Het is nu do 28 maart, 2024 14:57


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Andere carburateur
BerichtGeplaatst: do 29 sep, 2011 8:44 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Joost schreef:
bij pompen met gas van een HY wordt er geen benzine verpompt.
Tenminste bij de mijne niet, een HY heeft geen acceleratiepomp.


Haha! Je hebt gelijk. Ik heb meteen even gekeken, maar er zit dus geen acceleratiesproeier op.

Voor een ieder die wat meer vermogen wil, bij dit blok zijn veel grotere (lees: betere) carburateurs geleverd. Op mijn trax met praktisch hetzelfde blok heb ik een weber 32 SDID carburateur gemonteerd en die rijdt daar 150 mee. Is ook een paar maanden standaard geleverd in '67 met het lange slag ID blok. De enige vraag is of er voldoende ruimte is voor het inlaatspruitstuk...


Laatst bijgewerkt door LEiPiE op za 26 nov, 2011 1:30, in totaal 1 keer bewerkt.
Afgesplitst van ander onderwerp


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Niet starten bij warme motor
BerichtGeplaatst: do 29 sep, 2011 22:11 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
gaat hij dan niet (nog) meer brandstof verbruiken?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Niet starten bij warme motor
BerichtGeplaatst: do 29 sep, 2011 22:23 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Ik verwacht het niet.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Niet starten bij warme motor
BerichtGeplaatst: vr 25 nov, 2011 20:00 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 20 apr, 2006 12:41
Berichten: 432
Hee Ree,

dit is interessant.
Het valt me inderdaad op dat de venturi van de HY carburateur kleiner is dan die van de 2cv.
Ik kan me voorstellen dat de HY daardoor last heeft van ademnood bij hogere toerentallen.

Een grotere carburateur zou dit op kunnen lossen.
Heeft iemand dit al geprobeerd, en zo ja, foto's!

Edwin.

_________________
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Niet starten bij warme motor
BerichtGeplaatst: vr 25 nov, 2011 21:08 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Ik kan dus alleen foto's maken van hoe deze carburateur er op mijn trax (met lange slag ID motor) uitziet. Als ik in de stalling ben, zou ik ook de maten even kunnen opmeten. De eerste vraag is of er genoeg ruimte is onder de motorkap.

Onlangs heb ik het hier over gehad met een monteur. Hij zei dat een HY carb/motor is ontworpen op zuinigheid itt tot de ID motor. Daarom verwachtte hij dat de bus alleen maar veel zou gaan zuipen ipv hard rijden. Maar helaas kon ik zijn redenatie niet volgen. :lol: De motoren zijn van binnen volgens mij identiek. Er zit inderdaad niets anders op dan experimenteren.

Serieus experimenteren gaat wel een duur grapje worden, ben ik bang. Ik verwacht dat je de sproeierbeztting moet aanpassen voor optimale prestaties, met name als je het verbruik gelijk wil houden. Hiervoor moet de bus dus op een rollenbank. Maar goed, misschien moeten we eerst even meten om te kijken of het überhaupt wel past...

Misschien een nieuw draadje over starten of dit stukje afsplitsen?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Niet starten bij warme motor
BerichtGeplaatst: vr 25 nov, 2011 21:15 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Het is dus niet alleen het grotere volume, ook een beter mengsel vanwege het dubbeltraps zijn, én de aanwezigheid van de acceleratiesproeier.

De operatie wordt uitgevoerd bij Garage 't Stoepje:

Afbeelding

Oude inlaatspruitstuk eraf (voet van carb is anders)

Afbeelding

Gas moet andersom gebeund worden:

Afbeelding

Nieuw inlaatspruitstuk met nieuwe carb:

Afbeelding

Afbeelding

Eén nadeel: deze carb is best zeldzaam en dus duur. Ik heb voor een heel goed exemplaar €300 mogen neertellen. Wel weet ik een beschadigde te vinden die misschien opgeknapt kan worden met wat huisvlijt.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Niet starten bij warme motor
BerichtGeplaatst: vr 25 nov, 2011 22:20 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 20 apr, 2006 12:41
Berichten: 432
Ree, dat ziet er bijzonder smakelijk uit!

De ombouw lijkt me de moeite waard.
Qua ruimte is het even uitkienen maar ik ben wel gewend om dingen pas te maken....
Ik neem aan dat andere carburateur typen voor een 2 liter motor ook zouden kunnen werken,
die zijn misschien minder zeldzaam..
Ik ken iemand in Engeland die dubbele SU's op zijn trax heeft zitten,
en die rijdt ook behoorlijk rap!

Begrijp ik goed dat het inlaatspruitstuk van een ID is, dan ga ik daar vast naar op zoek.

Leuk projectje voor de winter!

_________________
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Niet starten bij warme motor
BerichtGeplaatst: vr 25 nov, 2011 22:33 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Er zijn een aantal verschillende carbs geleverd op dit blok, zowel Webers als Solexen, en zelfs binnen een merk zijn de afstanden tussen de bouten op de voet van de carburateur verschillend. Koop dus een carb met bijbehorend inlaatspruitstuk, want die passen altijd op het blok.

Dit is het beste carburateur bedrijf van NL. Misschien kan je ze bellen voor advies wat werkt op ons blok, en wat niet?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Andere carburateur
BerichtGeplaatst: za 26 nov, 2011 2:22 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
... even tussendoor ... en misschien héél simpel en kort door de bocht: heb zelf intussen twee Eenden. Eéntje met een "enkele" carburateur een één met een "dubbele" - tweetraps-carburateur. Qua accelleratie en topsnelheid schelen ze inderdaad, maar slechts "een beetje". Qua benzineverbruik wordt het verschil echter al beduidend groter. En dan gaat het hier nog maar over "lichtgewicht" Citroëns ... eigenlijk "peanuts" duzzz ...
Maar als ik dit evenredig omzet naar "opbrengst versus benzinegebruik" bij een HY dan zou ik nog wel eens eventjes heel lang nadenken voordat ik zo'n operatie op mijn bus los zou laten ...
Weet niet of ik zo gecharmeerd zou zijn van een "van benzinepomp naar benzinepomp" sprintende HY ...
Maar: succes met de operatie ! We zijn altijd benieuwd naar "ervaringen" ! (en foto's !)
Gert

P.S.: de accelleratie en maximum snelheid van een HY zijn niet enkel afhankelijk van die carburateur: een goed afgestelde ontsteking en klepspeling zijn minstens zo relevant voor een maximaal draaiend motorblok !
En ... alles is relatief:
Citaat:
Op mijn trax met praktisch hetzelfde blok heb ik een weber 32 SDID carburateur gemonteerd en die rijdt daar 150 mee.
... IK zou me geen raad weten als Otje met zo'n snelheid over 's-Heeren wegen zou razen ...

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Andere carburateur
BerichtGeplaatst: za 26 nov, 2011 10:12 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Mijn trax loopt 1:10 met deze combi. Die is wel een stuk lichter, wat minder luchtweerstand, maar rijdt weer harder. We zullen het pas weten als er iemand gaat experimenteren...


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Andere carburateur
BerichtGeplaatst: zo 27 nov, 2011 13:28 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 20 apr, 2006 12:41
Berichten: 432
Gert,

dat verschil tussen 1 en 2 traps carburateurs bij de eend ken ik ook.

Ik denk alleen dat de 2cv6 niet geknepen wordt door de carburateur, en de HY wel.
De venturi van de 2cv6 is 28mm voor de enkeltraps carburateur.
Bij mijn dyane is dit zelfs 32 mm.

De HY heeft een venturi van 20mm, bij de eend had een 18 pk dit ongeveer.
Voor de 1.9 liter motor lijkt dit heel klein, zeker als je dit vergelijkt met de 425cc van een 18pk.
De doorstroom opening van een HY is dus 2 x zo klein in oppervlak als een 2cv6 (!),
terwijl het slagvolume per cylinder bij de HY meer dan 1.5 x zo groot is.

Het monteren van een grotere carburateur lijkt mij daarom meer vermogen op te leveren,
waardoor je meer keus hebt. Als je wat harder wilt rijden, kan dat.
Als je rustig wilt blijven rijden, kan dat ook. Het verbuik bij de zelfde snelheid zal niet veel veranderen.
Bij hogere snelheid neemt het verbruik natuurlijk toe.

In ieder geval een experimentje waard.
Wordt vervolgd!

Edwin.

_________________
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Andere carburateur
BerichtGeplaatst: zo 27 nov, 2011 14:36 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Hoi Edwin,

Garage DS Keyzer in Amsterdam heeft een gare weber 32 SDID carburateur liggen. Er ontbreekt een sproeier (zo'n hele korte met maat 150) en er is een stuk van de bovenkant (luchttoevoer) afgebroken, het ringetje bij de benzineleiding ontbreekt, en er kunnen nog wat kleine dingetjes mee zijn. Ik heb het ding niet zo heel goed bekeken. Allemaal prima op te lossen als je een beetje handig bent en het houdt de experimenteerkosten binnen de perken ;) Hij heeft vast ook een inlaatspruitstuk liggen dat erop past, maar grote kans dat je die elders goedkoper kan vinden.

Grtn,

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Andere carburateur
BerichtGeplaatst: zo 27 nov, 2011 14:47 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Hee, Edwin, ik bedenk met net het volgende: ik heb ergens nog een Weber DDC 24/32 liggen, inclusief inlaatspruitstuk :lol:

Deze heeft een krom deksel, maar dit is dichtgekit. Hij zat op mijn trax, maar heb ik dus vervangen omdat ik het niet relaxed vond om met een "sealed for life" carburateur rond te rijden. Je mag hem van me lenen om te experimenteren, al kan je dus niet makkelijk de sproeierbezetting veranderen. De hoofdsproeier is dus wat kleiner (24, weinig groter dan de standaard op de HY) maar de tweede trap is 32 en geeft dus een lekkere duw in de rug als je het gas diep intrapt.

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Andere carburateur
BerichtGeplaatst: zo 27 nov, 2011 15:36 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 20 apr, 2006 12:41
Berichten: 432
Ree,

dat klinkt goed.
Ik stuur je een pb-tje.

_________________
HZ ambulance carrosserie Carrier 1961


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Andere carburateur
BerichtGeplaatst: ma 28 nov, 2011 10:14 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
Hogere snelheid is prima, maar hoe kom je weer op tijd tot stilstand met die geweldige trommels ;-).

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 33 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group