Er is op dit forum al wel vrij uitvoerig over gesproken. Het kan allemaal en alle punten zijn over het algemeen valide
De combinatie van een 16" band met een binnenband op een 400mm velg is theoretisch niet handig, maar er rijden er vele rond met die combinatie.
Als ik het goed heb, is de voornaamste reden van een binnenband omdat de originele velg niet perse luchtdicht is.
Maatverschillen tussen binnen- en buitenband zouden verschuivingen kunnen geven, waardoor bijvoorbeeld je ventiel afknapt en je dus een klapband hebt.
Daarnaast zijn moderne banden niet geproduceerd met binnenbanden in gedachten, de binnenkant zou dus te ruw kunnen zijn voor een binnenband, zeker in combinatie met de mogelijkheid tot schuiven.
Ik weet niet hoe het volume van een oude band zich verhoudt tot een nieuwere, dus of het rubber minder of juist meer wordt uitgerekt. Sowieso weet ik ook niet hoe lang zo'n oude binnenband mee kan gaan... dat rubber moet toch ook oud worden ondertussen.
Ook is een 16" band is in principe net niet passend op de 400mm velg, waardoor schuiven dus meer voor de hand zou liggen, maar gezien alle ruime productiemarges qua maatvoering is ook dat vooral theoretisch.
Ik zou dus zeggen dat je het beste de binnenband weg kan laten, alleen dan moet je velg dus wel mooi strak zijn.
In beide gevallen: zolang alles goed op spanning staat is er weinig probleem.
Ik ben zelf van het kamp dat kiest tussen of een x400 band op de originele velg, of een moderne band op een moderne velg - maar dat is persoonlijk.
Bij 205 banden moet je overigens wel even opletten dat er niks aanloopt in de voorste wielkasten bij volledige stuuruitslag. Dat zal je dan wel moeten checken als de bus met z'n wielen op de grond staat.