Het is nu vr 29 maart, 2024 1:22


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Rechterachterwiel blokkeert bij hard remmen
BerichtGeplaatst: zo 25 jun, 2017 18:37 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Dag,
Na een gereviseerde motor erin gelegd te hebben en de bus nu bijna geheel geschuurd te hebben om hem eind deze week te laten overspuiten doemt het volgende probleem alweer op helaas. Vanmiddag tijdens het remmen voor een stoplicht trok de wagen plotseling stevig naar rechts en rook ik verbrand rubber. Al snel geconstateerd dat het rechterachterwiel continu blokkeert bij hard remmen. Ik ben zo'n 20km verder gereden waarna het euvel niet meer lijkt op te treden.

Lijkt me toch beter hier eens naar te (laten) kijken op korte termijn aangezien de vakantie snel dichterbij komt. Of kun je hier gewoon relatief veilig mee door blijven rijden? En wat kan ik als leek precies doen? Heb de laatste tijd veel kluservaring opgedaan maar de remmen zijn nog onontgonnen gebied voor mij. Het wiel eraf draaien en dan? Heb al via andere posts op dit forum begrepen dat de remmen nogal wat deskundigheid én specifiek gereedschap vereisen. Als we de Franse bergen in gaan dan zijn enigszins betrouwbare remmen wel fijn.

Kent iemand anders een bedrijfje/deskundige/forumlid in de regio Zuid-Nederland die zin/tijd hebben in een dergelijke klus (en dat uiterlijk voor half/eind juli voor elkaar kunnen krijgen)? Het is de wet van Murphy zullen we maar zeggen. Maar goed. Beter nu dan ergens ver weg van de bewoonde wereld.

Alvast bedankt.

Michiel

ps de bus heeft anderhalf jaar in de volle buitenlucht gestaan in de achtertuin zonder veel te rijden. Dat zal vast niet geholpen hebben bij het onderhoud van de remmen


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Rechterachterwiel blokkeert bij hard remmen
BerichtGeplaatst: zo 25 jun, 2017 19:58 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Ontluchten is een aardig begin. Anderhalf jaar stilstand kan inderdaad problemen geven (hoeft niet).

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Rechterachterwiel blokkeert bij hard remmen
BerichtGeplaatst: zo 25 jun, 2017 20:04 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Grote kans dat je remdrukbegrenzer niet werkt. Bij een volle bus is dat geen probleem, bij een lege bus is het gevaarlijk want je staat achterstevoren voordat je het door hebt.

Als het gebeurd na meerdere malen pompen kan het ook komen doordat je remslang verouderd is. Altijd lastige te zien van zo een afstand...


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Rechterachterwiel blokkeert bij hard remmen
BerichtGeplaatst: zo 25 jun, 2017 20:13 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Kijk. Daar gaan we al. Ontluchten. Hoe doe je dat? Ik heb even op het forum gekeken en op youtube en kom het volgende filmpje tegen over het vervangen van de remvloeistof waarbij ook ontlucht wordt.

https://www.youtube.com/watch?v=DZjX9x4eLfg

Is dat de manier waarop ik het ook kan doen? Ik heb overigens wel geen dubbel systeem maar een enkel systeem geloof ik. Heb in ieder geval maar één remvloeistofpotje onder de stoel staan.

Groet,

Michiel


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Rechterachterwiel blokkeert bij hard remmen
BerichtGeplaatst: zo 25 jun, 2017 20:22 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Bij een blokkerend wiel denk je in eerste instantie niet aan lucht in je systeem.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Rechterachterwiel blokkeert bij hard remmen
BerichtGeplaatst: zo 25 jun, 2017 21:21 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Zet er eens nieuwe remslangen op. Vaak gaat er wel olie heen maar niet meer terug. Met vastzittende wiel tot gevolg


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Rechterachterwiel blokkeert bij hard remmen
BerichtGeplaatst: zo 25 jun, 2017 23:36 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
als je niet kundig bent zou ik niet zelf gaan ontluchten of wat dan ook zonder dat er iemand meekijkt.
Na 1,5 in de buitenlucht kan er van alles loos zijn, van onschuldig tot ernstig. inspectie is de enige methode die je zekreheid geeft in de ernst .
Het kan roest aan de binnenzijde van de trommel zijn die er nu afgeremd is, onschuldig dus.
Het kan zijn de een remcilinder lek is met een natte voering als gevolg; dat remt heel hard tot blokkeren toe.
Zonder inspectie weet je niet veel.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group