Het is nu do 28 maart, 2024 15:33


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Bobine met een aanhangsel
BerichtGeplaatst: do 12 apr, 2007 18:57 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 27 aug, 2006 19:09
Berichten: 168
Woonplaats: Zeist
HY all,


Aan mijn bobinesteun zit een beugel gepuntlast met daarop iets wat volgens mij een oud type condensator is. De condensator bestaat uit een aantal afwisselende lagen, waarvan één serie lagen van mica is.

Afbeelding

De bobinedraad zit aangesloten op één van de twee schuifstekkers en de zwarte draad links loopt naar de BAT kant van de bobine.

Op het verdelerhuis zit evengoed de bekende ronde condensator.


Weet iemand waarvoor deze bij de bobine dient? Ik kan me bijna niet voorstellen dat er af fabriek al een ontstoringscondensator voor een autoradio was geïnstalleerd.

flyingHY

_________________
HY's te gek.

Kijk op mijn site voor de vorderingen:
http://www.flyingHY.nl


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: do 12 apr, 2007 20:55 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2003 19:43
Berichten: 262
Woonplaats: Haarlem
Zou dit een voorschakel weerstand kunnen zijn?

In sommige ontwerpen werd een 6 V bobine gebruikt, die tijdens het lopen van de motor in serie staat met de weerstand, maar tijdens het starten direct aan de dan iets lagere accuspanning is gekoppeld.
Dit werd gedaan om een betere vonk tijdens het starten te krijgen.

_________________
HY rijder sinds 1995.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 13 apr, 2007 9:51 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 02 jun, 2006 9:56
Berichten: 95
Woonplaats: Tielt-winge België
Volgens mij is het ook een voorschakelweerstand.
Wat het doel is ben ik even kwijt maar ik had er wel problemen mee om mijn 123 aan te sluiten.
Ik geloof dat ik hem er tussenuit heb moeten laten.

_________________
Hy 1973 verlengde wielbasis.

Pour moi un peu de "H" S.V.P.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 13 apr, 2007 16:34 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Mijne heeft ook een voorschakelweerstand (werkt goed samen met de 123 overigens), maar ziet er wel iets anders uit volgens mij.
Nu even geen tijd om door m'n gallery heen te spitten :D

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Voorschakel weerstand
BerichtGeplaatst: vr 13 apr, 2007 21:36 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 14 mei, 2004 14:38
Berichten: 290
Woonplaats: Gieten
Da's inderdaad een voorschakel weerstand. Die zat vroeger ook op mijn HY. Toen ik een keer onderweg pech kreeg, en zelf niet kon vinden waar het aan lag, haalde ik de wegenwacht erbij. Deze constateerde dat de voorschakel weerstand kapot was. Volgens de wegenwacht man waren deze voorschakel weerstanden vroeger veel gebruikt bij 6 volt systemen om een sterkere vonk te krijgen. Maar bij een 12 volt systeem was deze volkomen nutteloos. Ze werden vroeger veel verkocht in autoschops etc. Inmiddels is de voorschakel weerstand er dus tussen uit bij mijn HY en loopt mijn HY nog steeds goed.

_________________
"voormalig eigenaar van"
Citroen HY 1967 (org. camper) (staat nu in Slovenie)
binnenkort aan de gang met "de witte" een 74er HY
Citroen HY team afd. Noord.
Samen met HyPeter een loods om te "rommelen met HY"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: vr 13 apr, 2007 22:09 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 27 aug, 2006 19:09
Berichten: 168
Woonplaats: Zeist
Alle antwoordgevers hartelijk dank.

Via wat zoeken op het internet het volgende gevonden.

Om het leven van de bobine te sparen wordt de werkspanning over de bobine wat teruggebracht. Daarvoor zijn twee manieren:

Methode 1:

Er lopen twee draden naar de pluspool van de bobine. De ene vanaf het startrelais rechtstreeks naar de pluspool, de andere vanaf de batterij via de voorschakelweerstand naar de pluspool. De werking is als volgt: Tijdens het starten staat 12V van de accu, via het startrelais op de pluspool. De accuspanning die via de voorschakelweerstand loopt is lager (bijv. 9V) en doet dus niet mee. Als de motor een maal loopt en het startcircuit wordt niet langer bekrachtigd, dan valt de stroom over het startrelais weg. Doordat inmiddels de dynamo stroom is gaan leveren, is de boordspanning opgelopen naar 13,5V á 14V. Deze wordt nu door de voorschakelweerstand teruggebracht naar onder de 12V om de bobine niet te overbelasten. Op deze manier is tijdens het starten dus in ieder geval alle spanning in de accu beschikbaar voor het produceren van een zo krachtig mogelijke vonk.

Methode 2:

Er loopt alleen een draad van de accu via de voorschakelweerstand naar de pluspool van de bobine. De voorschakelweerstand is echter uitgevoerd als een temperatuur afhankelijke weerstand. Tijdens het starten is de voorschakelweerstand nog koel en dus de weerstand laag. Loopt de motor eenmaal dan zal de voorschakelweerstand warm worden en dus de weerstand toenemen.

Deze tweede methode is gebruikt in mijn HY. Overigens heeft mijn bobine als aanduiding gewoon 12V op het huis staan. Je leest wel eens verhalen dat er een bobine met een lager voltage in het systeem zou hangen maar op grond van het bovenstaande lijkt me dat onwaarschijnlijk. Als ik mijn motor weer geïnstalleerd heb dan zal ik eens voltages gaan meten.

flyinHY

_________________
HY's te gek.

Kijk op mijn site voor de vorderingen:
http://www.flyingHY.nl


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Bobine met een aanhangsel
BerichtGeplaatst: zo 23 mei, 2010 20:45 
HY Forum Kenner
HY Forum Kenner
 Profiel

Geregistreerd: ma 10 mei, 2010 20:41
Berichten: 20
Is het mogelijk om een bobine te meten als ik hem gedemonteerd heb, en kan elke bobine van 12 volt
gemonteerd worden


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group