Graag, commentaar en aavullingen zijn altijd welkom. Wordt het alleen maar beter van.
Gert-Jan Brink schreef:
ik heb er een paar:
1. een bus weegt geen 3000 kg, de meeste eerder rond de 2000 kg
2. bandendruk, dat behoort 3.25 te zijn
3. bandenhoogte 190 mm??? das de breedte
4. oppervlakte rubber/velg , bij een standaard band is de opstaande rand 22 mm, bij een velg met strippen 20 mm , dat is 9% minder en niet bijna de helft
1. Je mag de bus tot 3500 kg laden. Ik ben daar wat onder gaan zitten met 3000 kg. Eigenlijk moet je hier gewoon dus 3500 invullen want bij een beladen bus mag de boel ook niet stuk gaan, maar dat vond ik wat overdreven. Voor het inzicht heb ik even jouw 2000 ingevuld om te zien hoe het onder gemiddelde omstandigheden is.
2. Ook hier heb je weer gelijk dat het gemiddeld 3,25 hoort te zijn. Ik wil een veilige waarde invullen waarvan je zeker weet dat hij er altijd boven zit. Als je band poreus wordt, en je hebt het niet direct door, moet het wel veilig blijven. Er rijden vast wel eens mensen rond bet een druk van 2,8. Niet iedereen die 16" monteert let zo goed op zijn bandendruk als dat jij doet. Als testje vul ik ook even 3,25 in.
3. Ik heb nu 70% van 190mm ingevuld. Heeft iemand een betere suggestie?
4. Het nieuwe oppervlak wordt automatisch berekend aan de hand van de verschildiameter van de banden, maar daar zat dus een foutje in! Ik had de diameter er vanaf getrokken, maar dat had de staal moeten zijn. Dit maakt de 16" weer wat gunistiger in het vergelijk.
Bij jouw aannames komt er een een factor 21 uit op 400 mm en 15 op 16". Allemaal ruimschoots veilig.
Als je wat veiligere waardes invult (3000 kg, een druk van 2,0) dan krijg je waardes van respectievelijk 8,9 en 6,4.
Het gaat allemaal om ordegroottes, hè? Ik probeer alleen een beetje gevoel te krijgen van de invloed. De relatieve verschillen hangen af van de maatvoering, de absolute waardes van de wrijvingscoefficienten.
Als testje ook een zeer ongunstig geval. De bus weegt 3500 kg, banden zijn net met vet gemonteerd en hebben een wrijvingscoefficient van 0,1, en er zit nog maar 1,5 bar druk in de banden. In dat geval is de veiligheidsfactor bij 400mm 1,9 en bij 16" 1,3
Mijn gelvoel dat de invloed significant is, lijkt wel te kloppen. Je hebt ongeveer een kwart minder grip langs de velgrand. Mijn veronderstelling het wel los loopt als je banden op druk blijven, lijkt ook wel te kloppen.