Het is nu vr 29 maart, 2024 0:17


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Motor slaat plots niet meer aan, wat zie ik over het hoofd?
BerichtGeplaatst: vr 22 aug, 2014 9:18 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 09 apr, 2006 23:54
Berichten: 108
Woonplaats: België
Twee weken geleden heb ik de HY na een probleemloze rit gestald, wil ik hem gisteren klaarzetten om er dit weekend mee op uit te trekken… noppes.
De startmotor draait mooi rond, maar de motor slaat niet aan, erger nog, hij geeft zelfs geen enkel pufje of kuchje, gewoon niets!

Wat heb ik ondertussen al gecheckt:
- op stand “lpg” worden de relais van de lpg-ventielen bekrachtigd, en stroomt er lpg naar de carburator (ruikbaar en hoorbaar)
- op stand “benzine” wordt het benzineventiel bekrachtigd, als ik de benzineslang losneem tijdens starten komt er een mooie stroom benzine uit, ook de vlotternaald doet zijn werk want de vlotterkamer wordt netjes gevuld
- de ontsteking werkt feilloos: de bougies geven een heldere vonk, heb voor de zekerheid ook de timing van de 123 unit gecheckt, het ledje gaat aan exact op het punt waar de timingpen in het gat in het vliegwiel valt als de eerste cilinder bijna op compressie staat; delco, rotor, kabels, alles vrij nieuw en ok
- ook de nokkenas draait nog mee: compressie gemeten op de cilinders en overal correcte druk (stel dat de distributieketting ineens zou losgekomen zijn om welke reden dan ook)
- batterij ok (hangt steeds aan druppellader)
- de bougies hebben een gezonde “koffie-met-melk” kleur van de vorige ritten en de electrodenafstand is ok
- na een langere startpoging merk ik wel dat er uit een gaatje onderaan het inlaatspruitstuk, tegen het motorblok, een beetje benzine lekt, maar volgens mee heeft elke benzinemotor dat om overtollig mengsel af te voeren, niet?

Het enige dat aan de HY gebeurd is tijdens de veertien dagen stilstand is dat ik hem vooraan opgekrikt heb om de vetnippels van de ophanging en aandrijving door te smeren, maar of het daar nou aan kan liggen…

U begrijpt ongetwijfeld mijn verbazing dat het kreng ineens totaal niets meer doet, maar misschien heeft iemand van het forum ooit al eens voor dit raadsel gestaan?

Alvast bedankt voor alle nuttige tips die er toe gaan leiden dat ik vanavond op weekend kan vertrekken, het zou me een heel erg boze echtgenote besparen.

Peter


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor slaat plots niet meer aan, wat zie ik over het hoo
BerichtGeplaatst: vr 22 aug, 2014 10:13 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Dat de benzine weglekt dat kan, aangezien het niet verbrand wordt en blijkbaar ook niet de motor ingezogen wordt. Maar dat is niet iets dat bij stilstand verandert.
Dat ie helemaal niks doet zou kunnen dat de 123 precies 180 graden verkeerd reageert (timing gat komt twee keer langs per cyclus), dat verklaart het niet ontsteken en benzine lekken, maar ook dat verandert niet bij stilstand.
Eventueel al met een slinger geprobeerd?
En gaat de motor ook rond op de starter, dat het niet alleen de startmotor is die je hoort maar dat die bijvoorbeeld niet meer in het vliegwiel grijpt?

En kwa lucht: is je luchtfilter/carburateur misschien verstopt? Misschien dat er een stuk van het luchtfilter in de carb is gevallen ofzo?
Verder de klepdeskselontluchting, werkt het ventiel er in nog goed, zijn de slangen helemaal heel?

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor slaat plots niet meer aan, wat zie ik over het hoo
BerichtGeplaatst: vr 22 aug, 2014 11:37 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 09 apr, 2006 23:54
Berichten: 108
Woonplaats: België
LEiPiE schreef:
Dat de benzine weglekt dat kan, aangezien het niet verbrand wordt en blijkbaar ook niet de motor ingezogen wordt. Maar dat is niet iets dat bij stilstand verandert.
Dat ie helemaal niks doet zou kunnen dat de 123 precies 180 graden verkeerd reageert (timing gat komt twee keer langs per cyclus), dat verklaart het niet ontsteken en benzine lekken, maar ook dat verandert niet bij stilstand.
Eventueel al met een slinger geprobeerd?
En gaat de motor ook rond op de starter, dat het niet alleen de startmotor is die je hoort maar dat die bijvoorbeeld niet meer in het vliegwiel grijpt?

En kwa lucht: is je luchtfilter/carburateur misschien verstopt? Misschien dat er een stuk van het luchtfilter in de carb is gevallen ofzo?
Verder de klepdeskselontluchting, werkt het ventiel er in nog goed, zijn de slangen helemaal heel?


Hoi LEipiE,
het mengsel wordt wel de motor ingezogen, ik vergat te vermelden dat het lekken eigenlijk begint net na het loslaten van de startknop, dus zolang ik start zuigt hij wel degelijk aan. Door een bougiegat zie je ook dat na een aantal pogingen de bovenkant van de zuiger nat wordt.

Starter neemt ook effectief de motor mee, anders had de compressietest geen resultaat.

Carburateur opengehad, alles lijkt ok, vlotterkamer is clean en vult zich snel bij het starten, de toerentalbegrenzer is ook ok denk ik, want de gasklep laat zich over het ganse bereik bedienen. Bij losgenomen carburator zie ik dat de begrenzer in ruststand de gasklep volledig opentrekt (dus eigenlijk tegen de veerdruk van het gaspedaal in, los van het feit dat het pedaal nu niet aangekoppeld is).

Carterventilatieklepje is ook ok, voor de zekerheid snel even gereinigd.

Het lijkt mij dat al deze mogelijke oorzaken eigenlijk stuk voor stuk zouden kunnen verhinderen dat de motor goed presteert, maar dat hij desgevallend toch zou moeten aanslaan en een beetje stationair draaien, of een heel klein tekentje van leven geven? Zo een héél klein minimaal hoestje zou mij al ergens geruststellen ;-)

Ik snap er geen ballen meer van.
Peter


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor slaat plots niet meer aan, wat zie ik over het hoo
BerichtGeplaatst: vr 22 aug, 2014 14:04 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Hoe heb je getest dat er een vonk is?
Want ik kan eigenlijk niks meer bedenken dan dat het daarin zou moeten zitten...
Of zit de uitlaat verstopt (een of ander beestje er in gekropen?)
En de benzine is neem ik aan benzine, geen water :D
Eventueel een filmpje maken van de startpogingen? (Ree wil nog wel eens op gehoor al een correctie diagnose stellen ;))

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor slaat plots niet meer aan, wat zie ik over het hoo
BerichtGeplaatst: vr 22 aug, 2014 15:41 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 09 apr, 2006 23:54
Berichten: 108
Woonplaats: België
LEiPiE schreef:
Hoe heb je getest dat er een vonk is?
Want ik kan eigenlijk niks meer bedenken dan dat het daarin zou moeten zitten...
Of zit de uitlaat verstopt (een of ander beestje er in gekropen?)
En de benzine is neem ik aan benzine, geen water :D
Eventueel een filmpje maken van de startpogingen? (Ree wil nog wel eens op gehoor al een correctie diagnose stellen ;))


Ik heb de vonk gezien door de bougies uit te draaien en los aan de kabels te hangen, elke bougie doet het en in de juiste volgorde.
Ook gecheckt: als bougiekabel nr 1 vonkt, staat cilinder nr 1 op compressie, dus de 123 heeft zich om een of andere duistere reden niet 90 of 180 graden verdraaid. Je weet nooit, met dat kutweer van de laatste dagen, dat één of andere magnetische storm of een intergalaktische elektronenstorm mijn HY'tje even komt ontregelen :-) :-)

Uitlaat is niet verstopt, ook dat is getest door wat luchtdruk op de cilinder te zetten en aan de uitlaat te luisteren terwijl ik de motor met de hand ronddraai (ik heb lange armen :-))

En benzine is nieuw, +/- 2 weken oud. Anders moest hij het wel op lpg doen als het daar aan lag.

Ook een scheutje StartPilote (ether) geeft geen kik.
Dat is dus het gekke van het verhaal: alle elementen zijn op het juiste tijdstip op de juiste plaats aanwezig, en toch niet het minste teken van leven.
En zoals gezegd, ze is vorige keer perfect rijdend in de garage gezet...

Laatste poging voor ik hem in brand steek : ik ga hem eens aanslepen met een andere wagen en eens een tijdje doortrekken. Misschien schiet hij ineens wakker als hij ziet dat ik het meen...


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor slaat plots niet meer aan, wat zie ik over het hoo
BerichtGeplaatst: vr 22 aug, 2014 15:44 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Ben ook heel erg benieuwd, MurpHY heeft toch de meeste kwalen al wel een (of meer) keer gehad :D
Maar goed, wellicht dat een van de andere leden nog een ingeving heeft.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor slaat plots niet meer aan, wat zie ik over het hoo
BerichtGeplaatst: vr 22 aug, 2014 16:16 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Rustig blijven ;)

Eerste ingeving is ook vonk en wel de spanning over de bobine.
Heb het eerder meegemaakt met een 2cv. Starten maar niet willen aanslaan.
Benzine liep ook overal waar je het niet wilde hebben. Dat was destijds door corrosie in de draden een spanningsval naar 10 volt. Wel vonk zo leek maar niet krachtig genoeg.

Trek even een draad van de accu rechtstreeks naar de bobine.
Uiteraard niet te lang want dan wordt de bobine te heet.

Succes

Te lang doorstarten zorgt voor te veel benzine overigens en nat geslagen bougies. Even eruit draaien en droogmaken.
En volgens mij moet je de HY starten zonder aan het pedaal te zitten.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor slaat plots niet meer aan, wat zie ik over het hoo
BerichtGeplaatst: vr 22 aug, 2014 17:42 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 09 apr, 2006 23:54
Berichten: 108
Woonplaats: België
Spanningsval over de bobine bleek te verwaarlozen, maar om helemaal zeker te zijn toch even een rechtstreekse draad geprobeerd: geen resultaat.

Startmotor draait zeer gezwind rond, trekt geen overmatige stroom weg ten nadele van de ontsteking want dat was ook nog een mogelijkheid, ook hier bleef de spanning ruim overeind (heb er zo'n Optima Gel accu inzitten, overtreft alle gangbare loodaccu's qua startvermogen volgens EN-normen)

Enfin, dan mijn wagen er voor gespannen, tegen +/- 50 à 60 km/h laten rijden en in tweede versnelling laten slepen. Beetje choke, veel choke, weinig gas, veel gas.... direct geen resultaat. Tot ineens na een dikke halve kilometer het ding tot leven komt, effe wat toeren laten maken en nu draait hij terug perfect, hoefde zelfs niets bij te regelen ondanks dat ik de carburator vanochtend uit elkaar genomen had... 't Was gewoon een kwestie van volharding want wie laat zich nu een halve kilometer aanslepen :-)

ON-BE-GRIJPELIJK. Hij bolt nu wel, en ik kan zo dadelijk de geplande trip laten doorgaan (madam content natuurlijk), maar het stoort me enorm dat ik de ware oorzaak niet heb kunnen vinden. Hopelijk vervalt hij onderweg niet in dezelfde miserie..

Alvast bedankt iedereen voor het meedenken!!!!

Peter


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor slaat plots niet meer aan, wat zie ik over het hoo
BerichtGeplaatst: za 23 aug, 2014 0:57 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Bobines bij HY En Traction kunnenvdit soort storingen geven

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor slaat plots niet meer aan, wat zie ik over het hoo
BerichtGeplaatst: za 13 sep, 2014 21:28 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
@Peter: hoe is het verder gegaan met het starten?

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor slaat plots niet meer aan, wat zie ik over het hoo
BerichtGeplaatst: ma 15 sep, 2014 11:32 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 09 apr, 2006 23:54
Berichten: 108
Woonplaats: België
Na de eerder beschreven startproblemen van eind augustus heeft HY zich dat weekend uitstekend gedragen, altijd direct starten en prima rijden zoals het hoort. 

Vandaag na een drietal weken stilstaan, uit nieuwsgierigheid nog eens gestart. 
Start perfect als voorheen, onbegrijpelijk en vooral erg jammer dat ik toen de oorzaak van het startprobleem niet heb kunnen achterhalen. 
Binnenkort nog eens een uitstap gepland, dat wordt spannend

Groeten, 
Peter


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor slaat plots niet meer aan, wat zie ik over het hoo
BerichtGeplaatst: ma 15 sep, 2014 11:50 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Het lijkt gewoon op een verzopen motor. Gebeurt wel eens bij het starten. Niks om je druk over te maken.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor slaat plots niet meer aan, wat zie ik over het hoo
BerichtGeplaatst: di 16 sep, 2014 7:21 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
dat kun je toch niet over het hoofd zien als je de kleur van de bougies bekijkt...


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor slaat plots niet meer aan, wat zie ik over het hoo
BerichtGeplaatst: di 16 sep, 2014 11:03 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 09 apr, 2006 23:54
Berichten: 108
Woonplaats: België
Joost schreef:
dat kun je toch niet over het hoofd zien als je de kleur van de bougies bekijkt...


Het was zeer zeker geen geval van 'verzopen motor'.

Elk kent het beste zijn eigen HY en weet uit ervaring hoe deze het beste start, kwestie van hoeveel choke, op benzine of lpg, al dan niet 'primen' enzovoort.
De mijne mag maanden stilgestaan hebben, toch steeds binnen de twee seconden aan de praat. Als hij maar een paar dagen heeft stilgestaan is dit zelfs al na één toer van de motor.

In het hier beschreven geval deed ik net hetzelfde als anders. Natuurlijk, na 327 startpogingen begint het wel een beetje naar benzine te ruiken, maar dan had ik ondertussen al wel een en ander gecontroleerd. Ook na enige tijd de bougies eruitgehaald om te contoleren + compressietest, dus bougies nadien volledig droog en clean teruggeplaatst en cilinders drooggeblazen met perslucht.
Ook na een nachtje rust deed hij het 's anderendaags nog niet, in geval van verzopen motor zou je denken dat hy het na een aantal uur gewoon terug zou doen.

Mijn vrouw krijgt al stress bij de gedachte dat we er volgende week mee weggaan...

Peter


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motor slaat plots niet meer aan, wat zie ik over het hoo
BerichtGeplaatst: di 16 sep, 2014 12:03 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Dat noemen we dan 'karakter' he, MurpHY heeft ook nogal veel 'karakter' :D

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group