Het is nu do 28 maart, 2024 18:00


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: MurpHY's remmen
BerichtGeplaatst: zo 17 apr, 2016 8:13 
HY Forum Specialist
HY Forum Specialist
 Profiel

Geregistreerd: za 29 maart, 2008 13:16
Berichten: 52
Woonplaats: gelderland
LEiPiE schreef:
Klopt, al heb ik al wel eens wat geschud aan de bus, bijna geen beweging in te krijgen. Strategisch onder alle torsiestaven eigenlijk en dan uiteraard zo richt mogelijk bij hun bevestiging. Alleen nog steeds wachten tot het droog is, binnen een paar dingen aan het doen gelukkig

Verstuurd vanaf mijn LT22i met Tapatalk

is het niet beter als je de banden onder de bus legt :?:
Is mij toen ik begon te sleutelen geleerd, band er af dan gelijk onder de auto leggen .


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: MurpHY's remmen
BerichtGeplaatst: zo 17 apr, 2016 12:05 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Yup, helemaal gelijk in.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: MurpHY's remmen
BerichtGeplaatst: zo 17 apr, 2016 21:34 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 31 okt, 2010 11:35
Berichten: 600
Woonplaats: Baarn
Ewald, ik heb met je te doen. Je woont net te ver weg om 'even' de helpende hand toe te steken.
Dat geworstel met de remmen is een kl@t# klus. Maar als het dan eenmaal goed zit, kan je volgens mij jaren vooruit.
Wat is er mis met de leidingen die je in 2012 vervangen hebt? dat vind ik wel erg snel...
Heel veel succes gewenst!
Ferry

_________________
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: MurpHY's remmen
BerichtGeplaatst: zo 17 apr, 2016 22:24 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Volgens mij had ik het niet over die leidingen toch?
De leidingen die ik in 2012 heb vervangen zijn volgens mij gewoon goed, alleen beetje vliegroest op de wartels (wat nogal jammer is dat er blijkbaar stalen wartels zitten op RVS leidingen...).
De hoofdremcilinder heb ik in maart 2011 vervangen door een gereviseerde van 't HY Team nadat zelf-revisie van de oude niet gelukt was. Beetje jammer dat de HRC het dan dus maar 5 jaar c.q. nog geen 10000KM uit heeft gehouden.
Voor-remcilinders heb ik een jaar of 9 a 10 geleden gehoond als ik het goed heb.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: MurpHY's remmen
BerichtGeplaatst: ma 18 apr, 2016 15:44 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 31 okt, 2010 11:35
Berichten: 600
Woonplaats: Baarn
Sorry, verkeerd gelezen.
Niet gezien dat het over achter en voor ging.

Heb je misschien het rempedaal te-ver ingeduwd tijdens ontluchten? Ik had begrepen dat je dan je HRC kan beschadigen...?!
Ik ben wel benieuwd overigens hoe je dat ontluchten gedaan hebt! Alleen?
Groeten,
Ferry

_________________
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: MurpHY's remmen
BerichtGeplaatst: ma 18 apr, 2016 15:59 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Als het goed is niet nee, die fout heb ik geloof ik al wel eens gemaakt.
Voorkom ik door een plankje onder het pedaal te leggen.
Zou het kunnen komen omdat (oelewapper dat ik ben) ik niet door had dat het potje na twee wielen al leeg was en ik dus weer opnieuw kon beginnen?
Kan me niet voorstellen dat de HRC daar problemen mee kan hebben, je monteert 'm ook droog/leeg tenslotte.

Recept voor éénmans-ontluchten:
- een plankje/balkje (ik heb een 40cm lang stuk 5x2 gebruikt geloof ik)
- een brake bleeding kit: een potje met slangetje, een magneet en een vloeistofventiel (oftewel: een buisje dat tot op de bodem van het potje komt, als er eenmaal vloeistof in zit, kan er geen lucht terug)
- ringsleuteltje 8 (liever ring dan steek)
- een touw en een steel van een oude hamer (of een stuk rondhout)
- het helpt om alle wielen er af te hebben (dus bus op bokken)
- krik onder het linkerachterwiel om de remdrukverdeler te laten denken dat de bus enigzins belast is

Het plankje gaat onder het rempedaal zo dat het pedaal niet lager dan de vloerplaten kan komen (je kunt ook de vloerplaten er in leggen natuurlijk).
Het touw gaat aan het rempedaal (zo hoog mogelijk), touw gaat dan over de dwarsbalk (onder de kachel als je die hebt) en dan naar achter over de grond.
Steel/rondhout met een paalsteek aan het touw.
Nu slinger je de steel richting rechtsachter.
Sleuteltje op de nippel, slangetje over de nippel, potje tegen de remtrommel laten plakken met de magneet.
Beetje trekken aan het touw om een lichte druk op te bouwen en met de andere hand nippel een kwart of halve slag opendraaien, vloeistof zou nu moeten lopen.
Nu harder trekken aan het touw en door pompen tot er geen lucht meer uit komt. Nogmaals aantrekken en nippel dicht draaien.
Herhalen linksachter, rechtsvoor en linksvoor (als je een enkel systeem met remdrukverdeler hebt).

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: MurpHY's remmen
BerichtGeplaatst: ma 18 apr, 2016 16:50 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 04 mei, 2015 17:48
Berichten: 224
Woonplaats: Leeuwarden
Geniaal, dat met dat touw..... Maar ik vraag altijd een familielid of buurman 5 minuten vrij te maken.

_________________
Citroen Traction Avant 11 BN 1953
Renault 4CV Decapotable 1953
Citroen HY78 1974
Harley davidson Heritage Softail Classic 1989
Royal Enfield Classic 50 EFI 2020
Ford Fiesta Ecoboost 2021


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: MurpHY's remmen
BerichtGeplaatst: ma 18 apr, 2016 20:45 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Je hebt veel aan je remmen gedaan, maar volgens mij niets waardoor je remslag kleiner wordt. Zijn ze goed gecentreerd en opgesteld? Het klinkt alsof je remmen wel "hard" zijn zodra ze aangrijpen en moet er dus voor zorgen dat er minder vloeistof gepomp hoeft te worden. Heb je centreergereedschap bij de hand?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: MurpHY's remmen
BerichtGeplaatst: ma 18 apr, 2016 21:44 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 09 mei, 2011 15:48
Berichten: 272
Woonplaats: Losser
Ewald, wanneer je de volgende keer gaat ontluchten mag je mijn ontluchtingsset wel gebruiken.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: MurpHY's remmen
BerichtGeplaatst: ma 18 apr, 2016 22:19 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Ree, hoe bedoel je dat precies?
Op zich heb ik de remmen zelf verder niet aangeraakt eigenlijk, dus ik ga er vanuit dat die nog redelijk staan.
Toevallig rechtsvoor al met de overzet-passer (is dat een woord? ;)) gemeten, remtrommel moest er toch af en ik heb zo'n remmenset van Dominicus. Klopte netjes. Moet nog eens zo'n plaat van het HY team aanschaffen, maar dit zou toch ook goed moeten zijn.
Wat me alleen opviel bij even met de handrem werken toen de trommel er af was, is dat de bovenste cilinder mee ging en de onderste niet. Kan natuurlijk, maar daar komt mijn vermoeden vandaan dat er roest in zal zitten en dat daarom het aangrijpen rechts aan-uit is geworden in plaats van een lineair iets. En dat het sponzige van het pedaal aan de hoofdremcilinder ligt omdat die dus de druk er niet op houdt door vloeistof naar het potje terug te laten stromen.
Dat zijn dus mijn theorieën.
Als het niet in het werkplaatshandboek had gestaan had ik dat terugstromen trouwens voor logisch aangezien, waarvoor heb je anders zo'n potje dacht ik. Maar goed, HRC hoort dus als een soort ventiel te werken ten opzichte van het potje en de voorraad gebruik je dus eigenlijk alleen voor ontluchten?

Henk: oeh, heb jij zo'n automatisch ding? Dat klinkt goed om te onthouden, volgens het wph "zijn er goede resultaten" mee behaald ;)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: MurpHY's remmen
BerichtGeplaatst: ma 18 apr, 2016 22:28 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
LEiPiE schreef:
Ree, hoe bedoel je dat precies?

Als je drie keer moet pompen voordat je druk krijgt, moeten de zuigers blijkbaar ver uitslaan voordat de schoenen tegen de trommel aankomen. Als de schoenen dichtbij de trommel staan, hoef je minder te pompen.

Als je meerdere keren pompt zal bij het terugveren van de schoenen het niveau in het potje weer stijgen.

Ik zou echt een rondje zorgvuldig remmen stellen.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: MurpHY's remmen
BerichtGeplaatst: ma 18 apr, 2016 23:04 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 09 mei, 2011 15:48
Berichten: 272
Woonplaats: Losser
Zo'n " dominicus" geval ken ik niet maar via foto's wel eens gezien en dat lijkt me beter dan een plaat.
Plaat heb ik eventueel ook te leen maar moet deze week even nieuwe lagers en voering plaatsen.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: MurpHY's remmen
BerichtGeplaatst: di 19 apr, 2016 7:01 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: zo 31 okt, 2010 11:35
Berichten: 600
Woonplaats: Baarn
Ewald,
Het stellen van de remmen gebeurd in twee stappen;
Eerst zonder trommel met passer/(HYTeam) plaat.
Daarna moet je de remsegmenten weer wat naar binnen stellen anders krijg je de trommel er niet op. Trommel monteren en vervolgens ga je net zo lang met de stelnokken pielen totdat de remmen net niet (of een ietsiepietsie als ze nieuw zijn) aanlopen.
Dan zitten de segmenten zo vlakbij de trommel dat je niet eerst drie keer moet trappen voordat je remmen 'hard' zijn.
Let op, de stelnokken bedien je vanaf de achterkant, zelfde kant waar de ontl.nippel zit, met een speciale dop. Een steekstleutel kan ook, maar dan moeten ze wel heel goed gangbaar zijn.
Succes!

_________________
In de garage staat HY veilig, maar daarvoor is HY niet gemaakt...


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: MurpHY's remmen
BerichtGeplaatst: di 19 apr, 2016 9:28 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Ah, dat detail dat je ze moet terugstellen om de trommel er weer op te krijgen.... trommel gaat er bij mij af en op zonder terugstellen (als je recht over de naaf heen werkt uiteraard).
Dan staan ze dus inderdaad niet goed?
Vaag, altijd gedacht dat je met de passer al op de goede maat zat.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: MurpHY's remmen
BerichtGeplaatst: di 19 apr, 2016 10:23 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Je zet de schoen eerst zo goed mogelijk met de passer. Mag rondom best wat aanlopen tegen de passer.

Zo krijg je de trommel er nauwelijks overheen. Daarom stel je de bovenste nok terug, leg je de tommel erover, en stel je hem weer op zodat je de remmen weer wat hoort aanlopen.


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group