Het is nu do 28 maart, 2024 23:22


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Wielmoeren
BerichtGeplaatst: za 07 jul, 2012 21:57 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 29 mei, 2009 16:26
Berichten: 313
Woonplaats: Culemborg
Mijn wielmoeren zien er niet heel fraai uit.
Ik kan ze gaan schuren en een likje verf gaan geven, maar liever koop ik nieuwe of nette gebruikte.
Op internet zie ik ze voor ruim 3,- per stuk te koop. Dan loopt dat best aardig in de papieren 3*5*4= EUR 60
Dat vind ik iets te gek voor moeren. Wie heeft een alternatief? Wat past nog meer bijv?


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Wielmoeren
BerichtGeplaatst: zo 08 jul, 2012 0:31 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Harold
Heb destijds de wielmoeren van Otje helemaal blank gemaakt en in de blanke vernis gezet. Echter: na een keertje stevig aandraaien ontstaan de eerste beschadigingen ... en dus roest. Misschien een probeersel", maar zou galvaniseren of verzinken van de "oude" moeren iets zijn ? (nadat je ze natuurlijk zélf hebt blank-gemaakt). "Nieuwe" moeren gaan natuurlijk óók net zo goed roesten ...

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Wielmoeren
BerichtGeplaatst: zo 08 jul, 2012 15:21 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 29 mei, 2009 16:26
Berichten: 313
Woonplaats: Culemborg
Dank voor de tip, maar ik zoek eigenlijk een snelle, goedkope oplossing.
Zijn er bijv geen roestvrij stalen alternatieven te verkrijgen tegen een "normale" prijs?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Wielmoeren
BerichtGeplaatst: ma 09 jul, 2012 8:12 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
dat zou ik niet doen, rvs en oud staal op elkaar gaat VAST zitten,

ik zou ze electrolitisch laten verzinken of laten passiveren. dat zijn de mooiste manieren, en beide zijn ze heel erg sterk. normale wielmoeren zijn ook electrolitisch verzinkt. een beetje galvanisch bedrijf kan dat wel, en daarvan zijn er zat in nederland.

groetjes Thomas

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Wielmoeren
BerichtGeplaatst: ma 09 jul, 2012 10:28 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
En als je een paar testmoeren wilt hebben dan heb ik nog een aantal liggen harold.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Wielmoeren
BerichtGeplaatst: ma 09 jul, 2012 10:31 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
Ik ben ook errrrg geinteresseerd in niet roestende wielmoeren. Dus mocht je ze laten galvaniseren dan hoor ik het heel graag!

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Wielmoeren
BerichtGeplaatst: ma 09 jul, 2012 10:57 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Er zijn ook mensen die met dopjes die normaal op het uiteinde van tentstokken of tafelpoten zitten op hun wielmoeren rondrijden.
Moet zeggen dat ik aan mijn moeren niet bijster veel roest zie eigenlijk, nou heb ik ze wel jaren terug een keertje opgeschuurd geloof ik en misschien ook geverfd, maar daar zie je niet veel meer van.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Wielmoeren
BerichtGeplaatst: ma 09 jul, 2012 22:00 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
de mijne roesten ook niet.
Ik heb 3 jaar terug een aantal nieuwe gekocht bij HY-team. Die waren blank denk ik.

Ze zijn wel altijd goed vet bij mij, dat helpt wel denk ik.

Het beste is inderdaad laten verzinken, geen idee wat dat kost. Misschien wel meer dan €3 per moer voor een particulier.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Wielmoeren
BerichtGeplaatst: ma 09 jul, 2012 23:23 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 29 mei, 2009 16:26
Berichten: 313
Woonplaats: Culemborg
Joost schreef:
de mijne roesten ook niet.
Ik heb 3 jaar terug een aantal nieuwe gekocht bij HY-team. Die waren blank denk ik.

Ze zijn wel altijd goed vet bij mij, dat helpt wel denk ik.

Het beste is inderdaad laten verzinken, geen idee wat dat kost. Misschien wel meer dan €3 per moer voor een particulier.



Dank voor alle reacties.
Auke(Ghys) ook bedankt voor het aanbod.
Conclusie: wielmoeren roesten :-)
Verzinken lijkt mij ook een duurder alternatief dan nieuwe. Wellicht moet ik dan toch maar voor de nieuwe gaan....


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Wielmoeren
BerichtGeplaatst: di 10 jul, 2012 8:23 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
http://www.frost.co.uk/automotive-electroplating.html

dat kun je dus ook gewoon lekker zelf, wellicht een idee om met meerderen dat setje aan te schaffen en dan van iedereen de hele zooi er in een keer in pleuren.

grtz Thomas

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Wielmoeren
BerichtGeplaatst: di 10 jul, 2012 22:08 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Harold Les Coiffeurs schreef:
Joost schreef:
de mijne roesten ook niet.
Ik heb 3 jaar terug een aantal nieuwe gekocht bij HY-team. Die waren blank denk ik.

Ze zijn wel altijd goed vet bij mij, dat helpt wel denk ik.

Het beste is inderdaad laten verzinken, geen idee wat dat kost. Misschien wel meer dan €3 per moer voor een particulier.



Dank voor alle reacties.
Auke(Ghys) ook bedankt voor het aanbod.
Conclusie: wielmoeren roesten :-)
Verzinken lijkt mij ook een duurder alternatief dan nieuwe. Wellicht moet ik dan toch maar voor de nieuwe gaan....


als nieuwe ook roesten kun je net zo goed de huidige blank maken met de komborstel.
Ik kan wel eens vragen wat het bij ons op het werk kost, wij laten regelmatig dingen passiveren. (doen we dus niet zelf)
En of ik privé-dingen kan laten doen weet ik niet, maar dan is er in iedere geval een prijs idee.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Wielmoeren
BerichtGeplaatst: wo 11 jul, 2012 1:05 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Thomas, Joost: klinkt interessant ! Maar zal pas lonend worden als je een heel stel rHYders óók enthousiast krijgt ! En niet alleen dié; heb zelf nog een 2CV en een AZU en óók dié wielmoeren roesten ... en zo zijn er nog velen ...
Daarnaast: hóe lang houdt dat stand na zo'n behandeling ?
En, even praktisch bekeken: zou betekenen dat iedere belangstellende tijdelijk zijn/haar "voiture" even "in de lucht" moet houden (alle moeren eraf, dus géén wielen ...). Wellicht handiger om dan in het HY-magazijn in Heesch een kist moeren op te duikelen, dié te laten behandelen en vervolgens, tegen een schappelijke prijs te verkopen (wellicht met mogelijkheid van inruil van de oude moeren) ? 't Is maar een ideetje; je zou Fred Knibbeler of Stan Bógels eens kunnen polsen.

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Wielmoeren
BerichtGeplaatst: wo 11 jul, 2012 9:17 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Dat is niet eens zo'n gek idee Gert. Kan je meteen een grote hoeveelheid HYers mee bedienen :)
Van een bevriende citroenenthousiasteling (bezitter van een azu) heb ik vernomen dat een paar moeren echt niet de hoofdprijs hoeven te kosten. Voor een paar euro had hij alle moeren, schuifjes (achterdeurtjes) en nog een aantal dingen laten passiveren. Echter zat dat bedrijf in noord nederland en gezien de ligging van het magazijn beter daar een bedrijf in de buurt te zoeken.
Hoe lang ze stand houden is afhankelijk hoe vaak je je wielen verwisseld en met een beetje vet zijn ze denk ik lang mooi te houden. Bij een 2cv zijn de wielmoeren gesplitst in twee delen vanwege de holle velgranden. Daar waar de twee delen bij elkaar komen slijten/roesten ze wel sneller.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Wielmoeren
BerichtGeplaatst: wo 11 jul, 2012 9:54 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
het houd overigens ook niet op bij wielmoeren,

bvb de stangetjes en beugels van het gaspedaal en carburateur, dekseltjes op de cylinderkop, beugel van de dynamo, etc etc etc. dat die fransen alles maarzo groen klodderden zei meer over hun gedachtengang dan de kwaliteit van de onderliggende oppervlakte behandeling.

ik schroef regelmatig wat oudere toyota en ford motoren uit alkaar en vooral toyota heeft alles ge-passiveerd, 4age blokjes van bijna 30 jaar oud zijn nog net zo mooi geel... tis dus wel een duurzame methode.

grtz Thomas

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 14 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group