Het is nu do 28 maart, 2024 12:49


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 74 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: ma 25 jul, 2016 0:32 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Michiel,
ik hoop dat dit goed gaat; ik zie op de foto's dat je de cilinders - na het loshalen van de "kop" - NIET hebt gefixeerd (zie bijgaand voorbeeld-plaatje). Je hebt geen (aparte) foto van de koppakking bijgevoegd maar - zoals we al "live" hadden gezien - zit jouw carter vol "mayonaise" (zoals op jouw foto zichtbaar aan de binnenkant van het kleppendeksel). Dus géén twijfel mogelijk over "koelwaterlekkage".
Citaat:
De kleppen en de bougie van de 2e cilinder zijn zwart.
Zou heel goed kunnen dat in deze cilinder de grootste hoeveelheid koelwater is beland. De motor wilde dan ook niet regelmatig ("soepel") blijven lopen. Oftewel: 1 + 1 = 2 .
Ik ga ervan uit dat je nu de kop toch wel laat vlakken ... ?!
En over de "aandraai-momenten" van de "kop-bouten" hebben we het uitgebreid gehad ...
Succes !
Gert


Bijlagen:
DSC00711.jpg
DSC00711.jpg [ 219.86 KiB | 26593 keer bekeken ]

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: ma 25 jul, 2016 8:43 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Als een cilinder koelvloeistof gedronken heeft dan is hij juist heel zuiver van binnen, zeker niet zwart. Eerder wat wittig. Cilinder 2 lijkt mij een cilinder die olie gebruikt. Hoe is het olie verbruik van de bus?

Als je zeker weet dat de koppakking nergens gelekt heeft dan zou het kunnen dat er een scheur in de kop zit. Daar moet je de kop dus goed op inspecteren.
Als ik jou was zou ik de kop laten vlakken en afpersen.

Het kan ook zijn dat er een cilinderbus lekt aan de onderkant. Misschien bij de vorige koppakking wissel de cilinderbus toch verschoven?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: ma 25 jul, 2016 9:16 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
We missen eigenlijk een goede foto van koppakking.
Ik heb bij meerdere lekke koppakkingen inderdaad alleen maar brandschone zuigers en kleppen gezien, zoals Joost zei.

Een lek aan de onderzijde van de bussen verklaart wel de mayonaise maar niet het moeilijk starten met het dieselgeluid.
Een scheur in de kop is niet ongebruikelijk en zit vaak tussen de verbrandingsruimten van de middelste cilinders of naar een waterkanaal.

Als de kop echt "gelicht" is heb je grote kans dat er nu ook lekkage langs de voetpakkingen is.
Bij het verwijderen van de kop moet 1 kopbout handvast op zijn plaats blijven. Daarna moet de kop losgemaakt worden door er op de zijkant op te slaan (hamer met hout of met rubber hamer) zodat de kop om de achtergebleven bout roteert. Dan pas kan de kop gelicht worden. Hierna onmiddellijk borgen van de cilinderbussen zoals Otje zei.
Voordat de geïnspecteerde en gevlakte kop gemonteerd wordt moet de overstand van de bussen t.o.v. het onderblok worden gemeten. Als die niet goed is is de kans op koppakingproblemen vergroot.
Succes

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Laatst bijgewerkt door JanW op ma 25 jul, 2016 18:46, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: ma 25 jul, 2016 15:52 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Bedankt voor de tips. Erg prettig bij zo'n klus.

Stand van zaken nu:
De kop is naar een bedrijfje om hem te laten vlakken. Overigens gingen de bouten van de kop erg makkelijk los en kon ik de kop er (voorzichtig) direct aftillen zonder getik met een hamer. Mogelijk omdat de koppakking 2 jaar geleden ook al vervangen is?

Volgens veel mensen die er nu naar gekeken hebben, zijn waarschijnlijk oa ook de zuigerveren na 45 jaar niet meer in beste staat en moeten deze vervangen worden. Dat wil ik pas na de vakantie verhelpen. Met een nieuwe koppakking heb ik blijkbaar goede kans dat ik nog enkele duizenden km's kan rijden met deze motor (mét schuin oog op olie- en waterpeil).

Na de vakantie overweeg ik anders ook een gereviseerde motor erin te leggen. We hannesen nu al jaren met deze motor. In Helmond is er bij Ton is er een te koop voor 1600 euro. Dat is een man die vroeger blijkbaar veel aan HY's heeft gesleuteld en nu ergens vroeg in de 70 is. Maar ja. Je kunt natuurlijk niet in die motor kijken. Wat is jullie advies?

Groet,

Michiel


Bijlagen:
IMG_20160725_153440.jpg
IMG_20160725_153440.jpg [ 397.06 KiB | 26566 keer bekeken ]
IMG_20160725_153436.jpg
IMG_20160725_153436.jpg [ 390.19 KiB | 26566 keer bekeken ]
IMG_20160725_153431.jpg
IMG_20160725_153431.jpg [ 404.19 KiB | 26566 keer bekeken ]
IMG_20160725_153427.jpg
IMG_20160725_153427.jpg [ 402.19 KiB | 26566 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: ma 25 jul, 2016 18:52 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Die foto zegt genoeg. Lekkage tussen verbrandingsruimten van cilinder 1 en 2 (of 3 en 4) en ook naar een waterkanaal toe. Oorzaak van slecht starten, dieselgeluid en water verlies bij starten (2013) passen er allemaal bij. Als je oliedruk goed is en de de zuigerwanden onbeschadigd zijn zou ik de boel correct monteren en lekker gaan rijden. Vergeet niet de kopbouten na te trekken en de kleppen te stellen na 500 tot 1000 km. Het idee erachter is dat na een aantal keren opwarmen en afkoelen de koppakking wat ingedrukt wordt en de kopbouten wat ruimte krijgen met mogelijk sneller lekkage.

Vrij losse kopbouten: door niet nagetrokken zijn zijn of gemonteerd in niet goed gereinigde boutgaten.

Zie ook eens het verhaal van 'Ugly American" met zijn avonturen betreffende alles wat er mis kan gaan en hoe het toch goed kwam.

viewtopic.php?f=22&t=2736&hilit=ugly&start=45

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: ma 25 jul, 2016 21:59 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
JanW schreef:
Vrij losse kopbouten: door niet nagetrokken zijn zijn of gemonteerd in niet goed gereinigde boutgaten

en dit is een heel goede tip van JanW!
Vergeet dus niet de boutgaten goed schoon te blazen met perslucht, andres kun je dadelijk weer opnieuw beginnen.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: ma 25 jul, 2016 23:17 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
Daarna moet de kop losgemaakt worden door er op de zijkant op te slaan (hamer met hout of met rubber hamer) zodat de kop om de achtergebleven bout roteert.
JanW: even uit m'n blote hoofd: deze methode is volgens mij niet mogelijk want er zit ergens tussen blok en kop een heel klein "pas-pennetje" welke ongetwijfeld het "roteren" in de weg zal zitten ... (althans: in het blok van Otje (1981) dan; het zou kunnen dat dat bij oudere TUB-s ànders is ... ?) Daarnaast vraag ik me af hoe de "pakking" zich gedraagt wanneer je de kop óp het blok rond gaat draaien. Ben het trouwens eens met het oordeel m.b.t. de pakking.
V.w.b. eventuele koelvloeistoflekkage aan een/de voet(en) van enige cilinder blijft het dus voorlopig even "koffiedik-kijken".
Daarnaast:
Citaat:
Als je zeker weet dat de koppakking nergens gelekt heeft dan zou het kunnen dat er een scheur in de kop zit. Daar moet je de kop dus goed op inspecteren. Als ik jou was zou ik de kop laten vlakken en afpersen.
het vlakken gebeurt inmiddels. Michiel: je vertelde dat de motortemperatuur een keer vér over de 100*C is opgelopen; het verdient dus sowieso aanbeveling inderdaad de kop te laten afpersen ter controle op scheurtjes o.i.d.

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: di 26 jul, 2016 0:01 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Dat roteren is maar zéér betrekkelijk. Enkele millimeters is al ruim voldoende om de kop los te maken van de onderlaag. En bij 1 paspen moet dat lukken

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: do 28 jul, 2016 22:07 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Update nr zoveel:

Vandaag heb ik de koppakking erop gelegd en alles weer terug vastgezet en gemonteerd. Ook kleppen gesteld. Had er geen ervaring mee dus even aftasten in het begin. Nadat ik uiteindelijk het water en olie weer heb aangevuld zojuist gestart. Hij sloeg bijna direct aan en loopt soepeltjes. De motor schudt aanzienlijk minder bijvoorbeeld. Alleen zit er een groot lek tussen het uitlaatspruitstuk en de bovenste uitlaatstang. Dat moet ik met kit opnieuw dichten. Maakt herrie en er komen uitlaatgassen in de cabine. Iemand een tip voor een bepaald merk?

Echter wel één dingetje wat volgens mij redelijk alarmerend is; toen ik de schroef die onder de carter (zit om de olie te verversen) schoonmaakte kwam ik in de schroef een klein hard maanvormig stukje tegen (zie foto's). Het lijkt wat mij betreft verdomd veel op een stukje van een zuigerveer. Ik kom dus ook toe aan een grootschalige revisie?

Maar goed. Morgen een km of 100 rijden en bekijken of inderdaad alles echt weer in orde is. Hoe het ook gaat aflopen; ik heb enórm veel geleerd van dit klusje. Wat een bak ervaring heb ik erbij nu. Eerst veel ingelezen, veel super tips van dit forum en speciale vermelding verdienen Fons (telefonische HY hulplijn), Ton uit Helmond en Gert voor hun niet aflatende steun en tips. Merci beaucoup!

Groet,

Michiel


Bijlagen:
Dingske2.jpg
Dingske2.jpg [ 245.06 KiB | 26499 keer bekeken ]
Dingske.jpg
Dingske.jpg [ 372.31 KiB | 26499 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: do 28 jul, 2016 23:13 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 16 jul, 2010 10:41
Berichten: 186
Woonplaats: Bergen op Zoom
Lijkt mij inderdaad een stukje zuigerveer Michiel.

_________________
Marc Ambagts


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: vr 29 jul, 2016 0:00 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Hopelijk nog van de vorige klus?
Je zou compressie kunnen meten.

Trouwens, hoe zagen de cilinderwanden er uit?
Een zuigerveer kan niet zonder schade tussen de zuiger en wand ontsnappen

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: vr 29 jul, 2016 0:42 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Sterker nog: het IS een stukje zuigerveer !!!

Mijn (dringende) advies:
1) niet meer mee rijden.
2) overweeg de aanschaf van een set nieuwe cilinders/zuigers.
3) zorg er vervolgens voor dat je ergens een vlakke werkvloer hebt. Wanneer je met nieuwe cilinders/zuigers aan de slag gaat zul je het motorblok eruit moeten trekken.

Let wel: je weet nu totaal niet of dit het eerste ... of het zóveelste stukje zuigerveer is dat in de carter is beland (zie bijgevoegde foto: zo'n zuigerveer kan in ettelijke kleine stukjes breken; daarnaast kunnen die zuigerveer-stukjes uiteindelijk óók totaal vergruisd in het carter belanden; ...). Heb je geluk, dan blijft de motor nog een tijdje (onrustig) draaien. Zoals je vertelde is het olieverbruik(verlies ?) nú al hoog; wanneer e.e.a. escaleert zul je het olie-bijvullen niet eens meer bij kunnen houden.
Heb je pech: dan loopt de hele boel uiteindelijk vast (met bijkomende schade aan het óverige aandrijf-gedeelte).

Ben géén zwartkijker, enkel een realist.
Wens je een fijne vakantie maar daarnaast een hoop wijsheid !
Overigens: altijd (indien mogelijk) bereid tot een "helpende hand" !
Succes !
Gert


Bijlagen:
DSC00688.jpg
DSC00688.jpg [ 219.16 KiB | 26511 keer bekeken ]

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: vr 29 jul, 2016 0:56 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
Een zuigerveer kan niet zonder schade tussen de zuiger en wand ontsnappen
Afgezien van de schade die aan de cilinderwand (èn zuiger) wordt veroorzaakt impliceert e.e.a. dat er nu dus een dúsdanige aanzienlijke speling tussen (een) cilinder en bijbehorende zuiger aanwezig is dat een dergelijk stuk zuigerveer daar tussendoor kan "ontsnappen"; dat er daarnaast (aanzienlijke) compressievermindering alsmede overmatig olieverbruik/verlies ontstaat en de zuiger(s) kunnen gaan "kantelen" en uiteindelijk "vastlopen".
Citaat:
de schroef die onder de carter zit
known as: "carter aftap-plug"

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: vr 29 jul, 2016 13:24 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Otje schreef:
3) zorg er vervolgens voor dat je ergens een vlakke werkvloer hebt. Wanneer je met nieuwe cilinders/zuigers aan de slag gaat zul je het motorblok eruit moeten trekken.

Ik kan uit ervaring vertellen dat dit niet *noodzakelijk* is (maar wel makkelijker :)).
Ik heb zuigerbussen verwisseld met het blok nog in de wagen, je moet je in bochten wringen om de zuigers los te krijgen van de krukas en je zal wat knokkels open halen, maar het kan wel :mrgreen:
Verder uiteraard eens met de vorige sprekers.
(doch niet meer rijden? Dat wat daarbij beschadigd is al beschadigd... zou het wel tot het minimum beperken - MurpHY heeft de eerste maanden (apr-okt) op drie cilinders gelopen omdat er eentje op drie plekken geperforeerd was en geen zuigerveren meer had...)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Zeer moeilijk starten
BerichtGeplaatst: vr 29 jul, 2016 14:15 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
ik zou eerst eens compressie eten en evt met een cameratje de cilinderwanden inspecteren voor zover da niet gebeurd is.Als t allemaal wat meevalt zou ik rijden.Wel op tijd de kopbouten natrekken en kleppen stellen.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 74 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group