Het is nu do 28 maart, 2024 16:51


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Banden 16 inch met TUV en Citroen goedkeuring
BerichtGeplaatst: di 09 apr, 2019 10:32 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
ik zag een interessant stuk over 16 inch banden en hoe de instanties er over denken. Ik wil geen discussie starten maar wil alleen de meningen van de TUV en Citroen doorgeven. Ieder oordeelt voor zich.

http://typ-h.de/pages/tipps-und-tricks/reifen.php

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Banden 16 inch met TUV en Citroen goedkeuring
BerichtGeplaatst: di 09 apr, 2019 15:09 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
bedankt voor de info, mooi dat het ''officieel'' dus geen probleem is om 16 inch banden op een HY velg te monteren.
Echter beetje moeilijk om niet te reageren als je iets ziet wat pertininent niet klopt. En dat is de bewering dat een 16 inch velg theoretisch afwijkt maar in de praktijk niet.

Ik heb de moeite genomen om zowel diameter alswel omtrek van een 16 inch-velg te meten en die wijken beide dus wel degelijk af. Hoe je het ook wend of keert een 16 inch velg is 6mm in diameter groter. Omtrek weet ik ff niet meer zo gauw, zie mn draadje Dubbus op CF.

Of het veilig is? Waarom zou je risiko nemen als er oplossingen zijn? Ik ben ooit lang geleden wel eens met fading (oververhitte remmen) van een berg in Frankrijk (Puy de Dome) afgekomen. remmen deden helemaal niets meer en dan gaat zon Hy vlug errug hard....
Na 20 keer pompen deden mn remmen het weer en het was heeeeel hard remmen met bijna 2 ton de berg af om de boel tot stilstand te krijgen. Gelukkig zaten mn banden goed om de velgen.


Ik bedoel maar te zeggen, mooi als het bij normaal gebruik goed gaat maar wat als je een keer in een Extreme situatie belandt zoals ik toen? Dan moet het ook goed zijn.

Het HY-team heeft 16 inch velgen, ik heb de mijne met opgelaste strippen naar 16 inch gemaakt. Beide 10 keer beter dan te grote banden op een velg. Veiligheid voor alles. Voor jezelf en de andere weggebruikers, die verantwoordelijkheid heb je nou eenmaal.

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Banden 16 inch met TUV en Citroen goedkeuring
BerichtGeplaatst: di 09 apr, 2019 20:37 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Het is belangrijk om de achtergrond van deze TUV goedkeuring te weten.

De TUV stelt dat je, indien mogelijk, eea origineel moet houden. Het is enige tijd onmogelijk geweest om de originele 17cm banden te kopen omdat ze ruim 10 jaar geleden enkele jaren lang niet geproduceerd werden. In dat geval staat de TUV toe om het dichtsbijzende alternatief te gebruiken. In de tijd hebben Duitse HY rijders toestemming gevraagd om 16 inch te mogen monteren. De TUV heeft dit geaccepteerd, omdat het het dichtsbijzijnde alternatief is. Een betere mogelijkheid was er gewoon niet op dat moment. Zonder een dergelijke toestemming zouden theoritisch de Duitse HY's helemaal de weg niet meer op kunnen.

Het oordeel dat de TUV geeft, zegt dus niets over de pasvorm en/of de veiligheid. Het is goedgekeurd omdat er geen alternatief voor handen was.

Nu is dit alternatief er weer wel, 17 en 19cm banden zijn weer prima leverbaar. Vandaag de dag zou de TUV een dergelijke goedkeuring niet meer afgeven.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Banden 16 inch met TUV en Citroen goedkeuring
BerichtGeplaatst: di 09 apr, 2019 20:44 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
17 of 19 inch slaat toch op de breedte bij die oude banden? Wij moeten iets hebben dat 400 mm is, en dat is er nauwelijks. En ik denk dat de TUV geen banden goedkeurt als het niet veilig is. En Citroen evenmin, denk maar aan de claims. als het toch onveiig zou zijn. Peugeot monteerde voor de J7 op het laatst vanaf de fabriek ook 16 inch ipv de 400 op dezelfde velg.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Banden 16 inch met TUV en Citroen goedkeuring
BerichtGeplaatst: di 09 apr, 2019 20:59 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
De 17 en 19 cm banden hebben inderdaad een diamater van 40cm dat in de buurt ligt van 16 inch.

Nu zijn ze weer prima leverbaar. Let wel, het bedrag waarvoor ze leverbaar zijn vindt de TUV niet relevant. Het gaat erom óf ze leverbaar zijn. Het is destijds goedgekeurd bij gebrek aan een alternatief.

Zoals gezegd heeft de TUV geen testen gedaan om de veiligheid van dit alternatief aan te tonen. Citroen heeft dit evenmin gedaan. In Nederland is het ook niet verboden om 16 inch te monteren, dat betekent nog niet dat het veilig is maar laten we discussie hier maar niet gaan voeren. :)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Banden 16 inch met TUV en Citroen goedkeuring
BerichtGeplaatst: di 09 apr, 2019 21:16 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
alleen die 395 euro voor een 17 cm band is niet zo goed leverbaar, zeker als er 4 moertn komen. En dan vraag ik me af hoeveel duurder de 19 cm zullen zijn.
En inderdaad, de veilgheidsdiscussie is ruimschoots gevoerd.
Daarom zei ik ook, ieder voor zich.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Banden 16 inch met TUV en Citroen goedkeuring
BerichtGeplaatst: di 09 apr, 2019 22:50 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Ree schreef:
Het is belangrijk om de achtergrond van deze TUV goedkeuring te weten.

De TUV stelt dat je, indien mogelijk, eea origineel moet houden. Het is enige tijd onmogelijk geweest om de originele 17cm banden te kopen omdat ze ruim 10 jaar geleden enkele jaren lang niet geproduceerd werden. In dat geval staat de TUV toe om het dichtsbijzende alternatief te gebruiken. In de tijd hebben Duitse HY rijders toestemming gevraagd om 16 inch te mogen monteren. De TUV heeft dit geaccepteerd, omdat het het dichtsbijzijnde alternatief is. Een betere mogelijkheid was er gewoon niet op dat moment. Zonder een dergelijke toestemming zouden theoritisch de Duitse HY's helemaal de weg niet meer op kunnen.

Het oordeel dat de TUV geeft, zegt dus niets over de pasvorm en/of de veiligheid. Het is goedgekeurd omdat er geen alternatief voor handen was.

Nu is dit alternatief er weer wel, 17 en 19cm banden zijn weer prima leverbaar. Vandaag de dag zou de TUV een dergelijke goedkeuring niet meer afgeven.



Dit verhaal vind ik zo krom als maar kan zijn.
Als de tuv een band goed keurt dan doet hij dat (mag ik hopen) omdat ze vinden dat die band goed genoeg op een velg past zodat er veilig mee gereden kan worden.
Dat staat los van het aanbod van de banden op de markt. Dat de tuv dit is gaan beoordelen/ keuren omdat originele banden niet leverbaar zijn daar kan ik inkomen.
Een keuringsinstantie heeft er niks mee te maken of iemand wel of niet met hun auto de weg op kunnen als zij iets afkeuren. Tenminste dat zou niet moeten, dat lijkt op partijdigheid en dat kan niet als onafhankelijk keuringsstation.

Wat is jouw bron dat het gegaan is zoals jij beschrijft?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Banden 16 inch met TUV en Citroen goedkeuring
BerichtGeplaatst: wo 10 apr, 2019 8:18 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Ik woonde in 2007 in Duitsland en kende een aantal mensen van het clubje dat de aanvraag heeft gedaan.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Banden 16 inch met TUV en Citroen goedkeuring
BerichtGeplaatst: wo 10 apr, 2019 10:39 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: do 12 maart, 2009 9:12
Berichten: 331
Woonplaats: alesund Norway
het is heel simpel, wat mag , wat is goedgekeurd en wat is toegelaten is nog niet altijd veilig. Ik ben fervent motorrijder , das helemaal legaal, en alles goedgekeurd. Dat het niet veilig is hoeft geen betoog.
Ik zet mn 5 jarig kind dus ook niet bij mij achterop de motor, zelfs al is dat hier toegestaan.


Dat heet eigen verantwoordelijkheid nemen voor jezelf en anderen. Er zijn heden ten dage goede oplossingen voor banden/velgen, dus waarom zou je kiezen voor iets wat niet 100% is?

_________________
HY 1964 geel US-04-51 "DUBBUS"


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Banden 16 inch met TUV en Citroen goedkeuring
BerichtGeplaatst: wo 10 apr, 2019 15:23 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
Als je die vergelijking doortrekt dan zijn er ook veel veiligere alternatieven dan met een HY rondrijden.
Zo kun je nog wel even door gaan...
Je kunt jouw vraag ook omdraaien: waarom je wielen nog verder verbeteren als ze goed genoeg zijn?

Als een onafhankelijke keuringsinstantie de banden goed keurt dan is het voor mij goed genoeg.
Wat de achtergrond van die keuring dan ook is, dat hoef ik niet te weten en vind ik niet belangrijk.

Maar ik denk dat de 2 kampen het nooit eens zullen worden...


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Banden 16 inch met TUV en Citroen goedkeuring
BerichtGeplaatst: do 11 apr, 2019 0:28 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Ree schreef:
De 17 en 19 cm banden hebben inderdaad een diamater van 40cm dat in de buurt ligt van 16 inch.

Nu zijn ze weer prima leverbaar. Let wel, het bedrag waarvoor ze leverbaar zijn vindt de TUV niet relevant. Het gaat erom óf ze leverbaar zijn. Het is destijds goedgekeurd bij gebrek aan een alternatief.

Zoals gezegd heeft de TUV geen testen gedaan om de veiligheid van dit alternatief aan te tonen. Citroen heeft dit evenmin gedaan. In Nederland is het ook niet verboden om 16 inch te monteren, dat betekent nog niet dat het veilig is maar laten we discussie hier maar niet gaan voeren. :)

Citroën meldt in die brief wel dat "...gegen die Verwendung von Reifen der Dimensionen 17X400, 19R400, 185/75R16C keine Bedenken hinsichtlich Betriebs- und Verkehrssicherheit bestehen". Dus zij zien geen veiligheidsrisico's blijkbaar, vrij boude uitspraak eigenlijk :)

(ik rij nog vrolijk op mijn eigen 16" velgen met banden die ondertussen ook al weer 12 jaar oud zijn... jemig wat gaat de tijd hard, of nou ja, rijden, die 1000-2000KM per jaar)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Banden 16 inch met TUV en Citroen goedkeuring
BerichtGeplaatst: do 11 apr, 2019 18:50 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
LEiPiE schreef:
Citroën meldt in die brief wel dat "...gegen die Verwendung von Reifen der Dimensionen 17X400, 19R400, 185/75R16C keine Bedenken hinsichtlich Betriebs- und Verkehrssicherheit bestehen".


Ik denk echt niet dat Citroen dat gaat melden als het niet veilig zou zijn.
Daar gaat een fabrikant zijn vingers niet aan branden.
Daarbij heeft Peugeot bij de laatste modellen J7/J9 standaard 16 inch gemonteerd op de 400 velgen.
Mijn bedoeling was om deze gegevens te delen en iet om alles wat al veel vaker is geschreven weer de revue te laten passeren.
Ik zie dat er inderdaad nog steeds 2 kampen zijn die nog steeds dezelfde standpunten hebben.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Banden 16 inch met TUV en Citroen goedkeuring
BerichtGeplaatst: wo 01 mei, 2019 21:23 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
een geheel andere vraag aan de 16 inch rijders:

welke band is te verkiezen, 205x65x16C of 205x75x16C? Ik bedoel dan qua uiterlijk. Het is voor een H72 motor.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Banden 16 inch met TUV en Citroen goedkeuring
BerichtGeplaatst: do 02 mei, 2019 1:05 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 09 jan, 2009 23:18
Berichten: 306
Woonplaats: Oterleek
JanW schreef:
een geheel andere vraag aan de 16 inch rijders:
welke band is te verkiezen, 205x65x16C of 205x75x16C? Ik bedoel dan qua uiterlijk. Het is voor een H72 motor.

205 heb ik wel eens gezien op een HY maar vind ik veel te breed.
Ik heb achter 185/75R16C van Vredestein en die vind ik qua uiterlijk best vergelijkbaar met de oude 17-400. Deze banden heb ik op een 400mm velg.
Aan de voorkant heb ik nog 17-400 banden van Vredestein uit de beperkte serie die Camion heeft laten maken in 2009.

Aangezien ik voor mezelf heb besloten banden van 10 jaar of ouder te vervangen, (ik heb met Michelins 17-400 gereden van 30 jaar oud maar de rubberkwaliteit van nieuwe banden is na 2000 verslechterd ivm milieuregels, daardoor verdrogen ze sneller), ben ik op de voorwielen op zoek naar nieuwe banden en lees dit onderwerp dus met interesse.

Helaas zijn de 16 inch velgen van het HY Team best duur. Het zou voor mij 360 euro kosten voor 2 velgen. Je zou zeggen dat na vele jaren de ontwikkelkosten eruit zijn en de prijs omlaag kan maar dat is helaas niet het geval.
Ik begrijp dat de 17-400 of 19-400 weer leverbaar zijn maar dat maakt het niet goedkoper.
Ik neig dus naar een 185/75R16C band op een originele velg. Met binnenbanden dus.
Uit een recente ANWB test van banden voor bestelbussen komt het merk Apollo Alltrust er goed uit.
Welliswaar waren de geteste banden 215/65R16C dus ik moet nog even uitvinden of die Apollo's er ook zijn in 185/75R16C.
Deze maat wordt ook genoemd in die Citroënbrief die hierboven gequoted wordt.

_________________
Sinds 1987 HY rijder. Sinds 1991 eigenaar van een HY van 1967, van de 'Amsterdamse serie'. Daarnaast rij ik een Méhari uit 1977. Dagelijks vervoer: wisselend een Acadiane van 1983 en een Citroën Berlingo Multispace 1.6 van 2006. Groeten, Henri.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Banden 16 inch met TUV en Citroen goedkeuring
BerichtGeplaatst: do 02 mei, 2019 8:58 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
https://banden.autoweek.nl/apollo/altru ... 4r-268295/

Bedankt voor je bijdrage. Ik zal eens de breedte meten van de banden die nu onder der Bétallière liggen. Ze hebben goed profiel maar zitten vol droogtescheurtjes. De achterbanden zijn gecovered, ziet er niet uit alsof je zorgeloos uren op "hoge" snelheid kunt rijden.

Ik zie dat jij ook voor 75 % kiest, ws omdat de 65 variant te laag is?

Ik had al wat rondgeneusd voor de 205 banden:
Als je een goedkope band zoekt is het merk Hifly een optie, kwalitatief niet de beste.
Voor een redelijk passend profiel zag ik Maxxis. en GT Radial Maxmiler Pro.
Een mooi profiel en goede testresultaten heeft Goodyear, redelijk geprijsd met circa 85 euro,

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 67 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group