Het is nu do 28 maart, 2024 15:53


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Distributieketting
BerichtGeplaatst: do 07 dec, 2006 20:49 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 27 aug, 2006 19:09
Berichten: 168
Woonplaats: Zeist
Beste medehyders

Vraag 1: Ik heb geen idee hoe lang de distributieketting al op de wagen zit. Kan iemand aangeven hoe ver (hoeveel mm of cm) je de ketting kan indrukken tot hij strak staat bij een (redelijk) nieuwe ketting en bij een oude ketting?

Afbeelding

Vraag 2: Nr 21 op bovenstaande tekening, is dat een borgplaatje dat je om moet tikken? Het is bij mijn HY niet aanwezig. Gezien de brute hulpmiddelen die ik moest aanwenden om de poeliemoer los te krijgen, hadden ze hem met een luchtsleutel lekker goed vastgezet lijkt het.

Vraag 3: Nu ik dus met veel pijn en moeite die poeliemoer eraf heb, is het volgende probleem de ring nr. 17. Dit is de ring waaromheen de oliekeerring valt. Ik wil hier dus beslist geen tang op zetten want dan blijft het later lekken. Je kunt ook niet met een schroevendraaier achter plaatje nr. 20 komen zonder dat te verbuigen. Dat plaatje sluit de binnenkant van het distributiedeksel af, dus ook daar alle kans op extra lekkage. Heeft iemand een idee om die ring los te krijgen? Ze zullen hem toch niet met locktite hebben geplakt op de as?

Voor de goede orde, het eerste halve maantje is er uit, en het tweede dus vooralsnog onbereikbaar.

flyingHY

_________________
HY's te gek.

Kijk op mijn site voor de vorderingen:
http://www.flyingHY.nl


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 07 dec, 2006 22:33 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 27 aug, 2006 19:09
Berichten: 168
Woonplaats: Zeist
Eén probleem opgelost.

Na twee dagen WD40, warm stoken, kruipolie en met behulp van een metalen slangklem om de metalen bus, heb ik hem vanavond los gekregen. Door de waterpomptang op de slangklem te zetten kon ik beschadiging voorkomen.

Afbeelding
(Klik voor een grotere foto.)

Nu nog een sleutel 38 voor de nokkenasmoer.

flyingHY

_________________
HY's te gek.

Kijk op mijn site voor de vorderingen:
http://www.flyingHY.nl


Laatst bijgewerkt door flyingHY op do 24 mei, 2007 13:53, in totaal 2 keer bewerkt.

Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: za 09 dec, 2006 18:25 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 22 apr, 2004 22:09
Berichten: 304
Woonplaats: Heeze
Ik heb sinds deze week weer doppen 38 mm op voorraad
forumprijs 20.00 euro excl btw.
3/4" aansluiting

_________________
Groeten van:

Geert Bukkems
Heeze
http://www.citroworld.com


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 04 mei, 2007 13:21 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 29 okt, 2006 20:22
Berichten: 91
Woonplaats: Den Helder
Hallo,
Ik heb de distributieketting incl de tandwielen vervangen volgens de beschrijving die ik daarvoor heb gekregen.

keurig de tandwielen uitgelijnd met de merktekens en het hele zooitje in elkaar gezet.
Deksel erop oliekeerring gecentreerd en erin geperst.
nu kan ik de boel nog met de hand rond krijgen

Als ik vervolgens de V-snaar poulie monteer, en deze lekker vastzet,
krijg ik hem zelfs met de slinger niet meer rond??

moet ie gewoon wat losser zodat ik hem wel kan draaien of heb ik iets fout gedaan,

De kop ligt er nog af dus met compressie kan het niets van doen hebben.


groeten

Martijn

_________________
HY 1969 verlengd en verhoogd
Toyota Aygo 2007
Seat Ibiza ST 2011
en een fiets


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 08 mei, 2007 11:55 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 02 jun, 2006 9:56
Berichten: 95
Woonplaats: Tielt-winge België
Heb je hem zonder de V riem meer als 1 toer kunnen ronddraaien?

_________________
Hy 1973 verlengde wielbasis.

Pour moi un peu de "H" S.V.P.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 08 mei, 2007 16:25 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Draai de boutjes van het distributiedeksel eens los en kijk of hij dan wel
kan draaien.Het is nl de manier om het deksel met keerring er los op te
zetten en dan de poelie vast te zetten en als laatste de boutjes van het
distributiedeksel om het te centreren


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 08 mei, 2007 19:29 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 29 okt, 2006 20:22
Berichten: 91
Woonplaats: Den Helder
kan zonder V-riem met vastgedraaide poelie helemaal niet draaien,
als ik de poulie losser zet door de moer op te lossen kan ik onbeperkt draaien.

ga sowieso het dekser weer loshalen om vervolgens de boel maar opnieuw in elkaar te zitten.
Misschien een verschil in dikte tussen oude en nieuwe kettingtandwiel????

groeten
Martijn

_________________
HY 1969 verlengd en verhoogd
Toyota Aygo 2007
Seat Ibiza ST 2011
en een fiets


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 08 mei, 2007 19:39 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 27 aug, 2006 19:09
Berichten: 168
Woonplaats: Zeist
Citaat:
Deksel erop oliekeerring gecentreerd en erin geperst.
nu kan ik de boel nog met de hand rond krijgen

Als ik vervolgens de V-snaar poulie monteer, en deze lekker vastzet,
krijg ik hem zelfs met de slinger niet meer rond??


Omdat je de zaak niet meer rond krijgt nadat je de poelie hebt aangedraaid, heb ik een ander vermoeden.
Kijk eens op de tekening hierboven. de twee ringen nummer 4 hebben elk een kleine uitsparing.
Aan beide kanten van de krukaslagerkap zit een klein holpijpje nummer 23 dat iets uitsteekt.
Die moeten in de uitsparingen van de ringen 4 vallen.
Als je veel axiale lagerspeling hebt op de krukas, dan kan de binnenste ring verdraaid zijn.
Die kan dan klem komen te zitten als je de poeliemoer aan draait.
Je kunt dit voorkomen door vóór je aan de distributie gaat werken, de koppeling in te trappen en het pedaal in die stand vast te zetten.

flyingHY

_________________
HY's te gek.

Kijk op mijn site voor de vorderingen:
http://www.flyingHY.nl


Laatst bijgewerkt door flyingHY op di 08 mei, 2007 22:33, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 08 mei, 2007 19:55 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 29 okt, 2006 20:22
Berichten: 91
Woonplaats: Den Helder
dat zou best eens kunnen,
Maar voorkomen lukt niet meer,
de ring zit waarschijnlijk dus al verdraaid,
hoe is dit nu nog op te lossen??

Met binnenste ring bedoel je de ring aan de kant van de eerste zuiger en niet aan de kant van het kettingwiel toch?

groet,

Martijn.

_________________
HY 1969 verlengd en verhoogd
Toyota Aygo 2007
Seat Ibiza ST 2011
en een fiets


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: di 08 mei, 2007 22:30 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 27 aug, 2006 19:09
Berichten: 168
Woonplaats: Zeist
Citaat:
Met binnenste ring bedoel je de ring aan de kant van de eerste zuiger en niet aan de kant van het kettingwiel toch?


Inderdaad.

Ik heb mijn motor nog open liggen, dus ik zal één van de komende dagen eens kijken of je er nog bij kan.
Maar ik vrees dat je de lagerkap zal moeten los halen. En wel om de volgende reden:

meneer Citroen heeft in al zijn wijsheid namelijk het holpijpje zo kort gemaakt, dat het geheel in de lagerkap kan verdwijnen.
Dat kan dus gebeuren als de ring al verdraaid is als je de poeliemoer aandraait.
Je perst dan het holpijpje naar binnen d.m.v. de ring.
Er zit dan niets anders op dan de lagerkap te demonteren en het holpijpje weer naar buiten te trekken.
Dit kan je doen door er bijvoorbeeld een klein parkertje in te draaien.

In mijn ogen zou het een goede modificatie zijn om een iets langer holpijpje te gebruiken,
dat in ieder geval langer is dan het gat diep is, zodat hij altijd blijft uitsteken.

flyingHY

_________________
HY's te gek.

Kijk op mijn site voor de vorderingen:
http://www.flyingHY.nl


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 24 mei, 2007 13:41 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 27 aug, 2006 19:09
Berichten: 168
Woonplaats: Zeist
Ik heb even een foto gemaakt van de situatie:

Afbeelding

(Je kunt er op klikken voor een grotere foto.)

Je ziet in het midden van foto de uitsparing in de ring zitten.



flyingHY

_________________
HY's te gek.

Kijk op mijn site voor de vorderingen:
http://www.flyingHY.nl


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 24 mei, 2007 19:48 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 29 okt, 2006 20:22
Berichten: 91
Woonplaats: Den Helder
bedankt,
dit was inderdaad het euvel,

hij draait nu nog niet echt soepel rond maar de motor heeft gelopen en een stukje gereden kortom HY doet het weer,

nu nog kleppen stellen en controleren of alles( motor en koelwatersysteem)
helemaal dicht is, voorzover mogelijk.
Maar dat ziet er gunstig uit,
nogmaals bedankt,

groeten,
Martijn

_________________
HY 1969 verlengd en verhoogd
Toyota Aygo 2007
Seat Ibiza ST 2011
en een fiets


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Distributieketting
BerichtGeplaatst: di 29 jul, 2008 21:27 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Terugkomend op distributieverhaal.

wat is de juiste volgorde van monteren. Heb eerst een ring gemonteerd met dat uitsparinkje na het hoofdlager aan buitenzijde, vervolgens drie hele flinterdunne opvulringen en vervolgens een dikkere ring met afgeschuind rondje.
hierna volgt tandwiel, opvulbus en de poelie met als laatst de moer.

alles zo even bekeken te hebben lijkt el of dit geheel gaat blokeren als ik het zo monteer.

of is dit de juiste volgorde?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Distributieketting
BerichtGeplaatst: zo 05 okt, 2008 12:50 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 20 apr, 2006 12:41
Berichten: 432
Even terugkomen op de oorspronkelijke vraag:

Vraag 1: Ik heb geen idee hoe lang de distributieketting al op de wagen zit. Kan iemand aangeven hoe ver (hoeveel mm of cm) je de ketting kan indrukken tot hij strak staat bij een (redelijk) nieuwe ketting en bij een oude ketting?

Ik heb mijn blok nu ook open,
en wil graag weten hoe het met mijn distributie gesteld is, zie foto.

Edwin.


Bijlagen:
ketting.jpg
ketting.jpg [ 32.02 KiB | 29408 keer bekeken ]

_________________
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Distributieketting
BerichtGeplaatst: wo 15 okt, 2008 8:35 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: za 06 sep, 2003 14:38
Berichten: 704
Er wordt geen speling opgegeven,dus mijn raad is,ingeval van twijfel zeker vernieuwen.Maar
let wel op dat je met een nieuwe ketting ook het ontstekingstijdstip weer goed moet zetten


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group