Het is nu do 28 maart, 2024 15:32


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Achterremmen reviseren
BerichtGeplaatst: vr 13 apr, 2012 23:13 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Omdat meneer APK de remleidingen achter te roestig vindt (ik vind het wel meevallen eigenlijk, maar goed we gaan maar even er van uit dat ie 't wel zal weten), moeten die dus vervangen worden.
Omdat ik nu al weet dat er gegarandeerd meer kapot gaat dan geplanned en het geen kwaad kan een inspectie te doen, ben ik bezig de remtrommels los te halen.

Ik heb nu rechtsachter de grote moer verwijderd (die heeft een paar beste klappen gehad ooit, er zitten schuine kanten aan en hij mist twee van de "tanden"... borgplaatje vraag ik me ook af of dat origineel is... foto's staan nog op m'n camera op dit moment). Vervolgens de splitpen en de binnenste moer verwijderd.
De trommel zit nu wel enigzins los en wat naar ik aanneem (gezien de balletjes) het lager is los, heb 'm er nog niet uit gepakt, eerst even checken of dat de bedoeling is.

Wonderbaarlijk eigenlijk hoe met vrij weinig inspanning de beide grote moeren los gingen. Met behulp van de set van Dominicus. Enige probleem was dat de dop net niet lang genoeg is, je zit dan met de hefboom die precies gelijk ligt met het spatbord.

Mensen nog goede adviezen kwa demonteren enzo?

Ik ga in ieder geval de remschoenen bekijken, cilinders zelf twijfel ik nog wat over, is een boel afstellen weer, dat doe ik eigenlijk liever als ik de APK weer binnen heb (wat minder tijdsdruk :D).

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Achterremmen reviseren
BerichtGeplaatst: vr 13 apr, 2012 23:39 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
Met behulp van de set van Dominicus.
Volg jouw verrichtingen op de voet, zal misschien zelf eerdaags deez' exercitie óók eens moeten maken. Heb derhalve "Dominicus" maar eens ge-"Google"-d. Had al een flauw vermoeden dat "religie" niets met "autotechniek" te maken heeft, hetgeen prompt werd bevestigd. Dus ? ... tipje van de sluier ... etc. ? Een algemeen (behalve bij mij duzzz) bekende "uitdrukking" misschien ... ?
(Hoop binnenkort jouw "beeldmateriaal" hier te aanschouwen ...)

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Achterremmen reviseren
BerichtGeplaatst: za 14 apr, 2012 0:27 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
nee, niet de Here (al wordt hij volgens mij door sommigen op handen gedragen?). Heb 'm wel eens ontmoet (afgelopen paasmeeting nog), is een actief lid van 't HY Team en die heeft dus een paar sets gemaakt met de remgereedschappen. Jacques had zo'n set over en die heb ik overgenomen dus. Zit o.a. een slagtrekker in, een passer voor het afstellen van de schoenen en nog meer.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Achterremmen reviseren
BerichtGeplaatst: za 14 apr, 2012 8:16 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
mijn busje kwam gelukkig weer lachend door de APK. alleen de ruitensproeier moest even doorgeblazen worden.

na 9 jaar mijn remmen nietmlos te hebben gehad, de voorremmen maar eens aangepakt. Hoewel, eigenlijk alleen even schoongemaakt want alles zag er nog perfect uit. wel zatenvde moer en de trommel behoorlijk vast.

nu de achterremmen nog. dus ik ben benieuwd.

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Achterremmen reviseren
BerichtGeplaatst: za 14 apr, 2012 11:14 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Afbeelding
De beschadigingen van de grote moer (en vanaf daar ook nog een paar andere plaatjes, maar niet echt bijzonder nog :))

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Achterremmen reviseren
BerichtGeplaatst: za 14 apr, 2012 16:31 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Met wat hulp van de slagtrekker is de trommel er nu toch af, kreeg het overigens ook amper voor elkaar de rem terug te stellen... zou ik toch de verkeerde bout hebben gebruikt? Nou ja, nog eens naar kijken, moet nu helaas al weer weg maar niet voor ik de nieuwe foto's even online heb gezet :D
Speciaal voor Gert een foto van de remmenset van Dominicus :D
En vooral foto's van de trommel en schoenen... enorm ingesleten. Ben bang dat dat trommel vervangen wordt?? Uitdraaien moet wel een heel eind uitdraaien dan :(
On the upside: lager ziet er prachtig uit.
Binnenkort (dinsdag denk ik pas) de linkerachtertrommel er af halen.
Afbeelding

Afbeelding

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Achterremmen reviseren
BerichtGeplaatst: zo 15 apr, 2012 12:37 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: za 24 jul, 2004 15:33
Berichten: 942
Woonplaats: Didam Gld
hoi,

die remtrommel is inderdaad wel heel gek ingesleten; het lijkt er op dat hetzelfde, maar dan omgekeerde patroon in je remschoenen zit. Logisch ook, want eea zal wel op elkaar ingesleten zijn. Vind het toch gek dat de trommel zo is ingesleten. Is het niet de overweging waard om er een setje verse trommels en segmenten op te zetten? dan is het weer voor jaren goed (sterker nog: bij normaal onderhoud verslijt jij ze zelf waarschijnlijk niet meer). Ook hoef je dan niet op te letten of je de trommel niet te ver uitdraait en of je overmaatse voeringen moet gebruiken. Red je eea nog voor CitroMobile? of moeten we een 'red leipie de apk door' weekeinde ervan maken met een paar man? leidingen hoeft niet zo spannend te zijn, die zitten rechstreeks op de cilinder geschroefd en daar houden ze ook op. Ten opzichte van de voorremmen een eitje. vervang je wel gelijk de remslangen nu je toch alles los hebt?

gr Teun

_________________
Franse HY72 uit 1978
http://picasaweb.google.nl/tvbaaren/
http://nl.youtube.com/user/tvbaaren


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Achterremmen reviseren
BerichtGeplaatst: zo 15 apr, 2012 13:23 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Probleem is vooral dat ik voor Citromobile alleen komend weekend nog vrij heb voor een klusweekend, dan moet ik hopen dat 't HY Team ook een doordeweekse zending kan doen.

Op zich wil ik 't graag zelf doen, maar ik zit er ook aan te denken om doordeweeks een dag naar Citrotech te gaan, die hebben ook de voorremmen gedaan en dat was net zo duur als de onderdelen bij Citroworld.
Heb nu de vraag bij 't HY Team liggen wat alle onderdelen kosten en maandag maar even bellen met Citrotech (email is voor hun nog wat te modern, ze hebben 't wel maar zeggen dan van bel maar ff :)).
Als ik die info heb bepaal ik wat ik doe, maar ik sta wel open voor een klusweekend hoor :)

Iig ga ik dinsdagavond (of misschien vanavond nog als het uitkomt) de linkerrem openhalen om te kijken hoe die er aan toe is.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Achterremmen reviseren
BerichtGeplaatst: zo 15 apr, 2012 14:56 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: za 24 jul, 2004 15:33
Berichten: 942
Woonplaats: Didam Gld
tja, de verleiding om naar citrotech te gaan is wel groot moet ik toegeven. als de kosten het verschil niet zijn, zou ik het wel weten. Zeker goed en met garantie............

Ik zou de tijd vanavond dan niet besteden aan het loshalen van de andere kant, maar aan het dichtbouwen van de geopende kant.

Kunnen zij niet ook de APK doen? One stop shopping.

gr Teun

_________________
Franse HY72 uit 1978
http://picasaweb.google.nl/tvbaaren/
http://nl.youtube.com/user/tvbaaren


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Achterremmen reviseren
BerichtGeplaatst: ma 16 apr, 2012 16:26 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Citrotech heeft het erg druk en heeft de komende weken geen tijd, verder lekker gebabbeld en lijkt ons allebei idd het beste gewoon eerst de leidingen te vervangen voor de APK en dan in het laagseizoen een revisie te doen. Want ondanks het ingesleten zijn remt hij wel gewoon goed.
Ergo, ik ga dus leidingen bestellen, ik vervang gewoon alles dat in de wielkast zit. De overige remleidingen onder de bus wil ik ook wel naar RVS hebben, maar da's zonder brug niet echt te doen denk ik.
Dus mijn boodschappenlijstje wordt 2x vaste leiding naar cilinder, 2x flexibele leiding, 1x leiding naar flexibel rechtsachter denk ik.

Weet alleen niet of ik nou 2x HY 453-334A, 2x HY 453-335A of eentje van beide nodig heb, maar zet dat wel bij de bestelling, prijs is hetzelfde :)

Hoop dat het dan nog voor het weekend binnen is :) Morgenavond dan dus alles loshalen, vanavond maar even een lading WD40 spuiten op de wartels.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Achterremmen reviseren
BerichtGeplaatst: ma 16 apr, 2012 23:59 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Nou, alles in de WD40 gezet... morgen wartels los proberen te halen zonder iets te slopen.

Heb ook geprobeerd m'n linkerachtertrommel los te halen, krijg het niet voor elkaar... sowieso omdat de dop uit de set van Dominicus te laag is, waardoor m'n spatbord dus enorm in de weg zit. Heb zo ook niet de spullen om 'm te verlengen en eigenlijk wil je dat ook niet aangezien je dan teveel zijdelingse kracht kan zetten (zoals nu al het geval is).
En die moer is enigzins afgerond, dus ik moet eerst de dop er op slaan met een hamer. Ook kan ik de trommel niet goed genoeg vast zetten. Trommel helemaal opgekrikt (bus kwam van de assteunen af), zet je kracht komt de trommel toch nog verder omhoog :shock:

Ergo, die blijft dan maar mooi dicht tot we 'm echt gaan reviseren.
Scheelt niet veel in de ruimte gelukkig :)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Achterremmen reviseren
BerichtGeplaatst: di 17 apr, 2012 1:24 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
O.K. Ben afgelopen weekend toevallig voor- en in-gelicht over Dominicus. Wéér een beetje wijzer. Bij het zien van jouw foto's zou ikzelf, nèt als Teun, het eerste gaan denken aan "nieuwe" remtrommels. Weet niet hoe diep die slijpsporen zitten, daarnaast zijn het "maar" de achterremmen, maar een beetje teveel "uitdraaiwerk" betekend al snel véél stelwerk en/of dikkere remvoeringen (áls die al te verkrijgen zijn). Jammer dat je zo weinig tijd hebt; wordt nu een "haastwerk"-exercitie die je naderhand voor een groot deel moet óverdoen ... met vooralsnog géén zekerheid dat die "meneer APK" uiteindelijk z'n fiat aan het geheel zal geven ...
Wens je sterkte en wijsheid !

P.S.: enig idee of meneer "Dominicus" nog zo'n set te koop heeft ?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Achterremmen reviseren
BerichtGeplaatst: di 17 apr, 2012 7:43 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Lukt het niet omdat het gereedschap niet passend is of omdat het misschien engelse schroefdraad is?
Zelf de achterremmen niet open gehad maar weet dat rechtsvoor de moer van de aandrijfas andere schroefdraad heeft om losdraaien te voorkomen.

P.S. ''Dominicus Kramer'' heeft in het verleden veel remmengereedschapsetjes gemaakt evenals de aluminium raamlijsten van de voordeuren. Toen ik er een tijdje terug was gaf hij al aan te stoppen met het maken van de setjes. Jammer want het is zo te zien een complete set. Heb zijn nummer dus bij interesse doe maar een PBtje.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Achterremmen reviseren
BerichtGeplaatst: di 17 apr, 2012 8:39 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: za 24 jul, 2004 15:33
Berichten: 942
Woonplaats: Didam Gld
Hoi,

Heb zelf ook zo'n set van Dominicus. Delen ervan zijn goed bruikbaar, delen redelijk. Ik herken de problemen met de korte dop. Ik heb zelf voor de voor- en achterwielen ook nog 'gewone' doppen gekocht. Daar kun je een verlengstuk op zetten en ze sluiten beter aan zodat je minder snel uitschiet of de moer rond draait.

@Leipie: jammer dat Citrotech geen tijd heeft. Nu moet je inderdaad twee keer werken aan de remmen. Gelukkig 'maar' leidingen, dat is redelijk eenvoudig te doen. Wel weer ontluchten ;-)

_________________
Franse HY72 uit 1978
http://picasaweb.google.nl/tvbaaren/
http://nl.youtube.com/user/tvbaaren


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Achterremmen reviseren
BerichtGeplaatst: di 17 apr, 2012 10:46 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
ghys schreef:
Lukt het niet omdat het gereedschap niet passend is of omdat het misschien engelse schroefdraad is?
Zelf de achterremmen niet open gehad maar weet dat rechtsvoor de moer van de aandrijfas andere schroefdraad heeft om losdraaien te voorkomen.

De dop is op zich passend, maar de moer is dus enigzins afgerond. In combinatie met het niet volledig recht er kracht op kunnen zetten en een blijkbaar niet te blokkeren trommel lukt het niet.
Ik weet niet of het een engelse draad is, voor zover ik weet zijn de trommels uitwisselbaar en deze moer draait in de trommel, niet in de naaf.
Wat ik kan vinden in het handboek (revisie achterste draagarm) is er geen verschil tussen links en rechts.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 43 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group