Het is nu do 28 maart, 2024 12:06


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: Banden spanning
BerichtGeplaatst: di 13 sep, 2011 22:16 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 05 nov, 2010 23:56
Berichten: 266
Woonplaats: 3landjespunt
ik ben niet heeeel erg technisch aangelegd maar, als er nou 800 kg extra in de bus zit.
boven op de 1500 kg van de bus zelf, maakt dat verschil met het oppompen met een lege bus?
Het aantal bar haalt is wel hetzelfde, maar als de bus dan weer leeg is? Geen idee maar is dus binnendruk
dan nog het zelfde?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Banden spanning
BerichtGeplaatst: di 13 sep, 2011 22:23 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Dan is de binnendruk niet meer hetzelfde. Bij een hogere belading neemt ook de druk in je band toe. Het gewicht wordt namelijk gedragen door de luchtdruk. Gewicht weg: druk naar beneden.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Banden spanning
BerichtGeplaatst: wo 14 sep, 2011 9:44 
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
 Profiel

Geregistreerd: di 13 sep, 2011 8:47
Berichten: 6
antwoord aan Para-plu op reactie:
Zo dat ziet er leuk uit, ik kom alleen op 1,61 bar en 1,18 uit.
Betekend dit dat ik dat er bij op moet tellen op de normale druk?\
Ik heb het namelijk met de 7 a 800 kg lading gerekend.

Of de gewichten moeten wel erg laag zijn in verhouding tot het draagvermogen van de banden,
of je hebt alleen de 800 lading ingevuld. Je moet de totale, naar jouw inschatting of liever nog gewogen, werkelijke aslasten invullen, waar je dan weer dat load% op los kunt laten in de 2 e regel.
Maar ben wel vaker zo'n extreem lage druk tegen gekomen bij een Westfield , dat is een kitkar die maar 400kg maximale aslast per as heeft en banden met draagvermogen 435kg per band, dus aslast ruim gedragen door maar een band.

Je schreef ook: Bij een hogere belading neemt ook de druk in je band toe. Het gewicht wordt namelijk gedragen door de luchtdruk. Gewicht weg: druk naar beneden.

En dat is niet het geval, de verschillen zijn in ieder geval niet te meten.
Omdat dit theorie was , heb ik zelf het eens getest, en de gegevens op wetenschapsforum in volgend topic geplaatst.
http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... pic=136235
Hier de text gecopieerd:

Omdat ik altijd theoretisch beredeerd had dat het zo was, en nooit meetgegevens voorhanden had wilde ik toch eens zeker weten of het klopt.Daarom maar eens een min of meer wetenschappelijke test gedaan.Ik heb een digitale bandendrukmeter welke ik op kg/cm2 gezet heb en heb de voorband van mijn Seat Alhambra van 1700kg gemeten Waarvan naar schatting 450kg op ieder voorwiel rust . Banden 195/65 R 15 95T XL
Dit is een band die 690kg mag dragen bij een druk van 3 bar ( max druk 3,4 bar), en daarvan wordt ongeveer 45 tot 80kg door de constructie van de band gedragen, de rest door het druk/oppervlak verhaal. Hoe ik hieraan kom is weer een uitgebreid ander verhaal, ik heb me met bandendruk berekenen bezig gehouden en ben daardoor veel wijzer geworden op dat gebied, maar voor dit topic dus niet verder belangrijk.

5 series metingen bij buitentemperatuur <>4gr C en na 1,5 uur stilstand van de auto.

1. drie metingen op de grond dus 450 kg gewicht er op 2,14/2,14/2,16 kg/cm2
2. 3 metingen met opgekrikt voorwiel dus 0 kg gewicht er op 2,11/2,11/2,11 kg/cm2
3. 3 metingen na weer terug op de grond dus 450 kg>>>>2,12/2,11/2,11 kg/cm2
4. 3 metingen weer opgekrikt dus gelijk aan 2. 2,14/2,08/2,07 kg/cm2
5. 3 metingen weer op de grond.dus 450kg=sit1en 3 2,09/2,08/2,08 kg/cm2

Hieruit concludeer ik dat er dus geen significant verschil te meten is door wel of geen gewicht op de band, maar doe ermee wat je wilt. de lagere metingen bij iedere situatie, komt doordat er bij iedere meting een beetje luchtverlies is, afhankelijk van hoe precies je de drukmeter er op drukt. 3 metingen gedaan per situatie, om zweving in de meting in te dekken. Kg/cm2 gebruikt omdat dit de kleinste verschillen aangeeft, en omdat dit het meest de SI eenheden benaderd. Eventuele onnauwkeurigheid van dit goedkope drukmetertje is nu niet belangrijk .


Laatst bijgewerkt door jadatis op wo 14 sep, 2011 10:13, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Banden spanning
BerichtGeplaatst: wo 14 sep, 2011 10:09 
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
 Profiel

Geregistreerd: di 13 sep, 2011 8:47
Berichten: 6
Ree schreef:
jadatis schreef:
Benodigde druk voor autobanden wordt berekend met een formule waarin edit:onder andere het gewicht daarop wordt ingevuld.
Ik heb die formule eens bemachtigd en ben er mee aan de haal gegaan.

Niet alleen het gewicht speelt een rol, maar ook de band zelf. Bijvoorbeeld de stijfheid van de wang is van invloed op de benodigde bandendruk. Kijk maar eens naar het lijstje uit de tweede post. Dezelfde band, ander merk, heeft volgens de fabriek 1 bar verschil in druk nodig om optimaal te presteren. Met alleen een formule kom je er dus niet, je moet ook specifieke eigenschappen van de band weten.

Mijn verhalen worden toch altijd al zo lang, dus daarvoor had ik daar niet alles genoemd.
Maar ook moet maximum load en referentiedruk, wat niet hetzelfde is als de maximum druk, ingevuld worden. Die 2 gegevens zijn ook weer uitgerekend door de fabrikant , aan de hand van stijfheid, diameter wanghoogte e.d, dus dat gedeelte is al gedaan door de fabrikant.
Verder zijn de laatste tijd de adviesdrukken nogal omhoog gegaan uit verantwoordings-redenen.
Voor 2000 ( voor de Ford/Firestone Affaire toevallig?) werd de formule gebruikt en toegepast op de aslasten en later achter vaak maximum band om overgewicht en scheve belading in te dekken.
Ook het normaal gebruiksadvies voor 3 personen en een beetje vracht is verdwenen, normaal nu is voor 4 personen en vracht, en daarvoor worden de maximale aslasten ingevuld.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Banden spanning
BerichtGeplaatst: zo 18 sep, 2011 23:27 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Wouw ... héél technisch allemaal ...
Ben maar een simpele ziel met een simpele HY:
ik kan me absoluut niet voorstellen dat, in de hoogtijdagen van ons geliefde automobiel, toen het nog "werkpaarden" waren, iedere berHYder de bandenspanning telkens aanpaste naar gelang er gewicht werd meegesjouwd.
Heb zelf weliswaar geen Michelin's maar wèl op iedere band standaard een spanning van 4,25 staan. Dientengevolge géén "doorzakkende" wangen. Het enige dat (misschien) zou kunnen gebeuren is dat het loopvlak iets sneller slijt. Staat tegenover dat HY als een blok op de weg ligt, lichter stuurt en minder brandstof verbruikt.

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Banden spanning
BerichtGeplaatst: ma 19 sep, 2011 10:34 
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
 Profiel

Geregistreerd: di 13 sep, 2011 8:47
Berichten: 6
Dat overreageren van de laatste tijd met de banden-druk-adviezen, is dus volgens mij alllemaal om de foute berekening in Amerika voor 2006 te verbloemen. Zo van "hoe kunnen we van deze blunder nog een winstgevende situatie maken".
En dan worden wij opgescheept met waarschuwings-lampjes die vaak ten onrechte gaan branden en daarom hun waarschuwingseffect verliezen. En trillen de vullingen uit je kiezen door te weinig comfort. Als je nog even wacht,dan keert de verzekering niet meer uit als je je niet aan de veel te hoge adviezen van de auto-fabrikant gehouden hebt, omdat je meer grip en comfort wilde.
Hiermee wil ik niet schrijven,dat juiste bandendruk niet belangrijk is, maar je kunt ook overdrijven, en de druk mag ook geen moment te laag zijn voor de snelheid en gewicht op de band,waar je mee rijdt. Voeren van de juiste druk voor de situatie blijft je eigen verantwoordelijkheid. Maar als je weet waar de valkuilen zitten, kun je dat verantwoord inschatten, of beter nog wegen.

De formule rekent de druk uit waarbij voor dat gewicht en snelheid de band geen schade oploopt door het rijden.
Mogelijk zit daar zelfs nog een geringe reserve in. Door het gewicht ruim genoeg in te vullen , onstaat een reserve , zodat je niet iedere keer je bandenspanning hoeft aan te passen voor ieder scheet. Hogere druk is nooit slecht voor de banden, en kun je doen voor stugger rijgedrag, als je dat wenst, een radiaal-band heeft een ruime speling, waarbinnen geen middenbaan slijtage optreedt.
De plaatjes die op internet vaak gebruikt worden daarover, stammen nog uit de tijd van de diagonaal-band waar deze grenzen veel nauwer liggen. Maar grip en comfort vindt ik ook belangrijk.

Zelf heb ik de laatste 30 jaar geen klapbanden gehad, alleen schroeven er in, de laatste tijd, mischien zelfs door te hoge druk. , dus een duidelijk aanwijsbare reden, die niets met te lage druk te maken heeft. En pas sinds 2007 ben ik op die druk gaan letten, dus daarvoor controleerde ik net zo vaak als de meesten, zeg maar bijna nooit.

Dan weer over de banden van topicstarter. Zo op het plaatje te zien , een nette bolling van je banden, wat voor banden zijn het ?
Gewone autobanden of reinforced of C-banden, daar kan de berekening ook nog fout gegaan zijn, waardoor je zo laag uit kwam.
Staat op de bandwang, maar kon ik op de foto net niet lezen. Dus als je me alle gegevens geeft, reken ik het na , om te zien waar het fout ging, want die lage waarden lijken me ook onwaarschijnlijk.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Banden spanning
BerichtGeplaatst: ma 19 sep, 2011 14:51 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
jadatis schreef:
Dan weer over de banden van topicstarter. Zo op het plaatje te zien , een nette bolling van je banden, wat voor banden zijn het ?
Gewone autobanden of reinforced of C-banden, daar kan de berekening ook nog fout gegaan zijn, waardoor je zo laag uit kwam.
Staat op de bandwang, maar kon ik op de foto net niet lezen. Dus als je me alle gegevens geeft, reken ik het na , om te zien waar het fout ging, want die lage waarden lijken me ook onwaarschijnlijk.

Uiteraard met alle respect voor de spreadsheet, is het misschien handig om eerst in te lezen in de banden, wielen, vering, gewichten en laadvermogens van de HY?
In het topic staat in ieder geval al dat Plu en Plo rijden op Michelin X series 19x400, naast de 17x400 dé standaard band van een HY.
Een radiaal opgebouwde band met binnenband, in productie sinds 1946 en sinds die tijd zijn de adviesdrukken ook gegeven.
De opbouw geeft 'm van nature al snel een wangetje inderdaad.
Opbouw weet ik zo niet uit m'n hoofd, de foto die ik heb van mijn oude 17R400 XCA (zelfde serie, ander profiel), kan ik precies de aantallen niet goed lezen. Ik denk loopvlak: 1 ply polyamide + 2 (?) plies staal, wang: 1 ply polyamide.
Kwa referentiedruk e.d.: daar deden ze toen denk ik nog niet aan, enige dat er op staat is de maximale last (single 1930 lbs at 65 psi cold / double 1840 lbs at 65 psi cold c.q. 103/102 en snelheidsindicatie M)

Met betrekking tot "de foute berekening in Amerika voor 2006": graag bij dat soort uitspraken ook een onderbouwing/uitleg, ik denk dat de meeste lezers geen flauw idee hebben waar je het over hebt...
Als ik zo zie is de spreadsheet iets dat je op zoveel mogelijk plaatsen probeert te verspreiden en ik zie hier in ieder geval iets meer over het Amerikaverhaal.
Onthoud in ieder geval dat je hier op een forum zit over een Franse auto en wel een die tussen 1947 en 1981 geproduceerd is.
Nogmaals: alle respect voor je werk, maar houd even de context in de gaten :D

En een HY heeft geen waarschuwingslampjes anders dan een "er is iets mis op het gebied van olie met als extra functie je contact staat aan maar de motor loopt niet"-lampje :D

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Banden spanning
BerichtGeplaatst: ma 19 sep, 2011 15:43 
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
 Profiel

Geregistreerd: di 13 sep, 2011 8:47
Berichten: 6
Maar aan die gegevens van de banden heb ik genoeg, de 65 psi is de referentiedruk.=, en omgerekend 875 kg draagvermogen per band.
Dan is de maximaal toelaatbare aslast achter maximaal 1750 kg, want de banden samen moeten de maximale aslast kunnen dragen minimaal.
Voor de wagen zelf zou de maximaal toelaatbare massa MTM al bruikbaar zijn, daar zouden de aslasten uit te halen zijn. Meestal is en was, voor aslast de helft daarvan, en de achteraslast tot 150 kg meer, om zo een speling te houden in de gewichtsverdeling voor/achter.
Snelheidsindicatie M betekent tot 130 km/u voor de band.
De gegevens van banden en auto, die zullen door jullie aangedragen moeten worden, Maar de berekeningen volgens de europese norm zijn redelijk veilig, dat geldt voor nieuwe banden, maar ook voor oude radiaal banden. En juist hier is berekenen op zijn plaats, omdat oude gegevens vaak niet meer te achterhalen zijn. Als je echt niets meer kunt vinden, zou een kunnen wegen, en die gegevens kunnen dan voor de anderen gebruikt worden, ik denk dat de aslasten aardig hetzelfde zijn van de HY

Maar nog over de Ford/Firestone-affaire, een uitleg is wel op zijn plaats, maar was even te lui in vorige antwoorden.
In Amerika had men rond 2000 rechtzaken over Roll-over ongelukken met de Ford Explorer, Een SUV met gewone autobanden.
Veel van die ongelukken kwamen door klapbanden. Ford Beschuldigde Firestone van inferieur bandgebruik, en Firestone beschuldigde Ford van een te smalle spoorbreedte in combinatie met een te hoog zwaartepunt, maar ook het adviseren van te lage bandendruk.
Firestone heeft in het stof moeten bijten ,en moest van bepaalde fabrieken de banden omruilen.
De Amerikaanse TRA heeft de drukken nagerekent en kwam tot de conclusie dat die in orde waren, wel moest in deze combinatie 10% afgetrokken worden van de maximum load by standaardload of P tires.
Ford heeft later wel de Adviesdrukstikkers vervangen voor die met hogere adviesdrukken.
En in 2006 is de TRA ( Tire and rimm association) overgestapt naar de Europese macht in de universele formule, onder het mom van mondiale gelijkschakeling. Mijn conclusie is echter dat de oude berekening gewoon fout was en tot te veel indeuking van de band leidde, wat als je tot de uitersten gaat , dus maximale belading met maximale snelheid, tot bandschade leidt en daardoor klapband.
Daardoor ging de auto opzij duikelen als de band klapt, en dit heeft tot meer dan 100 doden geleid, waarvan , denk ik zeker de helft door klapbanden. Voor de C-banden, wordt in Amerika nog steeds een lagere macht gebruikt van 0,7 in plaats van de Europese 0,8, waardoor de Amerikaanse berekeningen voor die banden nog steeds tot te lage drukken leidt. De macht die gebruikt werd voor gewone autobanden was 0,5, en daarom stopten ze bij 1,8 bar, omdat dan de indeuking te veel werdt. Ook 10% van de max load aftrekken of bij de MTA tellen was volgens mij een lapmiddel.


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group