Citaat:
Daarna moet de kop losgemaakt worden door er op de zijkant op te slaan (hamer met hout of met rubber hamer) zodat de kop om de achtergebleven bout roteert.
JanW: even uit m'n blote hoofd: deze methode is volgens mij niet mogelijk want er zit ergens tussen blok en kop een heel klein "pas-pennetje" welke ongetwijfeld het "roteren" in de weg zal zitten ... (althans: in het blok van Otje (1981) dan; het zou kunnen dat dat bij oudere TUB-s ànders is ... ?) Daarnaast vraag ik me af hoe de "pakking" zich gedraagt wanneer je de kop óp het blok rond gaat draaien. Ben het trouwens eens met het oordeel m.b.t. de pakking.
V.w.b. eventuele koelvloeistoflekkage aan een/de voet(en) van enige cilinder blijft het dus voorlopig even "koffiedik-kijken".
Daarnaast:
Citaat:
Als je zeker weet dat de koppakking nergens gelekt heeft dan zou het kunnen dat er een scheur in de kop zit. Daar moet je de kop dus goed op inspecteren. Als ik jou was zou ik de kop laten vlakken en afpersen.
het vlakken gebeurt inmiddels. Michiel: je vertelde dat de motortemperatuur een keer vér over de 100*C is opgelopen; het verdient dus sowieso aanbeveling inderdaad de kop te laten afpersen ter controle op scheurtjes o.i.d.