Het is nu do 28 maart, 2024 20:22


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Afstellen remdruk verdeler -Jip/Janneke-
BerichtGeplaatst: ma 25 jul, 2011 21:21 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
Na het stellen van de remschoenen op alle vier de wielen (op een brug) remt mijn HY al een heel stuk beter en rechter.

Bij het testen op een zandweggetje zag ik dat beide achterwielen blokkeren voor de voorwielen dat doen. Ze remmen beide ongeveer even hard te zien aan de remsporen.

Nu weet ik dat er een remdruk verdeler zit, en dat je die kan afstellen zodat de remdruk voor-achter anders verdeeld wordt.
Ik heb alleen geen idee hoe ik dat moet doen. En als ik eerlijk ben twijfel ik ook nog aan het identificeren van het ding!

Na veel lezen op het forum en diverse handboeken heb ik nog steeds niet genoeg handvaten om aan de slag te gaan met de begrenzer. Het ding dat ik de remdruk verdeler noem heeft een aantal remleidingen die er in en uitgaan (4?), een stekkertje en zit in de ruimte bij de versnellingsbak (onder de middelste afdek vloerplaat). Ik zie een boutje (sleutel 14?) er aan de platte kant in zitten.

Kan iemand mij in eenvoudige taal uitleggen hoe ik de remdruk verdeler kan bijstellen?
En hoe hij eruit ziet misschien ... :oops:

Ik wil morgen heeeeeel graag de rem afgesteld krijgen, want dit is echt het laatste klusje voor de APK..
Hulp?

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afstellen remdruk verdeler -Jip/Janneke-
BerichtGeplaatst: di 26 jul, 2011 20:46 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Een foto zou erg helpen denk ik.
De remdrukbegrenzer voor de achterwielen, zit bij het linkerachterwiel in de wielkast in ieder geval. De rest is normaal leidingwerk voor zover ik weet.
Maar misschien heb een soort rembekrachtiging ofzo? Ik kan me geen kastje voorstellen waar remleidingen en een stekker aan zit... maar misschien dat iemand anders het herkent :)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afstellen remdruk verdeler -Jip/Janneke-
BerichtGeplaatst: wo 27 jul, 2011 15:24 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
Hoi Michyl,

wat Ewald zegt, maak eens een foto, want het onderdeel dat jij schetst heb ik nog niet gezien in "haar" HY en die heb ik inmiddels zowat binnenstebuiten gehad.

er zit een blokje met 2 stekkertjes achterop de hoofdremcylinder, maar dat is slechts de remlicht schakelaar.

zo te horen zit jou remdrukbegrenzer vast in zijn geheel open stand, dus volle mep druk op de achter remmen zonder dat dat nodig is.

vorige week bij mijn remmen revisie/reparatie bij Citrotech hoefden we de last afhankelijke remdruk "begrenzer" (want het is geen verdeler) voor de achteras helemaal niet aan te raken. tis alleen met ontluchten even lastig, je moet heeeeeel voorzichtig pompen om er met de wielen van de vloer remvloeistof doorheen te pompen.

handige tip misschien: als je een wiel hebt wat wel remt maar heel slecht vrijkomt kan het ook aan de flexibele remleiding liggen, de oudere versies hiervan hebben nog wel eens de neiging om binnenin helemaal op te zwellen en daardoor verstopt te gaan zitten, hier zie je helemaal NIETS van aan de buitenkant. ik had er zoeen, even de leiding nippel ervoor los gemaakt en daar wel vloeistof, dus nieuwe leiding erop e voila!

Grtz Thomas

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afstellen remdruk verdeler -Jip/Janneke-
BerichtGeplaatst: wo 27 jul, 2011 15:49 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
Bedankt jongens voor de antwoorden alvast!
Zoals ik al zei ben ik nog behoorlijk nieuw in de Hyige wereld.

Uiteindelijk met behulp van het werkplaatshandboek gevonden wat ik zocht.
De begrenzer heb ik inderdaad bij het linker achterwiel gevonden, achter een driehoekig plaatje.
Goeiemorgen, dat moet je ook maar weten :shock:

De cilinder die ik vond dat inderdaad helemaal knoerend vast op de maximaal ingedrukte stand.
Alles eraf en schoongemaakt, werkt weer als een zonnetje.

Nu remt hij wel een stuk harder voor, maar hij remt nog steeds harder achter dan voor :cry:

Aangezien ik de remschoenen voor milimeter strak heb afgesteld (1 milimeter meer is aanlopen), en de achterremmen al een slagje terug heb gezet begin ik te vermoeden dat de remschoenen voor op. Of misschien zit er een lekkage op de remcilinder, waardoor de remschoenen lekker glad zijn en niet meer remmen...?

Als ik de trommels voor eraf wil halen om alleen te inspecteren wat de status is, moet ik dan ook al speciaal gereedschap gebruiken?
Hoe het precies moet weet ik nog niet, maar mijn eerste idee zou zijn om eens te kijken wat voor moois er achter het glimmende dopje in het center van het wiel zit? Vast die moer waar je sleutel 50 voor nodig hebt?
..en dan?

Ik moet trouwens wel zeggen dat ik de rembegrenzer een fantastisch stukje uitvind-kunde vindt!! Dat bedenk je toch niet, zoiets simpels maar toch doeltreffends?

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afstellen remdruk verdeler -Jip/Janneke-
BerichtGeplaatst: wo 27 jul, 2011 16:01 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
Altijd leuk om een plaatje erbij te hebben. Dit is de remdruk begrenzer toen ik hem er net uit had gewerkt:

Afbeelding

Afbeelding

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Afstellen remdruk verdeler -Jip/Janneke-
BerichtGeplaatst: ma 01 aug, 2011 22:59 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
LEiPiE schreef:
Een foto zou erg helpen denk ik.
De remdrukbegrenzer voor de achterwielen, zit bij het linkerachterwiel in de wielkast in ieder geval. De rest is normaal leidingwerk voor zover ik weet.
Maar misschien heb een soort rembekrachtiging ofzo? Ik kan me geen kastje voorstellen waar remleidingen en een stekker aan zit... maar misschien dat iemand anders het herkent :)


dat kastje wat MicHYl bedoeld is de schakelaar die het waarschuwingslampje activeert als er een trap van de hoofdremcilinder uitvalt.
Volgens mij heeft elke HY met dubbel systeem dat.


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group