Het is nu do 28 maart, 2024 22:22


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: 4 velgen tegelijk eraf-hoe optillen?
BerichtGeplaatst: zo 19 jun, 2011 20:33 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
Ik ben van plan om komend weekend alle 4 de banden te laten verwisselen bij een bandenboer. Nu ben ik een beetje huiverig om de hele HY op te tillen. Hoe zou ik het beste alle vier de velgen eraf kunnen halen en de HY toch veilig kunnen laten staan? Ik heb assteunen en een krik(je), maar ik zie de actie nog niet echt voor me.

Waar kan ik het beste beginnen met krikken?
Waar kan ik de assteunen het beste precies onderzetten?

Oja, het is niet echt een optie om bijv. 2 banden te demonteren en die eerst te laten vervangen ivm de tijd en afstand tot de bandenboer.

Iemand ideeen? :shock:

Michiel.

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: 4 velgen tegelijk eraf-hoe optillen?
BerichtGeplaatst: zo 19 jun, 2011 20:46 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Op 4 goede assensteunen staat HY prima. De voorste zou ik onder de ronde buisjes vooraan het paard zetten en de achterste onder de "achteras"

Maar dan heb ik het dus niet over gammaspul! Van de week heb ik met een 2-Tons gammakrik een bus proberen op te krikken, maar daar zijn ze dus niet voor gemaakt.

Mijn bus staat altijd de hele winter met de bandjes van de grond.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: 4 velgen tegelijk eraf-hoe optillen?
BerichtGeplaatst: zo 19 jun, 2011 21:34 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: za 24 jul, 2004 15:33
Berichten: 942
Woonplaats: Didam Gld
Inderdaad, zoals Ree aangeeft lukt dat prima. Wel zo dicht mogelijk bij de 'traverse' plaatsen onder de voorste veerpotten. De eigenlijke methode voor is met een dikke balk vooraan het paard, daar waar de bumper aanzit zeg maar onder de bussen die verticaal door het subframe zitten.

gr Teun

_________________
Franse HY72 uit 1978
http://picasaweb.google.nl/tvbaaren/
http://nl.youtube.com/user/tvbaaren


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: 4 velgen tegelijk eraf-hoe optillen?
BerichtGeplaatst: ma 20 jun, 2011 5:39 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: vr 31 maart, 2006 11:28
Berichten: 1085
Woonplaats: Amsterdam
Ze den het hier met kleine houten blokjes. Maar dan gaat het om lichtmetalen velgen vooral en men interesseert het eigenlijk niet of de boel daarna wel stevig staat :D .
O, ja en die velgen komen er dan nooit meer onder, maar verdwijnen richting oostblok.

_________________
Netheid is voor de dommen, het genie beheerst de chaos.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: 4 velgen tegelijk eraf-hoe optillen?
BerichtGeplaatst: ma 20 jun, 2011 9:40 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
..De manier zoals Ree en Citrofielnl (Teun) aangeven is het beste voor de HY.
Zelf heb ik mijn HY aan de voorzijde ook met een balk omhoog gezet en staat nu te wachten op nieuwe remmen 8)

Zoals al eerder aangegeven gebruik a.u.b. geen aldi, lidl hema, gamma, karwei...(ben ik er nog één vergeten?) ..krikken of steunen. Het gewicht van onze geliefde HY bussen is in tegenstelling tot de boodschappenautotjes relatief hoog en niet geschikt voor dergelijke steunen en al helemaal niet voor de krikken. Deze schijnen na 1 keer krikken de druk al te verliezen..

...maar fijn back on topic. Aan je vraag te lezen heb je nog een setje banden kunnen bemachtigen?
Binnenkort dus weer een HY met verse APK :D


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: 4 velgen tegelijk eraf-hoe optillen?
BerichtGeplaatst: ma 20 jun, 2011 17:21 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
Bedankt voor de tips. Ik moet zeggen dat ik nog niet precies voor me zie waar de beste krikpunten zitten, want ik heb de bus niet hier staan. Er zullen vast geen plaatjes van zijn denk ik....?

Over de banden; ja en nee. Ik heb geen echte HY banden kunnen scoren. Na lang ende wijs beraad ga ik toch voor Toyo 185 banden. Ik begrijp helemaal (door en door) wat de voor en nadelen zijn, en toch doe ik het. Het feit dat ik met 1200 euro voor 4 banden mijn hele (voorlopige) restauratie budget wegblaas telt zwaarder dan de technische nadelen :roll:

Zodra den HY weer rHYt ga ik rustig aan sparen voor de HY team velgen oplossing, want daar zie ik zeker de finale oplossing in voor dit banden gedoe. Met banden is het altijd ongelofelijk interessant, tot ze erop liggen. Dan heb je gewoon banden, net als een uitlaat. Het werkt en that's it. Tot je ze weer mag vervangen, dan begint het hele avontuur opnieuw 8)

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: 4 velgen tegelijk eraf-hoe optillen?
BerichtGeplaatst: ma 20 jun, 2011 21:37 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2003 21:40
Berichten: 40
Woonplaats: Amstenrade
Bekijk eens op dit forum onder Documentatie het item "Remmen ontluchten". Dat is een video in twee delen, waarin uitermate duidelijk getoond wordt hoe je de bus optilt voor het ontluchten van het remsysteem. Dat gaat weliswaar per band, maar je kunt er goed uit afleiden hoe je de hele bus kunt optillen met goede assteunen (!).

Succes!
Peter


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: 4 velgen tegelijk eraf-hoe optillen?
BerichtGeplaatst: wo 22 jun, 2011 1:40 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
Zoals al eerder aangegeven gebruik a.u.b. geen aldi, lidl hema, gamma, karwei...(ben ik er nog één vergeten?) ..krikken of steunen. Het gewicht van onze geliefde HY bussen is in tegenstelling tot de boodschappenautotjes relatief hoog en niet geschikt voor dergelijke steunen en al helemaal niet voor de krikken. Deze schijnen na 1 keer krikken de druk al te verliezen..
Het geluk is altijd met de dommen (denk ik dan maar). Na een hele forum-discussie in het verleden over "lakken met lakrollertjes van de Aktion" (jawel Raymond, DIE was je vergeten) kan ik nu zo'n zelfde verhaal gaan vertellen over "restaureren met een garagekrik en assteunen van de Aldi".
Kan je (uit ervaring !) vertellen dat beide items naar volle tevredenheid werken. Maar of je nu met "duur" of met wat "goedkoper" gereedschap werkt, het vergt enige handigheid en gezond verstand om jouw bus in z'n geheel "de lucht in te krijgen". Heb dat destijds zelf gedaan door één voor één elk wiel omhoog te krikken (met dat Aldi-krikje), in eerste instantie assteunen (van de Aldi) eronder; later vervangen door gestapelde houtblokken toen bleek dat de restauratie van Otje wat langer (uiteindelijk bijna 4 jaar) zou duren.
Citaat:
Maar dan heb ik het dus niet over gammaspul! Van de week heb ik met een 2-Tons gammakrik een bus proberen op te krikken, maar daar zijn ze dus niet voor gemaakt.
Hey Raymond: "die van de Aldi" zijn béter ! :lol: :lol: :lol:
Overigens lijkt het me niet slim om met één krik de hele bus in één keer van de vloer te krijgen.
Oftewel MicHyl: kijk eens naar die "tip van Peter".
Succes !
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: 4 velgen tegelijk eraf-hoe optillen?
BerichtGeplaatst: wo 22 jun, 2011 1:57 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
O, ja en die velgen komen er dan nooit meer onder, maar verdwijnen richting oostblok.
Gelukkig hebben wij in deez' uithoek van Nederland nog niet zo'n erge last van Hongaarse -en overige Oostblok-georiënteerde velgendieven ...
:wink:


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: 4 velgen tegelijk eraf-hoe optillen?
BerichtGeplaatst: wo 22 jun, 2011 8:59 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Otje schreef:
... Aldi-krikje ...

Hey Gert,

Ik heb expres de Aldi niet niet het lijstje gezet. Die leveren vaak best aardige spullen voor een hele scherpe prijs. Het voldoet lang niet altijd, maar die Aldi spullen zijn regelmatig beter dan wat er bij de bouwmarkt in het schap ligt. We zouden elkaar vaker moeten waarschuwen voor goede aanbiedingen van de Aldi, want ik loop ze altijd mis. Tijd voor een nieuw draadje? :)

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: 4 velgen tegelijk eraf-hoe optillen?
BerichtGeplaatst: wo 22 jun, 2011 11:06 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Het is ook niet zo dat Aldi of vergelijkbare winkel alleen maar ondegelijk spul verkoopt want haal er genoeg vandaan. Alleen ben ik met krikken en steunen toch wat voorzichtiger geworden nadat een kennis met een dergelijk krikje merkte dat deze langzaam zijn druk verloor.

Veiligheid gaat voor alles en was ook meer ter waarschuwing 8)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: 4 velgen tegelijk eraf-hoe optillen?
BerichtGeplaatst: wo 22 jun, 2011 14:01 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: wo 14 jun, 2006 7:41
Berichten: 1049
Woonplaats: Zuid-Limburg
Otje schreef:
Gelukkig hebben wij in deez' uithoek van Nederland nog niet zo'n erge last van Hongaarse -en overige Oostblok-georiënteerde velgendieven ...
:wink:

.....maar daar tegenover staat dat ze wel last hebben van onverwachts overstekende bloempotten! :wink:


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: 4 velgen tegelijk eraf-hoe optillen?
BerichtGeplaatst: wo 22 jun, 2011 21:16 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 16 mei, 2006 22:46
Berichten: 311
Woonplaats: Terherne
ghys schreef:
Alleen ben ik met krikken en steunen toch wat voorzichtiger geworden nadat een kennis met een dergelijk krikje merkte dat deze langzaam zijn druk verloor.

Na een negatieve ervaring met de originele kriksteun heb ik het bekende Kinzo 2-tons krikje gekocht. Inmiddels een jaar of 15 geleden en nog steeds heb ik er veel profijt van. Die 2 ton zal meer op het inkomen van de Kinzo-baas slaan dan op het gewicht dat hij kan tillen, want de gehele voorkant (dus 2 wielen) gaat niet - maar per wiel is het geen probleem. De Kinzo-krik verliest ook langzaam zijn druk. Onlangs had ik ons bagagewagentje een aantal dagen op de krik staan omdat ik de lagers wilde vernieuwen en in die paar dagen is hij toch een centimetertje gezakt. Voor de goede orde: er stond een assteun onder die het gewicht droeg. Het ventiel van de krik heb ik dichtgedraaid op het moment dat de as de assteun raakte. De krik zakt dus ook zonder belasting.
Maar ja, iedereen weet toch dat je de auto/bus/kar/wat-dan-ook niet op de krik moet laten staan? Daar zijn immers assteunen voor! De combinatie 4 goede (niet van die opvouwbare) assteunen, een hydraulische garagekrik van de Aldi o.i.d. en gezond verstand is in principe voldoende voor een geslaagde klus. Succes!


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: 4 velgen tegelijk eraf-hoe optillen?
BerichtGeplaatst: wo 22 jun, 2011 21:33 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Het is ook belangrijk dat een krik voldoende effectieve hoogte heeft. Het is niet fijn om in het laatste stukje van het bereik van een krik te zitten, omdat de horizontale verplaatsing dan relatief groot is.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: 4 velgen tegelijk eraf-hoe optillen?
BerichtGeplaatst: do 23 jun, 2011 2:27 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Citaat:
Het is niet fijn om in het laatste stukje van het bereik van een krik te zitten, omdat de horizontale verplaatsing dan relatief groot is.
Klopt helemaal, maar als je zorgt dat de "kop" van de krik niet kan wegschuiven merk je (mits de ondergrond egaal is) dat de krik zich op z'n wieltjes recht onder het te tillen gewichtspunt "zet". Daarnaast is zo'n krik bedoeld om op enig moment een zware last omhoog te krijgen; om dit te fixeren heb je àltijd andere hulpmiddelen nodig.
En: ben altijd in voor een nieuw draadje; herinner me nog die aktie dat allerlei citröen-schaalmodelletjes voor bijna nop in de Aldi-schappen lagen ...
Wees niet bang, zoiets gaat vanzélf ! Zéker op dit forum !
Groet,
Gert


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group