Het is nu do 28 maart, 2024 13:12


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Dubbele hoofdremcilinder: binnenwerk OK?
BerichtGeplaatst: ma 07 jun, 2021 16:54 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 Profiel

Geregistreerd: wo 16 aug, 2006 10:47
Berichten: 32
Woonplaats: Stadskanaal
Hallo allemaal,

na tien jaar stilstand (en tien jaar afwezigheid op dit forum) moet mijn HY maar weer eens de weg op. Ik begin maar met het belangrijkste: de remmen. alle vier de wielen stonden volledig vast, pas na demontage van remschoenen etcetera wilde de boel weer rollen. Alle wielremcilinders zaten in meer of mindere mate vast, maar ze zijn inmiddels weer los en enkele lijken nog te redden met wat voorzichtig hoonwerk. Enkele stalen leidingen zijn te sterk verroest en gaan dus vervangen worden, net als de remslangen. Ik heb ook de hoofdremcilinder uit elkaar gehaald, voor de zekerheid, en de boring is nog behoorlijk glad, dus ik denk dat hij te redden is met een revisiesetje. Maar ik heb een vraag over de plunjer.
Onze bus is van 1970, maar heeft een dubbel remsysteem, met de dubbele hoofdremcilinder dus. Daarin zitten, zo bleek, twee plunjers met een veer. Ziet er allemaal best goed uit. Maar de langste van de twee, met de smalle veer, heeft een plaatje achterop om de veer erop te houden, en dat is verbogen. Hoort dat zo? Waarom dan? Of hoort dat niet en vooral: hoe zou dat gebeurd zijn dan? En als het niet hoort: gewoon rechttikken en alles weer prima?


Bijlagen:
Opmerkingen bij bestand: verbogen plaatje.
HY002.JPG
HY002.JPG [ 466.1 KiB | 9226 keer bekeken ]
Opmerkingen bij bestand: Binnenwerk van de HRC, middenonder de plunjer met gebogen plaatje.
HY001.JPG
HY001.JPG [ 495.55 KiB | 9226 keer bekeken ]
Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Dubbele hoofdremcilinder: binnenwerk OK?
BerichtGeplaatst: di 08 jun, 2021 22:27 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Dat moet vlak zijn bij mij weten. Het lijkt me sterk dat het krom is gegaan terwijl alles gemonteerd zat. Maar het zal niet de eerste keer zijn dat het uit elkaar is, dus ik zou me niet zo'n zorgen maken wat de oorzaak is geweest.

De derde cup van links die zit verkeerd om denk ik.
Het is alweer even geleden dat ik de hoofdremcilinder uit elkaar heb gehaald dus ik ben niet zeker.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Dubbele hoofdremcilinder: binnenwerk OK?
BerichtGeplaatst: wo 09 jun, 2021 22:09 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Ik heb nog nooit een gebogen ring gezien in een hoofdremcilinder. Mogelijk is het ringetje ooit beschadigd door de borgbout halverwege?

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Dubbele hoofdremcilinder: binnenwerk OK?
BerichtGeplaatst: do 10 jun, 2021 17:04 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 Profiel

Geregistreerd: wo 16 aug, 2006 10:47
Berichten: 32
Woonplaats: Stadskanaal
Dank voor de antwoorden! Ik heb een en ander nog eens goed van dichtbij bekeken en dat ringetje heeft echt een tik gehad van iets. Met enig geweld zelfs. @ JanW: wat jij het borgboutje noemt, is dat het boutje bovenaan op de foto? Dat steekt echt minimaal in de boring van de HRC, minder dan een mm. Houdt dat normaal gesproken het ringetje aan de juiste kant?
Overigens remde de HY voordat hij stil kwam te staan prima, dus dat gebogen ringetje en die verkeerd om gemonteerde cup hadden niet zo heel veel invloed. Maar nu alles los is moet het natuurlijk wel helemaal goed weer in elkaar.


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group