Het is nu do 28 maart, 2024 19:09


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: Andere velgen ipv HY velgen
BerichtGeplaatst: wo 08 apr, 2015 15:54 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Klopt dat er verschil is in de velgen. Het verschil is van buitenaf het makkelijks te zien aan het aantal puntlassen waarmee de velg aan het hart vast zit. Uit mijn hoofd 3 naast elkaar voor een 17cm velg en 4 voor een 19cm velg.

Volgens Citroen mag je een 17cm band monteren op een 19cm velg en vise versa.


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Andere velgen ipv HY velgen
BerichtGeplaatst: wo 08 apr, 2015 15:58 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
Puntlassen???

je bedoelt neem ik aan de klinknagels? Na verwijderen daarvan kon ik het hart van een HY velg zo uit de velg halen. Ik heb geen puntlassen kunnen ontdekken.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Andere velgen ipv HY velgen
BerichtGeplaatst: wo 08 apr, 2015 16:08 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Je hebt gelijk, het zijn klinknagels.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Andere velgen ipv HY velgen
BerichtGeplaatst: wo 08 apr, 2015 22:32 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Gert-Jan Brink schreef:
ik lees elders dat er verschil zou bestaan tussen 19x400 en 17x400 velgen. klopt dat en zo ja wat is het verschil?

om nog een factor aan te voeren voor de berekening van de wrijvingcoefficient band/ velg zou de breedte van de velg en band ook in ogenschouw genomen moeten worden.
m.a.w. een brede band drukt meer tegen de opstaande rand dan een smallere band. Een te smalle band drukt bijna niet en zou dus gevaarlijker zijn dan een bredere band die meer zijwaartse druk levert onder spanning.

de eerder genoemde raakvlakken band/velg op de opstaande rand zijn daar waarschijnlijk mee te beinvloeden, aangezien de opstaande rand een bolling heeft naar buiten toe.

Ik schrijf dit eigenlijk met name omdat het mij belangrijk lijkt om een wat bredere band te kiezen dan een smallere. Ongeacht welke oplossing je kiest.


De kracht waarmee de smalle of brede band tegen de velg drukt wordt volgens mij vooral bepaald door de druk in de band. De verende kracht van het rubber valt daarbij in het niet denk ik. Of je moet iets anders bedoelen.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Andere velgen ipv HY velgen
BerichtGeplaatst: do 09 apr, 2015 8:57 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
ik bedoel inderdaad iets anders.

een 10 cm brede band drukt niet tegen de velgrand, een even brede band als de velg wel. een bredere band dan de velg zal ivm de bolling van de zijkant een groter draagvlak creeren op de bolle rand van de velg.
Natuurlijk is de druk erg maatgevend maar ik ben dus nieuwsgierig wat de breedte van de band voor invloed heeft, Breder moet meer wrijving geven dan smaller. Dus is de breedte een variabele factor in het bepalen van de wrijvingscoefficient. ergens zit daar dus een meest ideale breedte bij en een meest ideale druk.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Andere velgen ipv HY velgen
BerichtGeplaatst: ma 04 mei, 2015 14:00 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
ik wil niet weer een discussie opstarten maar ter info en aanvulling: ik heb van het weekend de HY-team velgen kunnen opmeten en de opstaande rand is ....20mm! das dus hetzelfde als wat erover blijft bij een standaard HY-velg als je er 2mm strippen oplast.

daarmee concludeer ik dat beide velgen qua pasvorm en veiligheid gelijkwaardig zijn mits degelijk gelast maar dat geldt voor beide.

De Hy-team velg blijft een goede oplossing voor mensen die niet kunnen lassen en wordt binnenkort als alles goed gaat TUV goedgekeurd , (zie geen reden waarom niet)
blijft de vraag wie zich ooit druk gaat maken over een onzichtbaar aangepaste HY-velg en of die is goedgekeurd, op een standaard velg zit ook geen goedkeuring, maar soit.

ik heb een vijfde velg met vierkante gaten gevonden en die ga ik van het najaar van strippen voorzien. Kan de velg met veel lood reservewiel worden en heb ik een velg met strippen beschikbaar voor de wetenschap.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Andere velgen ipv HY velgen
BerichtGeplaatst: ma 04 mei, 2015 15:38 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
welnu, eindelijk een meting na een hoop theorie. Heel fijn Dank je.
verder zeg ik niks. Voordat we t doorhebben zitten we op pagina 16......

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Andere velgen ipv HY velgen
BerichtGeplaatst: ma 04 mei, 2015 15:59 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
oh natuurlijk HY-team velgen zijn tubeless en das ivm kleinere kans op klapbanden (geen idee hoeveel) veiliger
Wel een echte plus dus.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Andere velgen ipv HY velgen
BerichtGeplaatst: vr 11 nov, 2022 21:48 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Voor een schoolproject zoek ik nog een velgfabrikant.

Weet iemand waar het HY team de velgen voor de club heeft laten maken? Mag ook per PB.


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group