Het is nu do 28 maart, 2024 18:34


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Vervangen van een blok
BerichtGeplaatst: ma 28 aug, 2006 14:17 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Laat ik alvast een topic openen (echt druk is 't niet op 't werk ;))
M'n oude blok is dus in puin gelopen (nou ja, een klepzitting, uitlaatklep, zuiger, bougie en de cilinderkop boven die zuiger zijn goed naar de kl*te zoals we dat zo mooi kunnen zeggen).
Nou kan ik alleen de kop vervangen met de gok dat er met krukas en nokkenas niets aan de hand is (daar lijkt 't ook op overigens), maar aangezien ik toch een blok op de kop kon tikken (dank Jeroen!) ga ik voor de optie van heel blok vervangen.
Het "nieuwe" blok heeft ergens in de buurt van 25000KM gelopen, vergeleken met m'n oude blok is dat erg jong (die heeft zo'n 140000KM gedaan).

Tot op heden heb ik nog niets anders gedaan dan:
- nieuw blok ophalen
- oud blok van alle losse onderdelen ontdoen (waterpomp, spruitstukken, ontsteking, benzinepomp, kapotte kop uiteraard er al af)
- orde in de chaos geschapen door alle onderdeeltjes netjes in ziplockzakjes te doen met daarop gekladderd wat er in zit (da's een tip voor een ieder die dat nog niet deed :D)
- na aan het denken hoe een motorsteun te fabriceren (de vorm voornamelijk) - iemand foto's van zo'n bloksteun?, handboek heeft alleen baksteunen er in staan volgens mij.

Zie ook m'n site

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 28 aug, 2006 17:50 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: za 21 jan, 2006 14:49
Berichten: 24
Woonplaats: Ermelo
Hallo Ewald,


Probeer het eens via het HY team. Stan weet vast wel een mogelijkheid
om aan zo'n demontage/montage bok te komen.

Veel succes,

Dick

_________________
HY 1971, standaard bestelauto


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 29 aug, 2006 11:34 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Mja, ben ondertussen zelf aan 't bouwen, duurt anders ook zo lang om 't ding dan naar de andere kant van 't land en weer terug te krijgen. Heb ook eigenlijk niks aan een leensteun, want ik hou tenslotte een blok over dat ik het liefst rechtop bewaar (dan neemt ie minder ruimte in).
Maar ben een eind met een eigen steun, alleen zou dus een foto of beschrijving wel handig zijn. Is er niemand die z'n werk documenteert met foto's? (of zijn dat allemaal digibeten? :D)
Ik zit vooral met 't punt of de carterpan sterk genoeg is om een deel van het gewicht van het blok te dragen. Ik zou denken van wel, maar gezien dat het aluminium is... op zich gaat 't blok niet lang er op staan trouwens, alleen voor het in en uit rijden, daarna ligt het blok voorlopig maar even op de zijkant en kan ik daarna de steun nog wel gaan uitbreiden voor het echt opslaan van het blok (c.q. compleet openhalen om te kijken hoe alles er uit ziet en werkt zonder het risico te lopen weer zonder rijdende bus te zitten ;)).
Afbeelding

Oh ja, wat ik zo kon zien zag ik doodnormale boutjes zitten? Van welke kant af moet ik kijken naar bouten waarmee blok en bak gekoppeld zijn? Vanaf de bak naar voren zie ik dus voornamelijk normale (dop 11 of 13) boutjes (wat een crime gaat worden om bij te komen als ik het zo zie).

En uiteraard heb ik al wat gesloopt: mijn bumper heeft nu nog maar drie bevestigingspunten... dat wordt afslijpen, uitboren en nieuw schroefdraad er in.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 29 aug, 2006 12:50 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
 Profiel

Geregistreerd: do 13 mei, 2004 19:34
Berichten: 248
LEiPiE schreef:
Ik zit vooral met 't punt of de carterpan sterk genoeg is om een deel van het gewicht van het blok te dragen.

Oh ja, wat ik zo kon zien zag ik doodnormale boutjes zitten? Van welke kant af moet ik kijken naar bouten waarmee blok en bak gekoppeld zijn? Vanaf de bak naar voren zie ik dus voornamelijk normale (dop 11 of 13) boutjes (wat een crime gaat worden om bij te komen als ik het zo zie).


Beter maar van niet, dat met die carterpan.
Volgens mij staan er afbeeldingen van een motorsteun in het WPhandboek
(heb jij toch ook?) Ik zal anders vanavond even kijken of zo.

Ik heb zelf een houten freempje gemaakt met 2 balkjes die de motor ondersteunen
op de carterpanbouten.Wat de wielewaaltjes betreft: men kan die vervangen
hebben door gewone boutjes.
Of het daar echt makkelijker van wordt weet ik niet.

En wat heb je nou precies gesloopt aan je bumpert?

Aad


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 29 aug, 2006 13:06 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 08 aug, 2003 12:58
Berichten: 178
Woonplaats: Richards Bay, Zuid Afrika
Ik zal vanavond even een fotootje maken van de bok, het zijn 3 plankjes; 1 horizontaal en 2 vertikaal; de vertikale plankjes zijn iets korter dan je carter lang is, en iets breder dan je carter hoog is; je zet hem om je carter en je blok rust dan op de carterbevestigingsbouten aan de zijkanten van je blok; zeer stabiel. Je hebt nu natuurlijk ook weer een waterpomppakking nodig; ik heb er nog een paar liggen , nog steeds gratis.

Groeten,

Stef

_________________
HY '76


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 29 aug, 2006 13:18 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Werkplaatshandboek heeft er bij mij geen bloksteun in staan, wel eentje voor het hele paard en eentje voor alleen de bak.

Carterbouten is inderdaad ook nog wel wat, eens kijken of ik daar tussenin kan komen. Dat is namelijk 't meest vervelende: er loopt aan de rechterkant van de bus langs 't carter een schuine buis waardoor je daar als ik het zo zie niks recht naar beneden kan laten lopen? Misschien dat een 2x2 balk er nog wel tussen past, da's dan weer 't voordeel van staal dat je met een kleine koker ook nog heel wat kracht hebt :)

Andere optie: carterpan eraf laten, dan heb ik de hele onderkant van het blok... mmz, da's misschien wel zo handig. Huidige blok zit de carterpan al niet eens op op dit moment en van 't nieuwe blok moet ie er nog af voor inspectie.

(van de bumper is een van de bouten afgebroken toen ik de moer los wilde draaien, wel vreemd want 't was de laatste waar de WD40 dus het verste ingetrokken had moeten zijn ;))

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 29 aug, 2006 13:59 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 27 aug, 2006 19:09
Berichten: 168
Woonplaats: Zeist
Ewald,

Kijk eens op deze webpagina: http://www.geocities.com/hy_pino/transmissie.html

De foto's zijn klein, maar misschien kan je er iets mee.
De steun grijpt aan beide kanten over de volle lengte onder de rand van de carterpan en hij is dmv een garagekrik in hoogte verstelbaar.

Bert

_________________
HY's te gek.

Kijk op mijn site voor de vorderingen:
http://www.flyingHY.nl


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 29 aug, 2006 20:00 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
 Profiel

Geregistreerd: do 13 mei, 2004 19:34
Berichten: 248
uit het wphandboek

Afbeelding


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 30 aug, 2006 14:36 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Webmeistera schreef:
uit het wphandboek

LEiPiE gaat zich in een hoekje schamen, tig keer overheen gekeken in het wp... :oops:
Beetje onduidelijk alleen hoe het er aan de achterkant uit ziet. Naja, vanavond maar proberen een andere steun te bouwen. Zit alleen even te twijfelen of ik 't weer in staal probeer of toch voor het gemak van hout ga (even een pak 1x4 of 2x4 ofzo halen - als ik zo zie wat voor dun plaatmateriaal zij gebruikt hebben, 5mm staal ofzo?).
Heb namelijk ook bedenkingen over het idee dat ik had om de bouten waarmee het rubber vooraan vast zit te gebruiken, da's volgens mij niet er op berekend.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 30 aug, 2006 14:59 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 08 aug, 2003 12:58
Berichten: 178
Woonplaats: Richards Bay, Zuid Afrika
Ewald,

Ik heb je foto's gemaild van mijn houten bokje. (sorry forummers, een foto plaatsen is nog even lastig voor mij, misschien kun jij er eentje plaatsen ewald?) Ik heb hoogte en breedte van het carter gemeten (helaas heb ik de afmetingen niet meer) en alle plankjes laten zagen bij de plaatselijke doe-het-zelver (HUBO) ik was geloof ik met 12 euro klaar inclusief schroeven. Daarna nog 20 minuten schroeven en voilla!

Op de fotos zie je dat ik 2 grondplankjes heb gebruikt vanwege olie-aftapplug.

Dwarsstukjes voor zijdeligse stabiliteit.

Zoals je weet kun je hem gratis lenen. of een kopie maken.

Groeten,

Stef

_________________
HY '76


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 30 aug, 2006 15:35 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
 Profiel

Geregistreerd: do 13 mei, 2004 19:34
Berichten: 248
LEiPiE schreef:
Webmeistera schreef:
uit het wphandboek

LEiPiE gaat zich in een hoekje schamen, tig keer overheen gekeken in het wp... :oops:
Beetje onduidelijk alleen hoe het er aan de achterkant uit ziet.


Kom er maar weer uit want zo erg is het nu ook weer niet hoor.
Volgens mij staat er op de laatste pagina van 't boek zelfs een bouwtekening (te zien aan de schuinoplopende strip) maar de nummers komen niet overeen met 't nummer op dit plaatje.
Enige nadere bestudering toont wellicht aan dat het toch om deze steun handeld.

Aad


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: wo 30 aug, 2006 16:04 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 27 aug, 2006 19:09
Berichten: 168
Woonplaats: Zeist
Ik denk dat op die laatste blz. alleen staat hoe je twee steunen moet maken en bevestigen aan de 2502-T of 2502-T bis om er een 2503-T van te maken. De bouwtekening van de 2502-T (bis) staat helaas niet in het boek.

Waaraan je die twee steunen moet vastmaken is me ook niet helemaal duidelijk. De steunen steken uit aan de kant van de poelie. Kun je ze aan die kant van het blok ergens aan bevestigen? Er zit namelijk een 11 mm gat in de omgebogen lip.

Als iemand die maten heeft van de eigenlijke steun houd ik mij aanbevolen.

Bert

_________________
HY's te gek.

Kijk op mijn site voor de vorderingen:
http://www.flyingHY.nl


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 01 sep, 2006 10:31 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Achter in mijn wp staat alleen de bouwbeschrijving van de baksteun, die andere zal er ook niet in staan aangezien hij een Fenwick (?) nummer heeft en dus geen zelfbouw (MR-...).

Enniewee, gisteravond bedacht dat hout me toch even wat simpeler afgaat en wat handelbaarder is en ik niet meteen door m'n hele staalvoorraad heen ben: bij de karwei een pak 2x5jes gehaald en flink zagen, boren, lijmen en schroeven na heb ik een bakje dat nog wel wat wegheeft van die uit 't wp :D
Daarnaast heb ik hier een supermarktrolcontainer gevonden (ja, studentenwijk he? :D) en die gaat werken als karretje.
Ik moet nog even kijken of ik 't staalbrouwsel nog ga gebruiken, zal geen kwaad kunnen denk ik.
Alles zal allicht wel weer vertragen, heb van Geert helaas nog geen reactie op m'n bestelling (update: Geert was ziek) en sowieso moet ik 't nieuwe blok nog wat verder schoonmaken en spuiten.
Zal ik 't blok groen, rood of zwart doen? (de drie Volvo Penta motorlakken :)) moeilijk... neig naar zwart op dit moment, oude blok was al groen en 't rood vloekt met 't rood van m'n bus denk ik :D
Doelstelling is nu verruimt naar dat hij weer werkt voor m'n verjaardag (over drie weken dus) ipv de Emmeloord meeting.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 04 sep, 2006 9:40 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Major update :D

Het oude blok is er uit, het nieuwe blok is schoongemaakt, nagetrokken en gespoten en staat op dit moment wel achter de motorkap maar nog niet bevestigd.

Het bokje heb ik uiteindelijk dus uit hout gemaakt, 't stalen ding wel gebruikt trouwens. Verder het onderstel van een supermarktrolcontainer gebruikt om 't blok op te kunnen rijden.
Afbeelding
Alles loshalen ging redelijk voorspoedig, de bak zat niet met speciale boutjes vast, gewoon maat 11 als ik het goed heb onthouden.
Grote moment: blok laat netjes los en we rollen 'm er zo uit. Vervolgens koppeling en vliegwel verwijderen, wat een ontiegelijk zwaar ding is zo'n vliegwiel. Ook leuk: bouten verwijderen van een krukas die nu eenmaal kan draaien... maar is gelukt.
Koppelingsplaten zien er erg netjes uit, wat samen met de normale boutjes tussen bak en blok en een paar deukjes op de linkermotorsteunhouder doet vermoeden dat de drukgroep al eens vervangen is!
Afbeelding
Cilinderkop erop, tuimelaars enzo ook gemonteerd, klepdeksel erop en wegrijden maar - naar een hok een eind verder op de campus.
Afbeelding

Vervolgens hebben we maar even een partytent achter de bus opgebouwd vanwege de vlagen regen elke keer en hebben het nieuw blok op zijn beurt op het bokje en op de kar gezet. Toen flink schoonmaken met pannensponzen en Jif (schuurt en los vet op, terwijl het niet te veel weghaalt). Alle losse onderdelen er afhalen, afplakken en spuiten - wederom Volvo Penta groen geworden. Bij loshalen van de onderdelen bleek ook hier de voordempersteun ingescheurd te zijn. Even dicht gelast, afgeslepen en je ziet er vrijwel niks meer van!

Na wat nachtelijk verven (om 01:30 stonden we de handen te schrobben), mocht het blok (en de startmotor, dynamosteun en demperbeugel) een nacht uitharden.
Afbeelding

En met gepaste trots presenteren wij (huisgenoot en klushulp Cees en ik) u het verjongde blok:
Afbeelding
(Jeroen: herken je 'm nog? :D)
(nat van de toch binnenspattende regen, waaide te hard om de zijwanden van de partytent er in te laten zitten)
Verder vandaag nog diverse losse onderdelen lopen schuren, spuiten etc. Waaronder de nieuwe trekhaak! Wederom met dank aan Jeroen. Hoewel een komborstel wel nodig was is de trekhaak in goede staat.
Afbeelding
Alle spulletjes hangen te drogen (op dit moment hangen ze lekker binnen, campus is wel veilig, maar toch).
Moest ook de voordemper weer lassen... dit is m'n derde demper al! Dit is zo'n nieuwe dunnere oorspronkelijk in zwart afgeleverde. Maar goed, niets wat niet dicht te lassen is, meteen alle verbindingen flink verzwaard.
Afbeelding

Oh ja: zaterdag ook even inkopen gedaan, ik heb nu 2x 100Ah accu's erbij, waren in de aanbieding. Nu nog een laadcircuit op de kop tikken.

Volledige fotoalbums:
Blok verwijderen
Blok verven
Demper lassen

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: ma 04 sep, 2006 12:51 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 06 maart, 2005 0:52
Berichten: 182
Woonplaats: Friesland
Zo, dat ziet er goed uit. Luek om de foto's te zien, zodra ik tijd en een versnellingsbak heb, zal ik ook aan de gang.

_________________
http://www.sleuteltje-11.net
http://www.citrofiel.net


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group