Onder 't motto "van anderemans stommiteiten leren" (no offence, beste mede-forumleden
), vandaag 'n half dagje vrij genomen en me eens over het ontstekingprobleem gebogen. Stap voor stap, alles nog eens gecheckt en ziedaar...de nieuwe verdelerkap (SEV) en verdeler (net 3000 km gereden) zien er (slik) héél slecht uit.
2 van de 4 contactpunten in de verdeler zijn best flink ingesleten, de andere 2 hebben minder schade. En ook de contactpuntjes hebben - door een tijdlang met slechte condensator te hebben gereden) het beste gehad.
Mouwen opgestroopt dan maar :
*nieuwe contactpuntjes erin
*bij gebrek aan verdelerkap/verdeler : alles netjes vlakgemaakt met een Dremeltje
*contactpuntafstand op 0,45 gezet
*ontstekingstijdstip cilinder 1 bepaald (tijdpen in 't vliegwiel en een BDP-tooltje in 't gat van de eerste cilinder)
*ontsteking afgesteld m.b.v. testlampje/stroboscoop
Klik... contactsleutel omgezet en hoppa...KnorrHy startte "à un quart de tour" zoals ze dat zo mooi zeggen.
Tijd voor een proefritje, ik had 'm ondertussen al even laten draaien, zodat de motor al goed warm was.
't Was echter te vroeg victorie gekraait, want zodra de naald van de snelheidsmeter de 80 Km/h aantipt, hield KnorrHy weer in en ontsnapten er knallen van ongenoegen uit de uitlaat. Zucht... een klein manouvre naar links en de motor pakte weer op. Bij 'n klein manouvre naar rechts, weer inhouden en knallen in de uitlaat.
Om uit te sluiten dat de oorzaak in de ontsteking ligt, ga ik even beroep doen op de goodwill van 'n mede HY-gebruiker en de conventionele ontsteking even vervangen door 'n electronische versie. Als KnorrHy nl. dan nog steeds het gekke euvel tevoorschijn tovert, dan is de enigste verdachte (mijn bescheiden mening) alleen nog maar de toerentalbegrenzer.
Waarbij ik me natuurlijk de vraag stel...op welke manier heeft temperatuur en evt. beweging invloed op dit onderdeel