Het is nu vr 29 maart, 2024 1:22


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: startmotor
BerichtGeplaatst: di 22 nov, 2011 21:07 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: zo 20 nov, 2011 14:29
Berichten: 13
Woonplaats: Gorinchem
Hallo allemaal,

Wij hebben sinds een week of wat een HY en tot gister deed ie het best. We hebben gedreigd om hem op de brug te zetten om te kijken wat er van onderen aan gedaan moet worden, en nu wil HY niet meer starten, de brug hebben we dus ook niet gehaald.

Na een hoop gepiel in het donker met zaklampen en steeksleutels kwamen we er achter dat het de startmotor was, HY werd met het indrukken van de startknop wel magnetisch maar gaat niet meer rond. Ik heb hem er vandaag uitgehaald en schrok wel een beetje van het tandwiel, daar zijn allemaal happen uit. Zou dit het probleem zijn of zou er iets meer achter zitten en moeten we op jacht naar een gereviseerd exemplaar. (Ik probeer een foto bij te voegen, dat lukt dus niet) en hoop op een reactie.

Alvast heel erg bedankt,

Groet, Arris en Ruben

_________________
We gaan op HYvontuur...... een soort Avontuur maar dan anders....


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: startmotor
BerichtGeplaatst: di 22 nov, 2011 23:24 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
als de startmotor niet meer rond gaat ligt dat niet aan het versleten rondsel.
Dat zou een probleem zijn als de startmotor wel rond gaat maar de krukas niet.

Natuurlijk is het verstandig om de gehele startmotor te reviseren. Ik denk dat een gereviseerde bij het HY-team 150-180 euro kost, bij inlevering van de oude.
Kijk ook even of de tandkrans van het vliegwiel nog heel is. Anders is je nieuwe rondsel zo weer versleten.

Heb je geen slinger? Die heeft mij al een aantal keren geholpen bij een weigerende startmotor.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: startmotor
BerichtGeplaatst: wo 23 nov, 2011 0:01 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: za 24 jul, 2004 15:33
Berichten: 942
Woonplaats: Didam Gld
Klinkt alsof er twee zaken spelen: een startmotor die toe is aan revisie omdat bijv de koolborstels zijn versleten en bij toeval ontdek je dat de bendix versleten is. Ik heb de mijne eens getest door er 12v op te zetten terwijl hij gedemonteerd was. dan zoe je wat ie doet.

gr Teun

_________________
Franse HY72 uit 1978
http://picasaweb.google.nl/tvbaaren/
http://nl.youtube.com/user/tvbaaren


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: startmotor
BerichtGeplaatst: wo 23 nov, 2011 0:23 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Hoi Arris en Ruben

Welkom op het forum! Reviseren van de startmotor kan je zelf doen, ruilen bij het magazijn van het HY team of laten reviseren bij een revisiebedrijfje. Controleer inderdaad je vliegwiel. In welke regio wonen jullie?

Grtn,

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: startmotor
BerichtGeplaatst: wo 23 nov, 2011 13:49 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: zo 20 nov, 2011 14:29
Berichten: 13
Woonplaats: Gorinchem
Hallo,

Het lijkt er op dat het niet aan de koolborstels ligt, die zijn nog zo'n 8 a 9 mm. Verder heb ik de startmotor helemaal uit elkaar gehad en kon er verder niet iets aan zien, wat vergeleken met foto's op het internet... heb verder geen sleutel ervaring. (maar dat gaat vanzelf komen met zo'n HY)

De tanden van de bendix lijken echt weg gesleten, heb wel foto's maar krijg ze niet geplaatst kan misschien wel per pb.

Hoe kun je de tandkrans van het vliegwiel controleren? De bus staat nu gewoon voor de deur dus als de motor er voor uit moet dan gaat dat hem niet worden ben ik bang.

We zijn ook echt een stel beginners... dus alle info is welkom!!! Heb al veel aan het forum gehad dmv. oudere berichten.

Ree, we wonen in Gorinchem.

Groet Arris en Ruben

_________________
We gaan op HYvontuur...... een soort Avontuur maar dan anders....


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: startmotor
BerichtGeplaatst: wo 23 nov, 2011 13:57 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Helaas, Gorinchem is niet echt naast de deur...

Het vliegwiel kan je controleren door het gat waar de bendix van de startmotor in gaat. Daar zie je met wat extra licht het vliegwiel zitten. Je zal met de slinger aan de motor moeten draaien om te kijken of ie rondom nog in orde is.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: startmotor
BerichtGeplaatst: wo 23 nov, 2011 22:04 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Dit lijkt verdacht veel op een vaak optredend startprobleem waarvoor ik al alles heb vernieuwd, van accu via relais, kabels, startmotor, bobine etc, echter in eerste instantie zonder resultaat en moeilijk te controleren omdat het zich maar soms voordeed en dan na enkele (en soms vele) malen klik, klik, klik toch weer startte. Nadat de startmotor een keer blééf weigeren kreeg ik de kans om te zoeken en te meten.
Van oorsprong is in onze bussen de startknop te bedienen zonder dat de wagen op contact staat, dus zonder sleutel. De auto zal echter niet aanspringen, alleen de startmotor draait dan. Omdat dit nog weleens gevaarlijke situaties kan opleveren (bijv. met kinderen die spelenderwijs op de knop drukken terwijl de auto in de versnelling staat) hebben velen in het verleden dit veranderd. Zo ook bij mijn bus, zo bleek!
Men had echter de stroom afgetapt bij het oliecontrolelampje en om de een of andere reden staat daar niet altijd de benodigde 12 volt op, zoals ook op het moment waarop ik dus kon meten en de meter niet verder kwam dan 9,6 volt!!! Net genoeg om de bendix te activeren maar niet genoeg om ook nog de startmotor te laten draaien.
Ik heb dit gewijzigd en de stroom nu gehaald vanaf het contactslot, dus allen mogelijk te starten als de sleutel er in zit en is omgedraaid.
Vanaf nu altijd volledige 12 volt en starten maar.........
Ik mag hopen dat voor jullie hier ook de oplossing ligt.
Succes en laat eens horen hoe het verder gaat.
Jacques


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: startmotor
BerichtGeplaatst: di 06 dec, 2011 15:49 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: zo 20 nov, 2011 14:29
Berichten: 13
Woonplaats: Gorinchem
Hallo allemaal,

Heel erg bedank voor alle tips en reacties. Het startrelais bleek doorgebrand/vast gebrand, dus dat heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat onze startmotor dacht dat ie een dynamo was en is blijven mee draaien...

We hebben onze HY nu dus verwend met een gereviseerde startmotor en een mooi nieuw startrelais met nieuwe kabels... allemaal gehad van de goeie Stint... ;-) en ja hoor nu is ie weer oke!

Hy staat nu ook fijn in een oude schuur bij een boer en onderweg erheen liep de motor beter dan hij tot nu toe gedaan heeft bij ons. (dat kan liggen aan de bougies die een beetje aandacht en contact- spray hebben gehad) Ook de tanden van het vliegwiel waren nog oké, gelukkig maar...

Tot de volgende keer.

Groet Arris en Ruben

_________________
We gaan op HYvontuur...... een soort Avontuur maar dan anders....


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: startmotor
BerichtGeplaatst: di 06 dec, 2011 16:18 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
arris&ruben schreef:
Het startrelais bleek doorgebrand/vast gebrand, dus dat heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat onze startmotor dacht dat ie een dynamo was en is blijven mee draaien...

Dat is wel een plausibel verhaal om beide problemen te verklaren. Goed dat de bus weer de oude is!


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group