Het is nu do 28 maart, 2024 17:32


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: banden vervangen
BerichtGeplaatst: zo 24 jun, 2018 14:04 
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
 Profiel

Geregistreerd: ma 27 feb, 2017 13:57
Berichten: 5
kan ik ook op mijn 17 inch velden banden monteren van 6.50R16C. die zijn nog leverbaar en aanmerkelijk goedkoper dan de 400x17 michelins.

piet


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: banden vervangen
BerichtGeplaatst: zo 24 jun, 2018 23:13 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Hi Piet, welkom op het hy forum :)
Ik heb je bericht uit Aangeboden verplaatst, aangezien je niets aanbiedt, maar een vraag stelt over banden.
Daar kan ik ook meteen een antwoord opgeven, aangezien deze discussie hier al vaak gevoerd is (zie dit hele Banden subforum en/of via 'zoeken' bovenaan).

Ja, het kan, je kunt een 16 inch band op een 400mm velg leggen, alleen of je het moet doen is aan jezelf om te bepalen.
Theoretisch kan dit niet (want 400mm is kleiner dan 16 inch) en het zou verzekeringstechnisch problemen kunnen geven en theoretisch kan bij een noodstop het ventiel van je binnenband afscheuren en een klapband veroorzaken. Sowieso gebruik je dan een tubeless band met een binnenband, want de velgen zijn niet bedoeld voor tubeless en dus loopt je band leeg zonder binnenband.
In de praktijk is de tolerantie best groot genoeg dat het past en er rijden een boel mensen op deze combinatie en die hebben er geen problemen mee gehad. Sommigen hebben een strip op de velg gelast, zodat de velg dichter bij 16 inch komt.

Bij de clubs en diverse verkopers kun je nu 16 inch velgen voor de HY kopen (die vrij dicht in de buurt komen van de oude velgen), die lossen bovenstaande problemen op (alleen het is wel een extra investering).

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: banden vervangen
BerichtGeplaatst: ma 25 jun, 2018 11:10 
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
 Profiel

Geregistreerd: ma 27 feb, 2017 13:57
Berichten: 5
Bedankt voor de info,
ik vond later inderdaad veel info over de banden. de velgmaat e.d. De 16 inch banden zijn inderdaad 9,6 mm groter. Ik zal eens zoeken of het magazijn nog van die 16 inch velden heeft. qua kosten zal het niet veel uitmaken. originele banden zijn al snel € 350 p.s. en 16 inch zo rond de € 125,- dus daar kan wel een velgje bij denk ik.
piet


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: banden vervangen
BerichtGeplaatst: ma 25 jun, 2018 14:20 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
De velgen zijn wel prijzig hoor (zo uit m'n hoofd 125 per stuk kaal?), banden kun je wel ruim onder de 125 krijgen (ik rij zelf (op 16 inch velgen) op Continental rainmax van 75 per stuk, als ik het goed heb onthouden).
Maar ten opzichte van nieuwe 17x400 inderdaad heb je alle ruimte :)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: banden vervangen
BerichtGeplaatst: do 28 jun, 2018 2:22 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 09 jan, 2009 23:18
Berichten: 306
Woonplaats: Oterleek
pietpeizel schreef:
kan ik ook op mijn 17 inch velden banden monteren van 6.50R16C. die zijn nog leverbaar en aanmerkelijk goedkoper dan de 400x17 michelins.

piet

Even een misvatting rechtzetten. Die maat 17 is niet de velgdiameter. De velgdiameter van een originele HY velg is 400mm.
De originele HY banden zijn 17x400 of 19x400 waarbij de '17' of '19' de breedte/hoogte aangeeft (weet niet precies hoe dat zit).

Die maat 6.50 van de banden die je noemt is volgens mij een oude maataanduiding. Gaat het wel om een beetje recente banden?
Mijn persoonlijke grens is momenteel 10 jaar, omdat recente banden veel sneller verouderen dan pakweg voor 2000. Maar iedereen moet dat uiteraard zelf weten.

_________________
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 5 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group