Het is nu do 28 maart, 2024 10:39


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
BerichtGeplaatst: ma 12 jan, 2015 23:46 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 22 mei, 2011 18:05
Berichten: 165
Woonplaats: Eindhoven
Heeft er iemand een tip om weglopen van benzine uit pomp na aantal dagen te voorkomen ?
Ik dacht aan een tussen kraantje, werkt dat ? of loopt benzine dan ook terug.

en waar haal ik een kraantje 2x8mm (binnenmaat slang) ik vint overal 8mm/6mm


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
BerichtGeplaatst: di 13 jan, 2015 0:33 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Naar ik mij heb laten vertellen is dat de charme van een oude auto... dat je na een paar dagen stilstand eerst met de hand op de pomp moet pompen om benzine omhoog te krijgen.
Zelf heb ik er een electrische pomp in zitten :)
Maar ook een kraantje bij de benzineafsluiter die er voor LPG op zit, dus ze zijn er wel met die maat (zij het dat er bij mij dan ook een electromagnetische schakelaar bij zit).

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
BerichtGeplaatst: di 13 jan, 2015 1:44 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 22 mei, 2011 18:05
Berichten: 165
Woonplaats: Eindhoven
Ik vint het charmant dat HY "anders" is.
maar na 3 dagen stilstand al benzine slang moeten lostrekken en benzine in gieten
(pompen met de hand helpt niet) in pomp om te starten niet zo.

electromagnetische schakelaar is intresant. ik ben wel aan het overwegen om later lpg in te bouwen.


Laatst bijgewerkt door Coendalini op di 13 jan, 2015 14:15, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
BerichtGeplaatst: di 13 jan, 2015 8:40 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
een benzineafsluiter kun je ook met de hand bedienen als je dat mocht willen.
Maar ik zou hem dan gewoon aansluiten op geschakelde plus via contactslot, dan hoef je er niet meer aan te denken.

Ik heb zelf een elektrische pomp en sindsdien vind ik wel dat hij koud veel beter loopt.
Met de originele pomp kon ik in het begin nooit gas geven.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
BerichtGeplaatst: di 13 jan, 2015 10:07 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2003 19:43
Berichten: 262
Woonplaats: Haarlem
Misschien tijd om de benzine pomp te vervangen/ reviseren? In de pomp zitten klepjes die terugstromen zouden moeten voorkomen. Omdat deze klepjes niet goed afdichten zuigt de pomp ook minder goed (of helemaal niet) aan.

_________________
HY rijder sinds 1995.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
BerichtGeplaatst: di 13 jan, 2015 22:38 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Tja ... ik heb het met Otje in al die jaren nog nóóit ànders meegemaakt dan dat ik (wanneer er een paar dagen niet mee gereden was) 3x (ca. 5 seconden) moet starten (met uitgetrokken choke en zónder het gaspedaal aan te raken !) en vervolgens komt de motor op gang ...
Eventjes (op de choke) een beetje warm laten draaien, choke half terug en wegrijden. Na enkele tientallen meters de choke helemaal uitschakelen.

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
BerichtGeplaatst: wo 14 jan, 2015 0:20 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Leo schreef:
Misschien tijd om de benzine pomp te vervangen/ reviseren? In de pomp zitten klepjes die terugstromen zouden moeten voorkomen. Omdat deze klepjes niet goed afdichten zuigt de pomp ook minder goed (of helemaal niet) aan.


Ik hoor wel meer van deze startproblemen bij oudere auto's. Maar dat zijn natuurlijk ook oude auto's...
Een elektrische pomp kon wel eens goedkoper zijn dan reviseren. En ook na de winterstop van een paar maanden heb je dan een goed startende bus.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
BerichtGeplaatst: wo 14 jan, 2015 10:11 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2003 19:43
Berichten: 262
Woonplaats: Haarlem
Een nieuwe benzine pomp kost in het HY magazijn € 55, inclusief pakking. Een elektrische pomp heeft inderdaad het voordeel dat die al pompt voordat de motor draait.

Bij een andere klassieker die ik heb was ik verbaast hoe snel de nieuwe mechanische pomp benzine oppompte.

Bij mijn HY duurt het ook even. Maar deze start prima op LPG. Wel rij ik af en toe op benzine om het systeem gangbaar te houden. Ik denk dat ik voor de HY ook een nieuwe pomp ga kopen.

_________________
HY rijder sinds 1995.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
BerichtGeplaatst: do 15 jan, 2015 21:58 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 22 mei, 2011 18:05
Berichten: 165
Woonplaats: Eindhoven
Het blijkt nu dat hy na een dag of 3 redelijk goed start, maar het stationair niet goed is af te stellen.
hy ploft ook om de 1 a 2 seconde, kan dat zijn omdat ik de uitlaat nog moet kitten?
kleppen nog niet zijn gaan zetten (gerevizeerd blok) of de ontsteking niet goed staat?

Als ik lpg in wil bouwen, wat behelsd dat ? tank, leiding, wissel unit of hoe noem je dat? is daar een topic van?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
BerichtGeplaatst: vr 16 jan, 2015 11:57 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Hoe oud is je benzine?
Weglopen van benzine met wat trage eerste start is een veelgehoord verschijnsel bij deze motoren. HY, Traction en DS rijders kennen dit. Ikzelf heb er gelukkig geen last van. Oorzaak ligt veelal in niet goed sluitende klepjes van de benzinepomp. Er wordt vaak gesuggereerd dat ethanol in de benzine hieraan bijdraagt. Grootste boosdoener is de winterstilstand omdat de modernere benzine sneller oud wordt dan vroeger. Bij doorrijden in de winter treedt dit minder op. Oplossingen zijn er in de vorm van een electrische pomp of terugslagklep tussen pomp en carburateur of filter vóór de pomp (alle symptomatisch). De pomp in orde maken is meestal afdoende.
Het ploffen in de uitlaat komt ook bij tractions met dezelfde motoren zeer veelvuldig voor en lijkt er gewpon bij te horen, mits je er zeker van bent dat de motor verder in orde is. Kleppen moeten misschien wat inslaan maar behoren na een revisie goed te sluiten. Aangezien de kop toch straks toch nagetrokken moet worden en de kleppen derhalve opnieuw gesteld moeten worden is dat straks op orde.
Als de carburateur stationair niet mooi af te stellen is pleit dat voor vuil in het ststionaire circuit, meestal de sproeier. Ik heb ook wel eens vuil achter de regelschroef vandaan gepeuterd.
Ontsteking moet natuurlijk in orde zijn. Frisse contactpunten en verdeletkapcontacten en niet te veel slingering in de verdeleras. Slan de bougiekabels niet door? Bougies goed?
Als dit alles in orde is (ik ben vast wat vergeten) zou ik me geen zorgen maken over het ploffen.
Gas/LPG inbouwen is pas zinvol als de motor echt goed loopt op benzine.
Er zijn door de veranderde oldtimeregeling veel gasinstallaties uitgebouwd en dus op de markt voor een redelijke prijs.
Voorschriften kun je vinden als je googelt
.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Laatst bijgewerkt door JanW op vr 16 jan, 2015 12:15, in totaal 3 keer bewerkt.

Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
BerichtGeplaatst: vr 16 jan, 2015 12:05 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Er zijn tijden geweest - oa de tijd waarin mijn HY is geproduceerd - dat er een handpompje op de benzinepomp zit. Als mijn bus een tijdje heeft stilgestaan, pomp ik totdat er benzene in het filter zit, en dan start ie binnen een mum van tijd. Als je een carburateur hebt met acceleratiesproeier, kan je hetzelfde bereiken door te pompen met het gaspedaal, maar dat hebben onze bussen niet...


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
BerichtGeplaatst: vr 16 jan, 2015 20:23 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 22 mei, 2011 18:05
Berichten: 165
Woonplaats: Eindhoven
JanW schreef:
Hoe oud is je benzine?

de ene helft van maanden geleden, de andere helft van vorige week.
JanW schreef:
Oplossingen zijn er in de vorm van een electrische pomp of terugslagklep tussen pomp en carburateur of filter vóór de pomp (alle symptomatisch). De pomp in orde maken is meestal afdoende.

er zit een filter voor de pomp, maar de pomp is schoongemaakt maar niet gecontroleerd op (lucht)lekage.
JanW schreef:
Het ploffen in de uitlaat komt ook bij tractions met dezelfde motoren zeer veelvuldig voor en lijkt er gewpon bij te horen, mits je er zeker van bent dat de motor verder in orde is. Kleppen moeten misschien wat inslaan maar behoren na een revisie goed te sluiten. Aangezien de kop toch straks toch nagetrokken moet worden en de kleppen derhalve opnieuw gesteld moeten worden is dat straks op orde.

Na hoeveer KM is 'straks'?
JanW schreef:
Als de carburateur stationair niet mooi af te stellen is pleit dat voor vuil in het ststionaire circuit, meestal de sproeier. Ik heb ook wel eens vuil achter de regelschroef vandaan gepeuterd.

de carburateur kan ergens vuil zijn.
JanW schreef:
Ontsteking moet natuurlijk in orde zijn. Frisse contactpunten en verdeletkapcontacten en niet te veel slingering in de verdeleras. Slan de bougiekabels niet door? Bougies goed?

Er zit een elektronische ontsteking in. die kan ik nog fijn regelen, maar waar let je dan op?
JanW schreef:
Als dit alles in orde is (ik ben vast wat vergeten) zou ik me geen zorgen maken over het ploffen.
Gas/LPG inbouwen is pas zinvol als de motor echt goed loopt op benzine.

de opmerking over gas kwam ter spraken inverband met waneer benzine niet of minder terug loopt.
JanW schreef:
Er zijn door de veranderde oldtimeregeling veel gasinstallaties uitgebouwd en dus op de markt voor een redelijke prijs. Voorschriften kun je vinden als je googelt.

Dank je JanW. Grt, Coen


Laatst bijgewerkt door Coendalini op za 17 jan, 2015 1:39, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
BerichtGeplaatst: vr 16 jan, 2015 20:30 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 22 mei, 2011 18:05
Berichten: 165
Woonplaats: Eindhoven
Ree schreef:
Er zijn tijden geweest - oa de tijd waarin mijn HY is geproduceerd - dat er een handpompje op de benzinepomp zit. Als mijn bus een tijdje heeft stilgestaan, pomp ik totdat er benzene in het filter zit, en dan start ie binnen een mum van tijd. Als je een carburateur hebt met acceleratiesproeier, kan je hetzelfde bereiken door te pompen met het gaspedaal, maar dat hebben onze bussen niet...


Mijne heeft ook zo'n handpompje maar dat is in principe het zelfde als starten. er komt na lange tijd staan geen benziene omhoog omdat de pomp lucht lekt? en dan droog staat.

Ik ga beginnen met een nieuwe pomp uit het magazijn. als dat niet voldoet komt er een terugslag klep bij. en van de zomer lpg, maar dat laatste niet omdat de benzine terug loopt :-)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
BerichtGeplaatst: vr 16 jan, 2015 23:23 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
De leiding tussen tank en pomp moet ook perfect dicht zijn.
Een miniscuul(geen lekkage zichtbaar) gaatje zorgt ervoor dat de leiding toch leeg loopt.

Om een motor goed op LPG te laten lopen, is perfect op benzine lopen niet nodig.
Natuurlijk moeten de kleppen en ontsteking wel in orde zijn.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: STARTEN - weglopen benzine uit pomp voorkomen ?
BerichtGeplaatst: za 17 jan, 2015 3:44 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Kleine toevoeging m.b.t. tot het "LPG-verhaal": gezien het feit dat jouw TUB inmiddels al "55+" is en je je dus geen enkel moment meer druk hoeft te maken over het herziene "MRB-gebeuren" zou je eens wat info kunnen inwinnen bij een bijna-stadsgenoot van je: http://diensten-vakmensen.marktplaats.n ... ousPage=lr
Heb daar bij Otje een LPG-installatie laten inbouwen. Bewust "laten doen" omdat "spelen met gas" niet in mijn beleving van "veiligheid" past ...

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 7 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group