Het is nu wo 20 feb, 2019 8:21

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Geen druk op de remmen
BerichtGeplaatst: vr 08 feb, 2019 12:39 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Ach, nu zie ik het, dank. Ik vroeg me al af hoe deze voortrein in vredesnaam in elkaar stak....

DS Break ambulance
XM V6
Fiat Topolino 1938

Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+

BerichtGeplaatst: zo 17 feb, 2019 13:44 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
 Profiel

Vandaag met het mooie weer maar eens begonnen aan deze klus. Ik heb de 2 achterwielen inmiddels verwijderd (zie foto's). Alles lijkt helemaal droog te zijn. Of kan het binnenin de trommel kletsnat zijn? Het potje was helemaal leeg dus er is veel olie weggelekt.

Ik heb even bekeken met welk wiel ik met ontluchten moet beginnen (het verste wiel blijkbaar). Volgens het werkplaatshandboek is dat het linkerachterwiel. Echter volgens het eerder genoemde instructiefilmpje is dat het rechterachterwiel; en dat lijkt mij ook het verste weg toch?

Afgelopen zomervakantie overigens het volledige centraal massief doorkruist (zonder het potje gecheckt te hebben). Ik zit nu te denken: mogen we onze lieve heer op de blote knietjes danken dat de laatste olie uit het potje tijdens een van die ferme afdalingen niet is weggelekt? :)

Alvast bedankt.

Michiel

Bijlagen:
rechtsachter.jpg
rechtsachter.jpg [ 2.71 MiB | 71 keer bekeken ]
linksachter 2.jpg
linksachter 2.jpg [ 2.82 MiB | 71 keer bekeken ]
linksachter.jpg
linksachter.jpg [ 2.38 MiB | 71 keer bekeken ]

BerichtGeplaatst: ma 18 feb, 2019 15:13 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Michiel M schreef:
Of kan het binnenin de trommel kletsnat zijn? Het potje was helemaal leeg dus er is veel olie weggelekt.

Waarom wil je ontluchten? Een potje vloeistof kwijt raken los je niet op door opnieuw te ontluchten. Mijn advies: alle trommels eraf voor inspectie en zorgvuldig naar je hoofdremcilinder kijken. Ik verwacht dat je in de trommels wat achterstallig onderhoud zal aantreffen. Hoe je dat gaat wegwerken moet je even over nadenken, want wat ervaring en speciaal gereedschap maakt de klus een stuk meer behapbaar. Heb je een trommeltrekker en afstelgereedschap?

Groet,

Ree

BerichtGeplaatst: ma 18 feb, 2019 19:19 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Ik heb dezelfde mening als Ree.
De vloeistof is weg omdat je een lek hebt, dat kun je niet oplossen met ontluchten.
Hij kan op best wat plekken lekken zonder dat je het direct ziet. Zeker wanneer er wat vuil aan de trommels zit.

Ontluchten zou alleen een oplossing zijn als je ergens op weg bent en nog een paar km maar huis moet. En zelfs dat zou ik zelf niet gauw doen want je weet nooit wanneer je potje weer leeg is, daar kom je pas achter tijdens het remmen.
Overigens is de volgorde van ontluchten niet zo van belang in het begin, wel als je het laatste restje lucht eruit wil krijgen.

BerichtGeplaatst: ma 18 feb, 2019 20:00 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Deel eveneens de mening van heren voorafgaand.
Zou van achter naar voren werken, controleren en waar nodig vervangen en schoonmaken. Kan geen kwaad dat even te doen en wel zo fijn als je de bergen in gaat.
Remslangen achter kan je alvast afstrepen ;)

BerichtGeplaatst: di 19 feb, 2019 20:52 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
 Profiel

Citaat:
Waarom wil je ontluchten? Een potje vloeistof kwijt raken los je niet op door opnieuw te ontluchten. Mijn advies: alle trommels eraf voor inspectie en zorgvuldig naar je hoofdremcilinder kijken. Ik verwacht dat je in de trommels wat achterstallig onderhoud zal aantreffen. Hoe je dat gaat wegwerken moet je even over nadenken, want wat ervaring en speciaal gereedschap maakt de klus een stuk meer behapbaar. Heb je een trommeltrekker en afstelgereedschap?

Ik heb geen enkele ervaring met ontluchten. Ik ben gewoon benieuwd of er na het ontluchten weer druk op de remmen komt. Ik begrijp dat het probleem daarmee niet definitief verholpen is. :)
Komende zaterdag ga ik naar het magazijn om oa het remgereedschap te lenen en adviezen in te winnen over hoe dit klusje aan te pakken. Ik haal dan sowieso alle trommels eraf om de cilinders te kunnen inspecteren. Het is zo'n 8 jaar geleden dat er serieus naar de remmen is gekeken dus het is ook wel weer tijd lijkt me.

Bedankt voor de reacties.

Michiel

BerichtGeplaatst: di 19 feb, 2019 21:32 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Michiel M schreef:
Citaat:
Het is zo'n 8 jaar geleden dat er serieus naar de remmen is gekeken dus het is ook wel weer tijd lijkt me.

In dat geval zou ik gewoon de vloeistof volledig draineren en de cilinders demonteren voor inspectie. En je voorbeiden op de prijs van een remcilinder aan de voorkant.
Alleen het lek opsporen en verhelpen lijkt me onveilig.

DS Break ambulance
XM V6
Fiat Topolino 1938

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 22 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2