! (duidelijk gevalletje van, dit...:- )

Proficiat.

(Overigens kan je middels dat verstelhendeltje de ontsteking een tig aantal graden verstellen. )

Aad


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 03 dec, 2005 22:53 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Mijn bus is dan ook een Zeeuw :D
Dat hendeltje is mij welbekend ja, morgen ga ik 'm daarmee 'spot on' op tijd zetten.
Nog even ter controle: ik heb dus een markering aangebracht op de plek waar de timingpin 't aangeeft (volgens de 123-handleiding is dat 6 graden voor top dead point op de krukaspoelie). Op dat punt stel je de 123 in in ieder geval, maar is dat ook het moment dat de ontsteking ook daadwerkelijk is? Ofwel, als ik de stroboscoop er op zet (verbonden met cilinder 1), moet die markering dat op z'n plek vallen? Of moet hij er juist die 6 graden naast zitten?

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group