Het is nu do 14 nov, 2019 9:38


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: dampbel in de benzine leiding
BerichtGeplaatst: zo 26 aug, 2012 21:25 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: ma 20 jul, 2009 16:56
Berichten: 209
Woonplaats: langweer
tijdens de rit naar Texel dit jaar(tja niet zo ver weg op vakantie dit jaar)
stonden we voor Den Helder al in de file met een lekker buiten temperatuurtje van tegen de 30 graden
na een uur langzaam rijden waren we eindelijk bij de haven en vertelde een medewerker daar dat het wel een uurtje kon duren voor we op de boot zouden staan
terwijl mijn vrouw de honden even ging luchten zet ik de motor uit
om na 4 minuten te merken dat hij geen zin meer had om te starten

van te voren had ik al gemerkt dat hij nog wel lekker stationiar liep maar met gas geven ging sputteren
na wat gesputter ging het dan wel weer
naast ons zaten een stel opgeschoten(en aan geschoten) jongen die wat zaten te geinen omdat HY niet wou starten
maar toen ze na de nodige grappige opmerkingen door hadden dat hy het echt niet wou doen stapten ze massaal uit de auto en begonnen de 2,5 ton aan HY met vouwwagen aan te duwen waarna hij eigenlijk meteen aansloeg

eindelijk op de boot gekomen de motorkappen open gezet en de boel wat laten luchten en koelen
waarna hij gelukkig verder weer gewoon wou starten

zit ik vanochtend gezellig bij mijn moeder even op de koffie in een oude "beste boek van de weg" te bladeren, kom ik langs het hoofdstuk "dampbel" :mrgreen: :mrgreen:

en hoewel ik wel wist wat er aan de hand was (je kon tenslotte een ei bakken op de vloerplaten)
had ik er eigenlijk helemaal nooit bij nagedacht dat het een vaker voorkomend probleem was vroeger bij auto's

moraal van het verhaal?
ik zag nog een leuke witte HY op het eiland rijden :mrgreen:

en verder, ach als je bus lang stationiar moet lopen en hij begint te sputteren
pak een koele natte lap en wikkel die om je benzine leiding

_________________
http://picasaweb.google.com/bram.martsen
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: dampbel in de benzine leiding
BerichtGeplaatst: zo 26 aug, 2012 21:28 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: ma 20 jul, 2009 16:56
Berichten: 209
Woonplaats: langweer
wat is nou een dampbel

als je auto weinig toeren maakt en de benzine gaat langzaam door de leiding
en de leiding net als bij een hy zo dicht langs de hitte het blok loopt kan de benzine al gaan verdampen in de leiding
hier door komt er geen goed mengsel in de carb waardoor je motor niet wil starten

ik kan wel kort iets uitleggen :mrgreen:

_________________
http://picasaweb.google.com/bram.martsen
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: dampbel in de benzine leiding
BerichtGeplaatst: zo 26 aug, 2012 22:09 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 29 mei, 2009 16:26
Berichten: 313
Woonplaats: Culemborg
google maar eens op "vapor lock" / staan zelfs filmpjes over op youtube :-)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: dampbel in de benzine leiding
BerichtGeplaatst: ma 27 aug, 2012 9:11 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2815
Woonplaats: Delft
De traction motor heeft hier inderdaad wel eens last van. maar met de lange slag "DS" motor hoor je hier nooit last van te hebben. Je benzineleidingen dienen nergens zo warm te worden dat temperatuur het kookpunt bereikt. Grote kans dat het euvel is dat je je motor verzuipt tijdens het starten. Start je wel plankgas?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: dampbel in de benzine leiding
BerichtGeplaatst: ma 27 aug, 2012 22:46 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: ma 20 jul, 2009 16:56
Berichten: 209
Woonplaats: langweer
volgas starten heeft helaas geen enkele zin bij een dampbel ree(ik start trouwens nooit volgas, hij slaat altijd zonder gas geven aan, kwestie van punten stellen)
afkoelen is de enige remedie :mrgreen:

maar ik weet zeker dat als jij twee uur nagenoeg stilstaat bij 30 graden met een draaiende motor en geen koelwind en dan je motor uitzet ook jouw leiding het kookpunt bereikt
tenzij je er een hitteschild tussen hebt gezet natuurlijk :mrgreen:
het heeft niks met lange of korte slag te maken

heeft een traction een korte slag motor dan? hmm weer wat geleerd :D

_________________
http://picasaweb.google.com/bram.martsen
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: dampbel in de benzine leiding
BerichtGeplaatst: ma 27 aug, 2012 23:35 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1322
dit doet mij denken aan mijn oude 2cv....in de file bwgon die ook te knallen en was starten een ramp.

Dat was in dat geval niet een dampbel maar een oververhitte bobine. Afkoelen en rijden weer. Of zoals velen doen een extra bobine erbij tyrapen :)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: dampbel in de benzine leiding
BerichtGeplaatst: di 28 aug, 2012 8:40 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2815
Woonplaats: Delft
Bij het traction blok zit de carburateur aan de kant van het uitlaatspruitstuk. Daar zitten dus ook de benzineslangen waardoor deze letterlijk kokend heet kunnen worden. In het lange slag DS blok van de HY (korte slag DS blok is alleen op de DS geleverd) zit de carburateur niet in de buurt van het uitlaatspruitstuk. De benzinelsangen bij die motor worden dus lang niet zo heet als bij de oudere bussen.

Volgas starten heeft idd geen enkele zin bij een dampbel, maar helpt wel tegen het verzuipen van het blok wanneer je deze warm start. Daarom altijd plankgas starten bij warme motor, dan weet je zeker dat ie niet verzuipt. Heb je echt een luchtbel gezien in je benzineleiding? Hiervoor zijn doorzichtige benzineslangen te koop. Maar als je niet plankgas start, zet ik in op een verzopen motor, ook bij perfect afgestelde puntjes.

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: dampbel in de benzine leiding
BerichtGeplaatst: di 28 aug, 2012 19:13 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 29 mei, 2009 16:26
Berichten: 313
Woonplaats: Culemborg
Ree schreef:
Volgas starten heeft idd geen enkele zin bij een dampbel, maar helpt wel tegen het verzuipen van het blok wanneer je deze warm start. Daarom altijd plankgas starten bij warme motor, dan weet je zeker dat ie niet verzuipt.

Ree


Maar wat is de technische verklaring dan. Je zou toch zeggen dat je als je veel gas geeft er veel benzine instroomt en dus de kans op nat worden van de bougies( verzuipen) groter wordt. Wat zie ik over het hoofd Ree ?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: dampbel in de benzine leiding
BerichtGeplaatst: di 28 aug, 2012 20:27 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2815
Woonplaats: Delft
Hee Harold,

Het is juist precies andersom. Bij plankgas heb je een volledig geopende gasklep en zal het vacuum bij langzaam draaiende motor gering zijn en wordt er dus weinig benzine meegezogen.

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: dampbel in de benzine leiding
BerichtGeplaatst: di 28 aug, 2012 20:43 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: ma 20 jul, 2009 16:56
Berichten: 209
Woonplaats: langweer
met de eend is het idd vaak de bobine die het begeeft met de kokende olie erin
heb wel een tweede liggen maar eigenlijk nooit bij me
mijn tussendooreend had er wel last van maar deze niet gelukkig
was altijd zwaar irritant als je bij de pomp eerst je eend aan de kant moet duwen voor het verplicht koffie drinken :mrgreen:

_________________
http://picasaweb.google.com/bram.martsen
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: dampbel in de benzine leiding
BerichtGeplaatst: di 28 aug, 2012 21:55 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 601
Ree schreef:
Bij het traction blok zit de carburateur aan de kant van het uitlaatspruitstuk. Daar zitten dus ook de benzineslangen waardoor deze letterlijk kokend heet kunnen worden. In het lange slag DS blok van de HY (korte slag DS blok is alleen op de DS geleverd) zit de carburateur niet in de buurt van het uitlaatspruitstuk. De benzinelsangen bij die motor worden dus lang niet zo heet als bij de oudere bussen.

Volgas starten heeft idd geen enkele zin bij een dampbel, maar helpt wel tegen het verzuipen van het blok wanneer je deze warm start. Daarom altijd plankgas starten bij warme motor, dan weet je zeker dat ie niet verzuipt. Heb je echt een luchtbel gezien in je benzineleiding? Hiervoor zijn doorzichtige benzineslangen te koop. Maar als je niet plankgas start, zet ik in op een verzopen motor, ook bij perfect afgestelde puntjes.

Ree


ik heb mij HY nog nooit kunnen verzuipen.
Ik denk toch dat de ontsteking niet helemaal goed is als hij niet goed start als je geen plankgas geeft.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: dampbel in de benzine leiding
BerichtGeplaatst: di 28 aug, 2012 22:18 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2815
Woonplaats: Delft
Het staat niet voor niets in de instructieboekjes. :wink:


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: dampbel in de benzine leiding
BerichtGeplaatst: wo 29 aug, 2012 0:16 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1708
Woonplaats: Asten (N.B.)
Even "off-topic":
Citaat:
twee uur nagenoeg stilstaat bij 30 graden met een draaiende motor en geen koelwind
Mwa .... heb een - sinds vorig najaar "wèrkende" - thermostaat in Otje en intussen afgelopen weken in zuid Frankrijk aardig wat ervaring opgedaan in "(nagenoeg) stilstaan bij hoge temperaturen met draaiende motor". Met als enige conclusie dat in een dergelijk geval de enige oplossing bestaat uit het frequent bezoeken van "terrasjes". Teneinde de koelwatertemperatuur weer ónder de 100*C te krijgen.

Maar ik deel de ervaring van R(aymond)ee, en dit geldt eveneens voor onze 2CV alsmede AZU: bij hete motor gas plank en starten.

Daarnaast: alhoewel de benzineleiding i.d.d. niét in de buurt van de uitlaat ligt kan de temperatuur onder de vloerplaten, mede door de uitstralende hitte van het motorblok en zéker van de versnellingsbak, behoorlijk oplopen bij eveneens hoge buitentemperatuur. Dus is zo'n "dampbel" bést verklaarbaar.

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: dampbel in de benzine leiding
BerichtGeplaatst: wo 29 aug, 2012 23:16 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 29 mei, 2009 16:26
Berichten: 313
Woonplaats: Culemborg
Otje schreef:
Even "off-topic":
Citaat:
Met als enige conclusie dat in een dergelijk geval de enige oplossing bestaat uit het frequent bezoeken van "terrasjes". Teneinde de koelwatertemperatuur weer ónder de 100*C te krijgen.
.


Soms is het reizen met een oldtimer wel echt lastig .... :D


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: dampbel in de benzine leiding
BerichtGeplaatst: do 30 aug, 2012 19:28 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: ma 20 jul, 2009 16:56
Berichten: 209
Woonplaats: langweer
mijn koelwater blijft altijd wel okee
maar misscien is een tweede radiator wat voor jouw probleem
en dan met een afsluitkraan ertussen, anders komt ie nooooooooooit meer op temperatuur :mrgreen:

_________________
http://picasaweb.google.com/bram.martsen
HY 1978, 2cv6 1980, mehari 1969, en nog vele ouwe citroen's in de familie


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group