Het is nu vr 29 maart, 2024 0:25


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Hoe vervang ik een zuiger?
BerichtGeplaatst: zo 09 okt, 2005 21:14 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Na het afhalen van de cilinderkop was de diagnose snel gesteld: uitlaatklep is nog gaaf, maar er zitten drie gaten aan de rand van de zuiger.

De vraag dus: hoe vervang ik die?

Ik weet dat de motor er niet uit hoeft, dat ik de olie moet aftappen en na verwijdering van de ondercarterpan bij de krukas moet kunnen komen. Nu alleen de details nog hoe ik dat allemaal precies moet doen...

De zuiger (een platte, geen DS model):
AfbeeldingAfbeelding
Klik een foto voor de grote versie (waarbij de pijlen niet meer nodig zijn :D).
Andere opvallende: overal roestkoelwater... hele blok is roodbruin van binnen :( Dat wordt dus doorspoelen met 't een of ander.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Laatst bijgewerkt door LEiPiE op vr 14 okt, 2005 0:57, in totaal 1 keer bewerkt.

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 13 okt, 2005 0:33 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Ter leering ende vermaeck: nieuw fotoalbum van het uitbouwen

Voor de oplettende kijker: ja, nadat de kop er af was heb ik nog klepstoters zitten loshalen. Pas met veel kracht en ladingen WD-40 kreeg ik ze eindelijk er uit. Gaf een hoop gedoe bij het verwijderen van de kop. Hier begon ik in m'n eentje aan en zonder die stoters had dat ook wel gelukt. Nu moest ik er twee man bij roepen om aan twee kanten het blok te ondersteunen en tegelijk de klepstoters omhoog te duwen zodat ze niet achter de cilinders bleven haken.
In ieder geval heeft de hele operatie een uurtje of acht gekost denk ik.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 15 okt, 2005 22:43 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Nou, fijn, ondercarter is er ook af, maar ik krijg de zuigers voor geen meter los. D'r is geen sleutel of dop fatsoenlijk op te krijgen en de dop die ik er wel op krijg zit een ratel bij die 't niet meer doet. Heb nog een set van een kennis geleend maar daarbij draaide ik alleen de dop vast op de bout. De bout bewoog niet.

Denk dat ik maar over moet gaan naar het laten doen van een motorrevisie, want dit lijkt niks te worden zo. Ik zie mezelf nog geen hele revisie doen en ik ben bang dat hij dat wel nodig heeft eigenlijk.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 16 okt, 2005 0:06 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 14 mei, 2004 14:38
Berichten: 290
Woonplaats: Gieten
Een complete revisie is natuurlijk een optie. Je kunt natuurlijk ook ergens een ander blok kopen en dat monteren. Met een beetje gelukt ben je dan goedkoper klaar.

_________________
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 16 okt, 2005 0:23 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Voor het vervangen van een blok heb ik al helemaal niet de middelen (ruimte, gereedschap) helaas.
Ben nu op 't punt "ik wil <piep> weer eens rijden want daar heb ik 'm voor gekocht!" zeg maar... 't gras waar hij op staat is ondertussen ook helemaal dood Afbeelding

Maar goed, eerst morgen maar weer met frisse tegenzin proberen die zuigers los te krijgen. Ik neem aan dat ze geen andersom draaiend schroefdraad hebben toch?
Mijn werkplaatshandboek heeft trouwens helemaal niets over de zuigers verwijderen te melden? Ik mis ook al het blad ondercarter verwijderen (wordt wel naar verwezen, maar dat heb ik er dus niet in zitten... heb het idee dat die van mij niet compleet is... met behulp van de plaatjes in het (Franse) onderdelenboek kom ik gelukkig een eind.
Kruipolie (WD40) lijkt me vrij nutteloos op iets wat altijd in de olie zit, hoewel dat natuurlijk weer geen kruipolie is... mmz... toch maar proberen.

Iemand een idee met welke kracht je de zuigers weer vast moet zetten? Dat staat bij mij ook nergens, maar ik heb zo het vermoeden dat daar ook een bepaalde richtlijn voor is :?:

En als 't morgenmiddag niet gelukt is dan ga ik de rest van de dag lekker plamuren want dat moet nog gebeuren voordat het gaat regenen. Wat betreft het motor sleutelen zit je tenminste altijd droog :D

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 16 okt, 2005 0:27 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 14 mei, 2004 14:38
Berichten: 290
Woonplaats: Gieten
Hi Leipie

Ik zal morgen wel even in mijn werkplaats boek kijken of daar wat staat over zuigers. Ik heb mijn boek niet thuis liggen maar in ons "schuurtje" :D
Als ik wat weet hoor je het zsm.
En inderdaad het rijden is het leukste, maar soms......heel soms...moet je dat even uitstellen.

_________________
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: zo 16 okt, 2005 0:35 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Ik hoor het graag :D
Mja, even is ondertussen "even" geworden. Ben 7 augustus thuisgebracht door de ADAC en sindsdien 15KM gereden na het vervangen van de ontsteking maar naar later bleek was dat dus op 3 cilinders :(
Enige voordeel is dat ik niks heb gemerkt van de hoge benzineprijzen (de benzine die er nu nog inzit is voor 1,23/liter in Belgie gekocht :D)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 17 okt, 2005 0:06 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
WD40 helpt iig ook niet bij het loskrijgen van die bouten dus ben verder maar gaan plamuren vandaag.
Een buurman raadde aan de zuiger te verhitten met een gasbrander... nou zo ver ga ik niet, want ik kan al wel voorspellen dat met mijn geluk dan m'n hele blok stuk zal zijn.
Daarnaast met m'n vader overlegd, die zei dat sowieso het er in krijgen van een zuiger met de veerringen enzo een boel gedoe is.
Morgen maar eens bellen naar Citrotech of ze ook een niet volledige motorrevisie kunnen doen, want 2400 euri is me gewoon te veel.
Bah, hang dus tussen zelf doen wat me niet lukt en laten doen wat te duur is (en naar mijn idee ook niet nodig).
Kan 'm helaas niet eventjes daar naar toe rijden op dit moment. Mocht er iemand hier in de buurt zijn die z'n oordeel graag ter plekke wil vellen over de staat van de motor... graag!

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 17 okt, 2005 14:27 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
 Profiel

Geregistreerd: do 13 mei, 2004 19:34
Berichten: 248
nou, in de buurt zit ik niet geloof ik, maar wat wil je nu precies doen?

Een zuiger zit altijd met een pistonpen en 2 borgveertjes vast aan de
drijfstang.
Ik krijg het idee dat jij de drijfstang wil losnemen?

of de hele krukas?
moet je ook een nieuwe cylinderbus?

Is het een (slecht) idee om 'm even te slepen naar een bedrijf die
aluminium kan lassen?

Ik opper maar even wat...

Aad


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 17 okt, 2005 22:45 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Webmeistera schreef:
nou, in de buurt zit ik niet geloof ik, maar wat wil je nu precies doen?
Een zuiger zit altijd met een pistonpen en 2 borgveertjes vast aan de
drijfstang.
Ik krijg het idee dat jij de drijfstang wil losnemen?

Niet dat ik weet?
Van onderaf gekeken naar de cilinders zitten er onderaan de zuigerstang 2 bouten waarmee de zuiger aan de krukas zit bevestigd... die wil ik loshalen ten einde de zuiger er aan de bovenkant van het blok uit te pakken.
ofwel:
Afbeelding
(klik voor groot, met meteen ook de rest van de onderdelen aangegeven :D)
Citaat:
Is het een (slecht) idee om 'm even te slepen naar een bedrijf die
aluminium kan lassen?

Om de gaten in de zuiger te dichten?
Geen idee of ze dat kunnen als de zuiger nog in de cilinder zit... (de gaten zitten echt op de rand van de zuiger)
Daarnaast zijn die gaten er waarschijnlijk in gekomen door gebroken zuigerveren en die zullen er toch ook uit moeten denk ik, anders zitten ze er binnen de kortste keren weer in.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 18 okt, 2005 9:27 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Je zal toch echt het drijfstanglager in het carter los moeten halen zodat de
zuiger met de drijfstang er naar boven uit kan.Houdt er erg in dat de cilinders los in het blok zitten met alleen een dun papiertje er onder als
waterafdichting.Dus met een bout en een ring hem aan de bovenkant
blokkeren


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 18 okt, 2005 10:44 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Gerard Maas schreef:
Je zal toch echt het drijfstanglager in het carter los moeten halen

En dat drijfstanglager, is dat inderdaad wat ik rood heb omcirkeld?
Want de een heeft het over zuigerstangen en andere over big-end/small-end.
En het onderdelenboek heeft 't alleen over bielle/cousinet de bielle, ik neem aan dat dat dan drijfstang/drijfstanglager zal moeten zijn :D

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 18 okt, 2005 11:46 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
 Profiel

Geregistreerd: do 13 mei, 2004 19:34
Berichten: 248
Ok, drijfstang it is :D

Zorg voor een goed stuk passend gereedschap van hoge kwaliteit waar
je voldoende arm op kunt zetten.
(Even naar een profesionele gereedschapleverancier voor een merkartikel)

Dus een kwaliteitsdop (6 kant) met stevige ratel en een stuk pijp of een
pijpsleutel alwaar je een andere sleutel of baco op kan zetten en draai
die moertjes even los.

Misschien moeten ze even 'schrikken' (sleutel er goed stabiel opzetten
en met je gewicht erachter in een soort stoot van je afduwen.

vaak hoor je dan een knak-geluid waardoor die losspringt.

Ik verwacht niet dat ze vastgeroest zitten met al die olie in het carter
dus zal wd40 geen resultaat geven.

Aad


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 18 okt, 2005 23:07 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 22 apr, 2004 22:09
Berichten: 304
Woonplaats: Heeze
Ewald, lassen van je zuiger is echt geen optie.

op zich is hier maar een goed advies en dat is ook meteen het duurste, ik zou zeggen blok eruit en een complete motorrevisie dus zuigers, bussen, lagerschalen, pakkingset, etc.

Ja ik weet het dat kost wat, maar dan heb je ook een motor die er weer duizenden kilometers tegen kan.

Op zich ook een leuke klus om zelf te doen hoor.

_________________
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 18 okt, 2005 23:13 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Vandaag een dagje vrij, dus maar weer onder de bus gerold met de vierde dopsleutelset deze week. Hier bleek al snel dat 't helemaal geen dop 13 maar dop 12 moet zijn, schijnbaar was mijn eigen dop 12 te dik of iets dergelijks, deze paste in ieder geval prachtig. Met relatief (ten opzichte van de cilinderkop :D) weinig kracht (linkerhand tegen de bumper, rechter flink trekken aan de ratel) heb ik de bouten los gekregen en omdat ik de smaak te pakken had alle zuigers uitgebouwd om ze te bekijken. Naar wat ik kan beoordelen is inderdaad alleen zuiger 3 stuk (en goed ook...) en de rest is nog prachtig, even als de veren en de wanden.

Naar mijn beoordeling (en portemonee) kom ik er goed vanaf wat betreft de zuigers. Mijn plan is om een zuiger over te nemen van Henk, nieuwe veerringen voor alle zuigers (schijnt altijd handig te zijn), nieuwe koppakking, nieuwe carterpakking (die is niet zo super meer) en nieuwe waterpompslang aan te schaffen. Daarnaast met de cilinderkop en de zuigers langs een oude Citroen specialist te rijden met de vraag de kop te vlakken, zuigers na te kijken en de kleppen te slijpen (zit een flinke laag roet op).
Dan een momentsleutel huren (of kopen mocht ik een leuke tegenkomen) en er het beste van hopen :D

Iemand nog adviezen? :?:

Mijn boodschappenlijstje op dit moment:
  • 1 2e hands zuiger
  • 1 koppakking
  • 1 klepdekselpakking
  • 1 carterpakking
  • 4 sets zuigerveerringen
  • 1 voetpakking waterpomp
  • 1 rubberring waterpomp
  • Wynns Cooling System Flush + veel water :D
  • 1 2e hands voordemper, uitlaatpijp probeer ik te lassen
  • bezoekje aan een specialist voor slijpen kleppen, vlakken cilinderkop en controle/reiniging zuigers
Ben ik nog wat vergeten? :?:
Of nog dingen die ik het best nu ook meteen mee kan nemen (en dan bedoel ik niet de volledige nokkenas uitbouwen, dat durf ik nog even niet :D)

Niet geschikt voor mensen met een zwakke HY-maag:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Voor verdere foto's, zie m'n nieuwste fotopagina

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 95 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group