henkhy schreef:
Wij zitten nu op een prijs van ongeveer 150 euro (verkoop) per velg inclusief een goed passende en goedkoop vervangbare band.
Ja, altijd tricky om in een vroeg stadium al met een prijs te komen, het wordt dus ietsje duurder. Het is dan alleen de vraag of je dan niet bezig bent de poten onder de stoel van dit project weg te zagen, want volgens mij waren er twee redenen om de velgen aan te laten passen aan 16inch;
1 verkrijgbaarheid van banden
2 prijs van de banden
Nummer 1 is natuurlijk wel wat voor te zeggen, al valt het me toch nog wel tegen het aanbod in 16inch, terwijl 17r400 nog wel verkrijgbaar schijnt te zijn en 19r400 toch zeker nog wel.
Punt twee, de prijs..... je wilt dus goedkoper uit zijn omdat de 400mm bandjes zo tegen de 200 euro aan zitten en met een aangepaste velg kun je dus een goedkopere band monteren. Maar het wordt dus pas op de langere termijn interessant; hoe lang doe je eigenlijk met een band? Oprijden is knap lastig, uitdrogen willen ze wel maar als je de bus donker en droog weg kunt zetten (ik niet dus) doe je natuurlijk ook wat langer met je banden. Maar laten we voor het gemak 5 jaar nemen; en ook de bandenprijs lekker stabiel, dan ben je voor de originele banden zo'n 400 euro per wiel kwijt over tien jaar, bij de nieuwe velg 350 plus 100 voor een nieuw bandje ben je toch nog weer 50 euro duurder uit!
Okee, vijtien jaar dan; 3 originele banden voor 600 euro en nieuwe velgbuseigenaren zijn 350 plus 200 voor de banden maakt 550,- en dat is dus inderdaad 50 euro goedkoper per wiel en als je het reservewiel meeneemt zit je dan op 5x50 is 250 euro verdient over 15 jaar! Als je pech hebt doe je wat langer met je banden, heb je pas over een jaar of twintig, dertig voordeel.
Maar goed, de bandenprijzen zullen nog wel stijgen, de originele banden wat meer dan vervangende exemplaren, maar er is nog een punt; het aanpassen van de velgen vergt een eenmalige investering van 1400 euro en als je het reservewiel ook meepakt 1750,- en dat is best veel geld; welke bus is zo veel waard?! Ja, ze zijn er wel, bussen van een paar mille, maar als je die kunt betalen lig je ook niet wakker van een paar originele bandjes.
Op zich valt de prijs wel mee als je nagaat hoe duur lichtmetaal voor moderne auto's is, het is alleen de vraag of de prijs ook juist is voor de HY-rijder.....
Leuke rekensom met betrekking tot de aanschaf van de banden maar als ik zo links en rechts eens rondvraag is er toch nagenoeg niemand die werkelijk een adres voor de 17R400 heeft. Voorts kan ik me de laatste keer dat ik Jeff sprak herinneren; dat was tijdens Citromobiel 2007 en daar had hij inderdaad nog nieuwe banden liggen voor een prijs van -als ik me dat goed herinner- tussen de 300 en 350 euro per stuk!!!. En wat is in dit geval NIEUW?? Jeff haalt volgens mij de banden, net als overigens andere aanbieders, uit voorraden die nog ergens zijn aangetroffen bij garages; die zijn dus absoluut niet nieuw meer te nomen. Verstandig is in een dergelijk geval even op de band te kijken want daar is te lezen van welk jaar de band is; ik heb nog geen Michelins gezien met een recent bouwjaar.
Verder wil ik er op wijzen dat de velg met band die wij (HenkHy en ik) ontwikkelden zodanig is dat je bij een keer pech in het buitenland (waar de oude 17R400 sowieso niet te krijgen is) gewoon bij de gemiddelde bandenboer een band bij die velg kunt aanschaffen; het betreft nl. een gangbare maat. Ook nog vermeldenswaardig vind ik dat wij uitgegaan zijn van een bestelauto/camperband (8 plys) en niet de gemiddelde personenautoband.
Tijdens de donateursdag kregen we toch redelijk wat positieve reacties en ook was er iemand met kennis van zaken(bedankt Thomas) die de prijs eigenlijk helmaal niet zo hoog vond voor het geheel.
Zo eerst weer genoeg om te overdenken.
Oh ja: een passende band op gangbare velg is altijd nog veiliger dan een te grote band op een verkeerde velg (185/65r16 o.i.d. op een standaard HY-velg). Wat te denken over verzekeringen die moeilijk doen als door jou toedoen iemand in de rolstoel belandt!!! Verder zal ik over die materie niet meer doorgaan; is al genoeg over gezegd.