JanW schreef:
Hoe oud is je benzine?
de ene helft van maanden geleden, de andere helft van vorige week.
JanW schreef:
Oplossingen zijn er in de vorm van een electrische pomp of terugslagklep tussen pomp en carburateur of filter vóór de pomp (alle symptomatisch). De pomp in orde maken is meestal afdoende.
er zit een filter voor de pomp, maar de pomp is schoongemaakt maar niet gecontroleerd op (lucht)lekage.
JanW schreef:
Het ploffen in de uitlaat komt ook bij tractions met dezelfde motoren zeer veelvuldig voor en lijkt er gewpon bij te horen, mits je er zeker van bent dat de motor verder in orde is. Kleppen moeten misschien wat inslaan maar behoren na een revisie goed te sluiten. Aangezien de kop toch straks toch nagetrokken moet worden en de kleppen derhalve opnieuw gesteld moeten worden is dat straks op orde.
Na hoeveer KM is 'straks'?
JanW schreef:
Als de carburateur stationair niet mooi af te stellen is pleit dat voor vuil in het ststionaire circuit, meestal de sproeier. Ik heb ook wel eens vuil achter de regelschroef vandaan gepeuterd.
de carburateur kan ergens vuil zijn.
JanW schreef:
Ontsteking moet natuurlijk in orde zijn. Frisse contactpunten en verdeletkapcontacten en niet te veel slingering in de verdeleras. Slan de bougiekabels niet door? Bougies goed?
Er zit een elektronische ontsteking in. die kan ik nog fijn regelen, maar waar let je dan op?
JanW schreef:
Als dit alles in orde is (ik ben vast wat vergeten) zou ik me geen zorgen maken over het ploffen.
Gas/LPG inbouwen is pas zinvol als de motor echt goed loopt op benzine.
de opmerking over gas kwam ter spraken inverband met waneer benzine niet of minder terug loopt.
JanW schreef:
Er zijn door de veranderde oldtimeregeling veel gasinstallaties uitgebouwd en dus op de markt voor een redelijke prijs. Voorschriften kun je vinden als je googelt.
Dank je JanW. Grt, Coen