Beste Henk en Peter,
Acht jaar na dato (
) heb ik de oplossing voor het beschreven probleem gevonden (wellicht is iemand me al voor geweest, maar dat heb ik hier niet kunnen vinden…)
Al geruime tijd ben ik bezig mijn voorste remcilinders lekvrij te krijgen en het wou maar niet lukken.
Cilinders zijn uitgehoond (echt súperglad), revisiesetje (rubbers) aangeschaft maar na het terugplaatsen van de cilinders en monteren alle overige onderdelen op de ankerplaat kreeg ik het niet voor elkaar alles lekvrij te houden.
De eerste uren na het vullen van het remvloeistofreservoir heb ik een prima remdruk maar na verloop van tijd staat er weer een enorme plas vloeistof onder wagen (links en rechts) … zuchd
Ik heb inmiddels alles drie (!) keer uit elkaar gehaald (momenteel ben ik zó geroutineerd hierin dat ik hooguit een uurtje nodig ben alle onderdelen gedemonteerd op de werkbank uit te stallen
)
Vanochtend stond ik wederom met een remcilinder in de hand, vertwijfeld over hoe het in hemelsnaam mogelijk is dat in een relatief kort tijdsbestek zoveel olie naar buiten word geperst.
Toen een helder moment; het zou kunnen dat de olie naar binnen komt tussen de zuiger en het achterliggende rubber. Tussen de zuiger en cilinderwand zit natuurlijk wat speling waar de olie dan vrij langs kan vloeien.
De vraag was, hoe krijg je de zuiger en het achterliggende rubber ongeveer een centimeter naar voren ? Op dat antwoord hoefde ik niet erg lang na te denken : de stelnokken van de remvoeringen!!
Wanneer de remschoenen afgesteld worden gaan ze uit elkaar met als gevolg dat de zuiger in de remcilinder meer naar buiten komt… jawel, net genoeg om de remolie áchter het rubber in de cilinder te krijgen.
Ik heb alles weer gemonteerd, nu wel gelijk de remvoeringen afgesteld, oliepotje gevuld en voilá, het resultaat is daar !!
Groet, Wim.