Het is nu do 28 maart, 2024 20:23


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: Achterremmen reviseren
BerichtGeplaatst: di 17 apr, 2012 23:56 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Boel gevloek en gezucht, maar toch gingen de leidingen er relatief makkelijk af. Slechts 1 leiding kapot gedraaid en dat was eigenlijk vooral omdat de sleutel die 'm tegenhield er af schoot.
Wat me opviel: er kwam amper remvloeistof uit, kan natuurlijk omdat het pedaal niet ingetrapt is en hij met z'n kont in de lucht staat.
Daarnaast: die verroeste leidingen, nou dat valt best wel mee eigenlijk. Ja er zitten roestputjes in, maar lang niet zo diep als het misschien leek. Maar goed, de 118 euro voor nieuwe leidingen is toch al over gemaakt en dan is dat ook meteen RVS en "voor eeuwig" gedaan.
De rubbertjes in de wartels waren wel flink vergaan trouwens, het deel dat in contact staat met remvloeistof tenminste. En ik vermoed dat de flexibele slangen van binnen ook wel op waren, kon er amper doorheen blazen.

Trommel rechtsachter er maar weer op gezet en alle open leidingeinden even afgedekt.

AfbeeldingAfbeelding
(ja, dat klopt... "Links" is rechts en "Rechts" is links... op het verkeerde papiertje gelegd :D)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Achterremmen reviseren
BerichtGeplaatst: wo 18 apr, 2012 10:31 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Kijk aan goed bezig en ben je er straks verlost van roest op de leidingen :)

Als erg bijna geen lucht meer door de slangen komt heb je ze net op tijd vervangen.
Nieuwe remolie is daarbij ook geen overbodige luxe gezien de oude slangen.

Zie overigens dat er twee slangen achter gebruikt worden, op zicht logisch natuurlijk met twee draagarmen.
Echter had ik voor mijn HY bij levering maar 1 kunnen ontdekken. Meende dat het toen bij mijn bouwjaar paste maar blijkbaar dus toch nog even goed nakijken.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Achterremmen reviseren
BerichtGeplaatst: wo 18 apr, 2012 13:57 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Lijkt me inderdaad vreemd als je op 1 rem geen flexibele slang hebt, het beweegt tenslotte nogal (maar kan natuurlijk, tekening 4-453 is daar een beetje onduidelijk in, weet verder niet veel van oudere bussen).

Kreeg een SMSje dat er een pakket is langsgebracht, dus kan ik morgenavond monteren (vanavond druk).

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Achterremmen reviseren
BerichtGeplaatst: wo 18 apr, 2012 17:21 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: za 24 jul, 2004 15:33
Berichten: 942
Woonplaats: Didam Gld
Looking good. Als er nauwelijks iets meer door komt, is het niet voor zijn tijd...... succes!!

gr Teun

_________________
Franse HY72 uit 1978
http://picasaweb.google.nl/tvbaaren/
http://nl.youtube.com/user/tvbaaren


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Achterremmen reviseren
BerichtGeplaatst: do 19 apr, 2012 22:00 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARRRRGGGHHHHHH!
Sorry, even wat frustratie kwijt en sterkere bewoordingen resulteren in een waarschuwing door mijzelf...
Ik vond het al vreemd dat als ik drie verschillende artikelnummers bestel ik vier dezelfde rechte leidingen krijg, maar dacht ach dat zou kunnen dat het optisch bedrog was...
Nou niet dus. De leidingen naar de cilinders kloppen wel en heb ik met veel buigen* redelijk in vorm. De andere twee leidingen hadden specifieke artikelnummers en precies de nummers in het plaatje op de website en die dus besteld.

De linkerkant (remdrukbegrenzer) is de leiding te kort voor (punt naar punt is het idd dezelfde lengte, maar hij moet twee enorme bochten maken) en de andere kant is de leiding te lang voor (met een boog waarschijnlijk wel op te lossen).

Mag ik dus morgen weer gaan bellen, want email is veel te modern en ingewikkeld. Als het meezit dan versturen ze het ook meteen morgen zodat het zaterdag binnenkomt en ik het hopelijk van het weekend allemaal in elkaar kan zetten.

* voor het buigen dacht ik ergens gehoord te hebben dat je er een electriciteitsdraad doorheen moet doen als buighulpje. Niet doen dus, die krijg je er dan niet meer uit en mag je alles dus weer vlakker buigen. Daarnaast: let er op dat de wartel aan het uiteinde zit, die krijg je ook niet meer over een bochtje (zelfs het allerflauwste hobbeltje niet).

Frustratie, frustratie, frustratie dus.
(straks foto's uploaden, eerst nog even de bestelling minutieus nalopen, maar ik ben in bestellen vrij precies)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Achterremmen reviseren
BerichtGeplaatst: do 19 apr, 2012 22:46 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Dit komt me bekend voor en dan komt die (wet van) Murphy ook nog eens om de hoek kijken.

Vaak is het dan goed te stoppen en rustig te blijven voordat er ongelukken gebeuren.
Hopelijk kan je morgen de juiste leidingen bestellen en kan je zaterdag weer rijdend en vooral goed remmend door ut doarp heen :)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Achterremmen reviseren
BerichtGeplaatst: do 19 apr, 2012 23:36 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Genoeg ervaring met dit soort tegenslagen :D

Nieuwe foto's staan bij de andere.

Is zo te zien idd een fout van Citrotech, bij naslag van het onderdelenboek met de onderdelenlijsten (tijdens het bestellen had ik alleen de plaatjes tot m'n beschikking, van flyinghy.nl) blijkt: zij hebben staan nr 246 als nr 6 uit schema 4-453/2 als "vanaf 1967" en geen einddatum, maar de 246 is dus t/m 11/69, daarna wordt het nummer 329A. Of dat in lengte scheelt weet ik niet, dat staat niet in het onderdelenboek. Ik heb 'm besteld omdat ze maar 1 keer de nr6 uit het schema bij de artikelen hebben staan. Daarnaast zowel over de telefoon als een emailtje gemeld dat het een bus uit 1972 is met remdrukbegrenzer. En dat scheelt blijkbaar nogal wat, want ik heb 46cm nodig en heb dus 32cm gekregen.

De andere leiding is precies de goede volgens de documentatie, alleen de verkeerde lengte (32cm ipv 23cm).

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Achterremmen reviseren
BerichtGeplaatst: vr 20 apr, 2012 13:16 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Nou Citrotech gaat de leidingen met andere lengte opsturen en het geheel nog eens napluizen. Nu hopen dat ik de lengte goed gemeten heb :)
Nieuwe APK afspraak voor dinsdag 11 uur

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Achterremmen reviseren
BerichtGeplaatst: za 21 apr, 2012 15:08 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 05 sep, 2006 2:06
Berichten: 251
Woonplaats: Veldhoven
Gegeven de tijdsdruk voor Citromobiel begrijp ik je aanpak volledig - dan maar 2 keer aan de slag.

Begrijp niets van je beschrijving over hoe je de trommel probeert te blokkeren. Waarom krik je de trommel op?

Gr, Matthijs


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Achterremmen reviseren
BerichtGeplaatst: za 21 apr, 2012 20:49 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Ik had gehoopt dat opkrikken en dan blokkeren door er een assteun onder te zetten zou werken. Las later dat je een stalen buis tussen de wielbouten kunt steken, maar ik heb geen stalen iets dat die kracht overleeft (slagtrekker gebruikt, is massief staal van bijna 2 cm en dat boog al lekker mee). Maar goed :D

Vanmiddag kwamen de goede leidingen binnen, daarstraks linksachter gedaan. Eten en zometeen maar rechtsachter doen he :D

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Achterremmen reviseren
BerichtGeplaatst: za 21 apr, 2012 20:54 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Goed bezig!


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Achterremmen reviseren
BerichtGeplaatst: za 21 apr, 2012 21:12 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: za 24 jul, 2004 15:33
Berichten: 942
Woonplaats: Didam Gld
Go GO!

_________________
Franse HY72 uit 1978
http://picasaweb.google.nl/tvbaaren/
http://nl.youtube.com/user/tvbaaren


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Achterremmen reviseren
BerichtGeplaatst: za 21 apr, 2012 21:52 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 05 sep, 2006 2:06
Berichten: 251
Woonplaats: Veldhoven
Hi Eward,

Inderdaad is blokkeren de manier. Alleen kun je het beste hiervoor een houten balk gebruiken, met een stalen staaf druk je gegarandeerd de schroefdraad op de wielbouten plat en krijg je de moeren niet meer gemonteerd.

Succes met de leidingen!

Gr, M


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Achterremmen reviseren
BerichtGeplaatst: zo 22 apr, 2012 0:11 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
En rechtsachter zit er ook op en het geheel lijkt iig lekvrij te zijn.
Had even het wiel er alvast op gedaan, kom ik er achter dat de flexibele leiding aanloopt, maar dat was zo verholpen. Denk ik. Kwam er ook achter dat ik de wielen ooit een randje afgeslepen had toen deze nog voor zaten. En dat dat randje nu toch wel wat vliegroest had. Dus opgeschuurd en een lik verf erover, die liggen nu te drogen. Morgen verder.

Nieuwe foto's erbij: https://picasaweb.google.com/ewaldb/120 ... directlink

Als je dat vergelijkt met de foto's van Willem... (die heb ik er trouwens ook nog even bijgehad ter referentie :)).

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Achterremmen reviseren
BerichtGeplaatst: zo 22 apr, 2012 6:07 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 05 sep, 2006 2:06
Berichten: 251
Woonplaats: Veldhoven
Ziet er weer netjes uit! Die grote dop overigens is alleen maar een stofkap, die hoef je niet erg vast te zetten. Scheelt weer de volgende keer ;-)


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group