Het is nu do 28 maart, 2024 22:05


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Toch maar nieuwe remschoenen?
BerichtGeplaatst: wo 30 sep, 2020 11:29 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
 WWW  Profiel

Geregistreerd: wo 11 maart, 2009 11:26
Berichten: 132
Woonplaats: Mussel
Goedemorgen!

Afgelopen zomer heb ik de voorzijde van mijn bus voorzien van nieuwe remcilinders; het was echt vergane glorie. De remschoenen daarentegen zagen er op het oog nog erg goed uit; de voeringen waren nog verre van versleten dus heb ik deze weer hergebruikt.
Alles weer netjes gemonteerd maar bij de eerste proefrit trok de bus tijdens het remmen stevig naar links.

Vanmorgen de rechterzijde weer losgehaald en bleek dat de remschoenen kliedernat van de olie waren. Maar van lekkage uit de cilinders was niets te zien, daar was alles nog droog. Ook geen olieverlies uit het reservoir.

Mijn theorie is dat de remschoenen nog doordrenkt waren met 'oude' olie en dit door de wrijvingswarmte tijdens het remmen naar buiten sijpelt.

Is er iemand die hier ook enige ervaring mee heeft?

Groeten van Wim!


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Toch maar nieuwe remschoenen?
BerichtGeplaatst: wo 30 sep, 2020 12:16 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
De voering van de remschoenen is best dicht gepakt. Ik kan me niet voorstellen dat je er een kubieke cm aan vloeistof in kan oplossen. Het stroomt er ook nog eens niet zomaar uit als je remt. Als het echt kleddernat is, zou ik toch op zoek gaan naar een andere bron.

Een millimeter daling in je potje is al snel 2à3 cc aan vloeistof. Nieuwe cilinders zijn niet altijd perfect, daar hebben we de afgelopen jaren aardig wat voorbeelden van gezien. Gevoelsmatig zou ik toch eerder die kant op zoeken.

Groet, en succes met je speurtocht!

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Toch maar nieuwe remschoenen?
BerichtGeplaatst: wo 30 sep, 2020 15:59 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
mijn ervaring (ook bij andere auto's) dat remvloeistof wel degelijk in de voering trekt.
Dit komt er dan uit bij warmte, dus ook bij het remmen.

Ik ga er altijd even met de gasbrander over totdat alle vloeistof eruit is gebubbeld.
Oppassen dat je hem niet té heet maakt, want dat is wellicht slecht voor de lijm waarmee het frictiemateriaal aan het ijzer zit. Maar ten slotte worden remmen ook heet in de bergen. Dus het kan wel iets hebben.
Daarna met schuurpapier eroverheen dan zou het weer goed moeten zijn.

En de andere kant ook doen, want anders trekt de bus dadelijk weer naar rechts.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Toch maar nieuwe remschoenen?
BerichtGeplaatst: vr 02 okt, 2020 11:07 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Ik heb ook wel eens kletsnatte voeringen gehad, bijna altijd door lekke cilinders, maar een lekkende wartel kan ook.
Ik heb nooit gemerkt dat ze na goed reinigen weer kletsnat worden, wel dat het oppervlak weer vochtig wordt. En ze kunnen in de tijd wel degelijk 1 cc vocht opnemen.
Als ze erg nat zijn is mijn ervaring dat je altijd links/rechtsverschil houdt omdat de wrijving ten opzichte van de trommel is veranderd. Welke methode van reinigen ik ook gebruikte, het verschil bleef en de schoenen bleven donker (=vloeistof) . In mijn arme periode wisselde ik wel eens 1 schoen van links naar rechts of v.v. en dat werkte wel, maar dan is de balans voor/achter weer verstoord, voor zover die in de jaren 70 bestond.
Heb je al eens de boel schoongemaakt en met de trommel erop 1x geremd en direct daarna gekeken waar het nat wordt?
Het beste is denk ik om nieuwe schoenen te monteren, mits de lekkage goed is verholpen.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Toch maar nieuwe remschoenen?
BerichtGeplaatst: wo 07 okt, 2020 20:44 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
 WWW  Profiel

Geregistreerd: wo 11 maart, 2009 11:26
Berichten: 132
Woonplaats: Mussel
Ik heb de schoenen én trommel ruimschoots ingespoten met remmenreiniger, drooggemaakt en bewerkt met schuurpapier. Resultaat was best hoopgevend: na een paar keer stevig remmen trok de bus niet meer naar links maar bleef netjes in 'het spoor'...

Komend weekend nog maar een keer alles loshalen en zien of alles nog droog is. Komend voorjaar maar het zekere voor het onzekere en nieuwe schoenen plaatsen


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Toch maar nieuwe remschoenen?
BerichtGeplaatst: wo 07 okt, 2020 22:31 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
recht in het spoor....
Dan ben je er goed weggekomen.
Maar waarom vervangen als het nu goed is?
Hoe is je rembalans tussen voor en achter?
Heb je een remkracht verdeler?

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group