Het is nu do 28 maart, 2024 15:50


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: Geen druk op de remmen
BerichtGeplaatst: vr 19 apr, 2019 14:59 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Ik zou de bout niet weglaten.
Als je geen lasapparaat hebt kun je als (nood) oplossing kan er een gat in boren en dan er een nieuwe , eventueel iets kleinere draad in tappen.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Geen druk op de remmen
BerichtGeplaatst: vr 19 apr, 2019 15:09 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Met een slagschroevendraaier heb ik de bout zojuist los gekregen. 8)
Nu op zoek naar een nieuwe.

Michiel


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Geen druk op de remmen
BerichtGeplaatst: zo 21 apr, 2019 14:44 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Laatste fase met nog een paar opmerkingen, vragen en tegenslagjes:
1. Vandaag een nieuwe M12 bout gevonden bij de praxis. Probleem opgelost.
2. Met het monteren van de 6 boutjes bij het wiel zijn 2 revetjes los in de trommel beland. Is dat erg? Hopelijk niet. Anders moet ik alles weer demonteren.
3. Bij het laatste wiel krijg ik de trommel er niet op. Ik heb de remschoenen zowel met de achterste stelnokken als de excentrieken 'op z'n kleinst' gezet. Het scheelt verdomd weinig maar de trommel gaat er met geen mogelijkheid omheen. Is het schuren van de trommel een optie?
4. Op onderstaande foto zie je dat bij de pijl een kleine ruimte open is. Hoort dat zo?
5. Kan ik de remmen ontluchten zonder dat de laatste trommel erop zit?

Alvast bedankt voor de adviezen! Ze zijn echt zeer waardevol!

Michiel


Bijlagen:
20190421_141603.jpg
20190421_141603.jpg [ 269.88 KiB | 18180 keer bekeken ]
Hy wiel oke.jpg
Hy wiel oke.jpg [ 320.91 KiB | 18183 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Geen druk op de remmen
BerichtGeplaatst: zo 21 apr, 2019 15:34 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 16 jul, 2010 10:41
Berichten: 186
Woonplaats: Bergen op Zoom
Revetjes in de trommel is een risico. Als ze tussen de trommel en de remschoenen komen, dan kan het veel schade veroorzaken. Het is jammer, maar ik zou de trommel er weer af halen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Marc Ambagts


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Geen druk op de remmen
BerichtGeplaatst: zo 21 apr, 2019 17:20 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 16 jul, 2010 10:41
Berichten: 186
Woonplaats: Bergen op Zoom
Als ok de foto met de pijl bekijk lijkt je trommel er niet ver genoeg op te zitten. Zijn de 6 boutjes helemaal vastgezet, en heb je de naafmoer ook goed aangedraaid?

Remmen ontluchten zonder de trommel er op, dat gaat niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

_________________
Marc Ambagts


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Geen druk op de remmen
BerichtGeplaatst: zo 21 apr, 2019 22:17 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Michiel M schreef:
2. Met het monteren van de 6 boutjes bij het wiel zijn 2 revetjes los in de trommel beland. Is dat erg? Hopelijk niet. Anders moet ik alles weer demonteren.
3. Bij het laatste wiel krijg ik de trommel er niet op. Ik heb de remschoenen zowel met de achterste stelnokken als de excentrieken 'op z'n kleinst' gezet. Het scheelt verdomd weinig maar de trommel gaat er met geen mogelijkheid omheen. Is het schuren van de trommel een optie?
4. Op onderstaande foto zie je dat bij de pijl een kleine ruimte open is. Hoort dat zo?
5. Kan ik de remmen ontluchten zonder dat de laatste trommel erop zit?

Alvast bedankt voor de adviezen! Ze zijn echt zeer waardevol!

Michiel

Revetjes in de trommel kunnen zoals Marc zegt schade veroorzaken. Als ze tussen de voering en de trommel komen kun je krassen in de trommel krijgen of een aanlopende rem etc. Niet fijn.
Ad 2 en 3. De aandrijfas zit scheef, de trommel kan dus niet recht geplaatst worden en past daarom niet. Als alles recht zit kan de trommel met de asmoer redelijk gemakkelijk op zijn plaats getrokken worden. Maar als je de exentrieken en de stelnokken hebt teruggesteld is de afstelling van de remschoenen ook volledig naar de haaien. Die procedure moet goed gevolgd worden.
En bij ontluchten zonder trommel vliegen de zuigers uit de remcilinders, zit alles onder de remvloeistof en kun je opnieuw de boel schoonmaken .
Als ik het zo lees denk ik dat je er verstandig aan doet om een kenner er bij te halen. Veiligheid voor alles.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Geen druk op de remmen
BerichtGeplaatst: ma 22 apr, 2019 7:33 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Zou ook kunnen dat er door de oude remschoenen een rand is ontstaan op de remtrommel. Die zou vlak en gelijk moeten zijn met de binnenzijde van de trommel.
Het is net een zwitsers uurwerk alles moet perfect zijn. Des te langer heb je er straks plezier van. Trommels er even af om die revetjes op te vissen.
Alles vast en erop dan pas ontluchten.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Geen druk op de remmen
BerichtGeplaatst: ma 22 apr, 2019 10:11 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Citaat:
2. Met het monteren van de 6 boutjes bij het wiel zijn 2 revetjes los in de trommel beland. Is dat erg? Hopelijk niet. Anders moet ik alles weer demonteren.
3. Bij het laatste wiel krijg ik de trommel er niet op. Ik heb de remschoenen zowel met de achterste stelnokken als de excentrieken 'op z'n kleinst' gezet. Het scheelt verdomd weinig maar de trommel gaat er met geen mogelijkheid omheen. Is het schuren van de trommel een optie?
4. Op onderstaande foto zie je dat bij de pijl een kleine ruimte open is. Hoort dat zo?
5. Kan ik de remmen ontluchten zonder dat de laatste trommel erop zit?

2. Ik ga alles netjes loshalen om de revetjes te bevrijden. Ik heb er nu al zo veel tijd inzitten dat dit er ook nog wel bij kan. :lol:
3. Net zoals op de foto (linksvoor) zit de aandrijfas bij rechtsvoor (waar ik de trommel dus niet overheen krijg) ook niet netjes recht (dus dat dat cilindervormig busje loodrecht op het wiel staat). Ik heb overigens de 6 boutjes en de naafmoer goed aangetrokken.
4. Zoals gezegd: het cilindervormige busje op het eind van de aandrijfas moet dus loodrecht op het wiel waardoor er nergens meer een open ruimte is?
5. Stom inderdaad. Logisch dat dan de boel gaat lekken!

Wederom bedankt voor de waardevolle tips. Mogelijk dat ik er nog iemand bij vraag Jan maar het centreren en het monteren van de trommels ging achter eigenlijk best wel soepeltjes. De trommels daar lopen nu nét wat aan.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Geen druk op de remmen
BerichtGeplaatst: do 25 apr, 2019 16:01 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Ik krijg de cilinder met geen mogelijkheid loodrecht op het wiel. Daarnaast valt me op dat niet alleen de aandrijfas scheef zit maar ook boven de remleiding lijkt iets niet helemaal recht op elkaar te zitten (is dat de fusee?). Is dat zorgelijk?

Michiel


Bijlagen:
20190425_134130.jpg
20190425_134130.jpg [ 970.71 KiB | 18062 keer bekeken ]
20190425_134041.jpg
20190425_134041.jpg [ 487.98 KiB | 18062 keer bekeken ]
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Geen druk op de remmen
BerichtGeplaatst: do 25 apr, 2019 16:44 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
IK denk dat ik een misverstand heb geintroduceerd, mijn excuses als ik je daardoor werk bezorgd.
Dat wat jij het tonnetje noemt, het huis van de dubbele kruiskoppeling mag iets scheef zitten, alsmede de aandrijfas, dit is afhankelijk van de mate van inveren. De astap, waar de wielmoer opgedraaid wordt moet uiteraard recht in de trommel zitten. .
Hetzelfde geldt voor de stand van debovenste fuseekogel, boven de remleiding.
Alleen valt me op dat het hoesje kapot lijkt te zijn. Dat moet worden vervangen.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Geen druk op de remmen
BerichtGeplaatst: za 18 mei, 2019 23:18 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Citaat:
IK denk dat ik een misverstand heb geintroduceerd, mijn excuses als ik je daardoor werk bezorgd.

Geen punt Jan.

Ik ben na een paar weken vakantie weer begonnen met de remmen. Ik heb de trommel erop gekregen door de handremkabel losser te zetten. Hierdoor kwam er genoeg ruimte. Morgen maar eens gaan ontluchten.

Overigens loopt de trommel, na centreren, overigens vrij stroef rond. Kan ik hem beter met de stelnokken wat losser zetten?

Groet,

Michiel


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Geen druk op de remmen
BerichtGeplaatst: zo 19 mei, 2019 11:38 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
remschoenen moeten met een speciale passer gesteld worden zodat over de volledige omtrek de afstand tot de remtrommel goed is. Anders grijpen de remmen maar over een deel van het oppervlak aan. Dan is er ook geen aanlopen. Aanlopen is trouwens APK afkeur.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Geen druk op de remmen
BerichtGeplaatst: za 25 mei, 2019 20:33 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Vandaag de remmen getest bij lage snelheid (max 35km/u). Alles lijkt prima te werken! Aangezien er geen uitlaatsysteem onder de bus hangt momenteel, en de cabine dus binnen de korste keren vol met uitlaatgassen hangt, kon ik nog geen grotere stukken rijden op volle snelheid. Het is een uitgebreide klus geweest waar ik weer veel van opgestoken heb. Uiteindelijk toch bijna alles zelf gedaan met gelukkig veel zeer bruikbare tips, oa via dit forum. Dank daarvoor!

Nog een dingetje: de bus heeft maanden lang op blokken hout gestaan. Nu met de wielen er weer op, staat de bus plotseling bij het rechtervoorwiel iets hoger dan bij het linkervoorwiel. Enig idee hoe dit kan en hoe ik dat kan herstellen?

Groet,

Michiel


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Geen druk op de remmen
BerichtGeplaatst: za 25 mei, 2019 20:39 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
[quote="Michiel M", staat de bus plotseling bij het rechtervoorwiel iets hoger dan bij het linkervoorwiel. Enig idee hoe dit kan en hoe ik dat kan herstellen?

Groet,

Michiel[/quote]

Dat klinkt alsof de voorwielophanging noet meer lekker soepel is, oftewel ws door roest min of meer vastzit. Jammer dat je het niet wist voordat je de remmen ging monteren, anders had je der bovenste fuseekogel los gemaakt om te zien of bijvoorbeeld de bovenste draagarm te bewegen valt.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Geen druk op de remmen
BerichtGeplaatst: zo 26 mei, 2019 20:29 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Ik kan deze mogelijk bij iemand laten aanpassen over een paar weken. Is het gevaarlijk/onverstandig om in deze staat te blijven rijden?

Michiel


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 82 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group