Het is nu do 28 maart, 2024 10:54


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 74 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: zo 31 jul, 2016 16:07 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Zojuist teruggekeerd van het weekendje weg. Ongeveer 150km gereden en dat ging volgens mij best aardig. Nog steeds klinkt de motor niet geweldig bij stationaire lopen en ik heb het vermoeden dat hij minder power heeft bij het optrekken maar verder is het motorisch allemaal goed gegaan. Topsnelheid is overigens nog steeds tegen de 110km/u.

Wel nog 2 dingen trouwens: mijn vriendin reed achter mij in de auto op de snelweg. Bij het afremmen/gas los bij een afrit of tankstation krijgen we traditioneel altijd wat knallen/gesputter (backfire?) van de motor. Nu zag mijn vriendin in deze situatie een blauwe wolk uit de uitlaat komen. Daarnaast sluit het spruitstuk slecht aan op de knappijp. Er zit echt mm's tussen. Dat heb ik met gungum (een soort kaugom om de uitslaat mee dicht te smeren) geprobeerd te verhelpen. Echter na een km of 50 begeeft de kit het met als gevolg dat je uitlaatgassen binnen in de cabine krijgt en de bus een hoop extra lawaai maakt. Iemand een tip hoe dit te verhelpen?

Eind volgende week willen we richting Zuid-Frankrijk vertrekken. Aangezien de bus deze test heeft doorstaan denk ik dat we het risico lopen en gewoon gaan rijden. Mocht de motor het compleet begeven denken we erover een gereviseerde aan te schaffen (ergens tussen de 1600-2500E). Dat is een rib uit het lijf maar reviseren bij een revisiebedrijf kost ook een vermogen. Heb kort rondgebeld en de prijzen schommelen zo rond de 2000E. Zelf dit klusje uitvoeren lijkt me overmoedig.

Groet,

Michiel


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: zo 31 jul, 2016 19:51 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 16 jul, 2010 10:41
Berichten: 186
Woonplaats: Bergen op Zoom
Blauwe rook duidt op olie in je verbandingsruimte, met als oorzaak vaak gebroken zuigerveer. Als je serieus overweegt om zo ver te gaan met deze motor, neem dan in ieder geval voldoende olie mee.

_________________
Marc Ambagts


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: zo 31 jul, 2016 21:22 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
deze test doorstaan, is 150 km dichter bij de eventueel volgende pech.
Stukje metaal , onregelmatig lopen, blauwe rook, de vorige problemen, en zojuist een nieuwe koppakking met maar 150 km vind ik persoonlijk wat weinig basis om een grote vakantierit te maken, tenzij je in nederland blijft. Pech treedt meestal op na 5 uur en in het weekend, als het regent etc.
Ik zou pas gerust zijn als demotor goed heet geweest is en als de kopbouten zijn nagetrokken en er heel duidelijk geen waterverlies is.
Zelf zou ik een compressietest willen hebben. Als de 4 cilinders gelijk zijn zou ik me minder zorgen maken dan wanneer er 1 slecht uitspringt.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Laatst bijgewerkt door JanW op ma 01 aug, 2016 20:00, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: zo 31 jul, 2016 23:09 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 09 mei, 2011 15:48
Berichten: 272
Woonplaats: Losser
Olie is volop te verkrijgen in france. In de buurt van Gaillac zelfs 20W50 5 liter voor corca 13 euro.

De uitlaat zou je eerst samen kunnen samenstellen en dan pas fixeren aan het frame, ik gebruik daar een plat ijzer voor met diverse gaten, werkt prima en is zo gebeurd.

Zorg dat je goed verzekerd bent, en dan gaan met die banaan.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: ma 01 aug, 2016 1:40 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Eigenlijk ... wil ik géén commentaar meer geven. Ben het volledig met JanW ééns.
Citaat:
Olie is volop te verkrijgen in france
Citaat:
In de buurt van Gaillac zelfs 20W50 5 liter voor corca 13 euro.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Tja, je kunt óók een hele zwik olievaatjes vanuit Nederland meenemen: 20W40, 5 liter voor amper EUR 10,= bij de ACTION ! (Jawel, mijn "huisleverancier op vele fronten"). :wink:
Michiel: wens jou en de jouwen een welgemeende fijne vakantie :!:
We zullen ongetwijfeld het (liefst positieve !) vervolgrelaas van jullie belevenissen hier lezen...
Groet,
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: ma 01 aug, 2016 19:49 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Citaat:
Als de 4 cilinders gelijk zijn zou ik me minder zorgen maken dan wanneer er 1 slecht uitspringt.


Dit is helaas het geval. Vorig jaar compressietest laten uitvoeren: 3 zijn gelijk en eentje zit hier onder.

We hebben de meest uitgebreide verzekering bij de ANWB. Dus ik denk dat we inderdaad gaan met die banaan. In etappes, veel pauzeren, veel olie mee etc. Ach ja. Uiteindelijk hebben we 50% kans dat het goed gaat komen; of de motor blijft draaien óf niet.

We vertrekken pas eind volgend week. Ik zal jullie op de hoogte houden.

Groet,

Michiel


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: wo 10 aug, 2016 13:37 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Dag,
Wij gaan morgen vertrekken met de vingers gekruist. 8) Nog een laatste vraag.

Ik kwam zojuist op deze site nog het volgende citaat tegen:

S
Citaat:
lick50 is een leuk goedje als je motor bijna op is en je wilt dat er nog een extra 10000km uitgehaald kan worden.
Er zit teflon in en dat hecht zich aan alle delen. Dus weer een perfecte compressie enzovoorts. Maar helaas, na loop van tijd laat het los. En dan is je motor ineens erg slecht.
Grofweg gezegd: een goede motor heeft het niet nodig, een slechte wordt er even beter van en daaran is het voorgoed voorbij.
Ook kun je het maar 1 keer gebruiken.
De reclamekreten van Slick50 kloppen wel: je kunt inderdaad zonder olie rijden en geen vastloper krijgen. Alleen dat effect slijt (snel) weg.
Niet doen dus (behalve als je motor verrot is en je nog een Alp over moet).

Erik


Is dit goedje wat voor onze bus? Na terugkomst moet de motor toch gereviseerd worden (sowieso nieuwe zuigerveren).

Groet,

Michiel


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: wo 10 aug, 2016 13:49 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
het lijkt me een middel om bij wat versleten motoren nog even wat uitstel te krijgen. Bij een comressieverlies bij 1 cilinder weet ik niet of t zo effectief is, zeker niet als er een zuigerveer gebroken is of er sprake is van een lekke/verbrande klep

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: ma 15 aug, 2016 10:24 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Kort berichtje vanuit het zuiden van frankrijk. We zijn na 3 etappes rijden aangekomen in de cevenne. Met horten en stoten. De motor puft, schokt, blaast en verliest regelmatig vermogen maar het is gelukt. Wel maar liefst 8 liter olie verbruikt op 1000km. Hopelijk brengt ons busje ons nog veilig thuis waarna de welverdiende revisie kan starten.

Ps moeten we de kopbouten nog natrekken als bij thuiskomst de kop er toch weer af moet?


Bijlagen:
IMG_20160814_142612.jpg
IMG_20160814_142612.jpg [ 838.06 KiB | 27043 keer bekeken ]
IMG_20160814_142636.jpg
IMG_20160814_142636.jpg [ 795.56 KiB | 27043 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: ma 15 aug, 2016 10:38 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 16 jul, 2010 10:41
Berichten: 186
Woonplaats: Bergen op Zoom
Als je het gereedschap bij je hebt, kan het zeker geen kwaad. Hopelijk kom je ook weer thuis. Ik zie dat je dezelfde voortent hebt als wij, met slaapgedeelte. Alleen hebben wij er geen losse slaaptent bij. Waar heb je die vandaan?

_________________
Marc Ambagts


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: ma 15 aug, 2016 16:45 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Ik zou zeer zeker de kopbouten natrekken.
Als de koppakking het begeeft sta je stil. Over en uit.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: ma 15 aug, 2016 22:21 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Je zou de kopbouten iets vaster kunnen draaien, pas op dat ze niet breken.

Je hebt 'stop a leak' voor in koelvloeistof en voor in motorolie. Die laatste, of beide, kunnen je misschien ook een stukje verder richting huis helpen. Dat doet de ANWB ook bij een lekke koppakking.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: ma 15 aug, 2016 23:02 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Als je toch elke 125 km moet stoppen om er een liter olie bij de kiepen kun je ook even naar je water kijken :lol:

Ik zou ze zelf wel controleren als het mijn bus was, maar ja, ik zou ook niet op vakantie gaan met een motor in die conditie.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: di 16 aug, 2016 9:17 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
lijkt me bij een verbruik van 1 liter olie op 125 km dat je HY wel erg moet roken. Heb je niet ergens een flink lek?
om thuis te komen zou ik ook stop-a-leak aan willen raden.

ik had zelf ook ooit een motor met een verbruik van 1 liter olie op 400 km. Op zich gewoon mee op vakantie geweest naar zuid-Frankrijk en thuisgekomen.
Ik kwam er echter wel achter dat het beter was bij te vullen tot het midden van max en min op de peilstok en dus een halve liter olie iedere keer bijvullen.
Daar kwam ik dan zon 300 km verder mee (bij een tank beurt) en dus ging het verbruik naar 1 op 600 km

Maar ja om in jouw geval iedere 65 km te moeten bijvullen is wel erg onhandig. Je zou haast een infuus moeten ontwerpen.

succes en behouden thuiskomst.
Ikzelf zou eens kijken of ik in La douce France niet een motor kan vinden. Zit er in een halve dag werken in.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: wo 17 aug, 2016 23:27 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
Hopelijk brengt ons busje ons nog veilig thuis ...
Ik vraag me ècht af waar jullie mee bezig zijn ...
Ondanks dat wens ik jullie een "behouden thuiskomst" !
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 74 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group