Het is nu vr 29 maart, 2024 1:10


Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: banden 16 inch
BerichtGeplaatst: do 04 apr, 2013 13:01 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 28 maart, 2013 23:06
Berichten: 211
Woonplaats: Bellingwedde
Hoi Hy people...

Hier is al het nodige over geschreven, zag ik..
maar toch deze vraag omdat ik toch ook hier en daar las, dat 16inch buitenbanden , mits met binnenband met de juiste spanning (dat scheen dan belangrijk te zijn !) wel kon.....?? En dat er veel Hy rijders hiermee rond rijden.........(?)

Ik begrijp als je band die niet goed sluit om de velg voor problemen kan zorgen, maar is het zo dat een binnenband dit voldoende kan corrigeren ?

Ik zag dat er nu wel velgen te koop zijn voor de Hy, waar wel 16 inch omheen kunnen....

groet Rene


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: banden 16 inch
BerichtGeplaatst: do 04 apr, 2013 13:58 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Hoi Rene,

16 inch is 406.4 millimeter. 16 inch banden zijn dus 6,4 mm te groot. Waarschijnlijk valt dit wel binnen alle productiemarges van de banden en velgen. Vele mensen hebben al duizenden kilometers probleemloos op deze banden gereden en er zijn geen gevallen benkend waar iets verkeerd is gegaan door montage van deze banden, al heb je natuurlijk geen garantie dat iemand het bekent maakt wanneer het mis gaat. Wat je schrijft, kan ik me voorstellen, dat er bij veel te lage druk eerder iets mis gaat bij een 16" band dan bij een 400mm band omdat de eerste ruimer om de velg ligt.

Het standpunt van de verzekeringsmaatschappijen is dat zij niet uitkeren bij schade als dit mogelijk door de 16" banden komt.

Het standpunt van de duitse TUV is dat je deze banden mag monteren omdat er geen alternatieven meer beschikbaar zijn. Dit standpunt hebben ze ingenomen toen er even geen 17X400 banden meer leverbaar waren en daarna nooit ingetrokken. Let wel, dit standpunt hebben ze niet ingenomen omdat ze vinden dat het veilig is, maar omdat de HY een klassieker is, en er geen alternatief beschikbaar was.

Het enige advies dat ik je kan geven, is dat je de juiste banden op de velgen moet monteren. Dus 400mm banden op 400mm velgen en 16" banden op 16" velgen.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: banden 16 inch
BerichtGeplaatst: do 04 apr, 2013 22:13 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Dat je een binnenband moet monteren ligt aan de velg (die is niet tubeless) En heeft niks te maken met wel of niet 16 inch banden monteren.
Ja een 16 inch band is in theorie 6mm te groot, maar alle mensen die ik heb gesproken die erop rijden (en al heel lang hebben gedaan) zeggen dat het geen probleem is. Dat wil natuurlijk niks zeggen, misschien zijn er wel bussen waarbij het mis is gegaan.

Natuurlijk moet je met de juiste spanning rijden, maar ik geloof zelf niet dat de band gaat draaien op de velg als er een bar minder in zit.
Er gaan verhalen dat ventielen scheuren bij een noodstop, maar ik denk dat dat niet is waar je je druk om maakt als je in de ankers moet.
Ik rij er zelf met 16 inch (c.a. 15.000 km nu) en heb ze ook zelf gemonteerd op de velg. Voor mijn gevoel ging dat niet lichter dan dat je normaal een 16 inch band monteert, maar dat is natuurlijk maar een gevoel.

Of dat standpunt van de verzekeringsmaatschappijen echt officieel ingenomen is zou ik niet weten, ikzelf til daar niet zo zwaar aan. Het lijkt me moeilijk te bewijzen voor hun dat de velg niet geschikt is voor 16 inch banden.

Ik kan natuurlijk ook alleen maar het advies geven om de juiste banden te monteren. Maar persoonlijk vind ik dat je nogal gek bent om €240 voor een band te betalen terwijl je daar ook 4 16 inch banden voor kunt hebben.
En dan sterven bij de gemiddelde HY rijder de banden ook nog eerder aan ouderdom dan dat ze versleten zijn.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: banden 16 inch
BerichtGeplaatst: do 04 apr, 2013 22:29 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Ik denk dat we dit onderwerp nu inderdaad wel hebben gehad, dus ik ga deze sluiten.
Ree's bericht somt de hele discussie keurig op en is ook het standpunt van de verenigingen en voor zover we dat hebben ook het officiele standpunt van het forum: gebruik alleen banden waarvoor de velg bedoeld is <punt>.
En ik zal Joost' bericht laten staan als soort van "advocaat van de duivel" ;)

Je kunt ondertussen bij het HY Team ook nieuwe 16" velgen kopen, waarop je in ieder geval 16" banden mag doen en dan hoef je er ook geen binnenband bij te zoeken. Ik weet even niet wat het huidige prijspeil is (moet toch nog even een mailtje sturen), maar het was eerst 195 euro voor een al gespoten velg. Ze zijn nu onbehandeld leverbaar zodat je zelf kunt kiezen of je ze laat spuiten, poedercoat, verzinkt of verchroomd of uiteraard lekker zelf verft.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 4 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group