Het is nu do 28 maart, 2024 20:07


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Temeratuur blijft oplopen
BerichtGeplaatst: di 01 apr, 2008 13:32 
HY Forum Beginner
HY Forum Beginner
 Profiel

Geregistreerd: ma 04 jun, 2007 17:39
Berichten: 2
Het spookt in de koeling.....Ik had een waterpomp die een beetje lekte, echter de koeltemperatuur bleef op peil, zolang ik natuurlijk op tijd water bijvulde...Ik dacht: "toch maar die pomp vervangen voordat ik op vakantie ga...Om een lang verhaal kort te maken: Na 2 keer de pomp te hebben vervangen door een revisiepomp raakt mijn motor steeds aan de kook na ongeveer 10-12 km.

-De radiateur heeft een nieuw koelblok
-De thermostaat is verwijderd

Ik ben ten einde raad... :cry:


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Temeratuur blijft oplopen
BerichtGeplaatst: di 01 apr, 2008 23:58 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 07 sep, 2003 19:36
Berichten: 118
Woonplaats: Dieren
Lecram4 schreef:
Het spookt in de koeling.....Ik had een waterpomp die een beetje lekte, echter de koeltemperatuur bleef op peil, zolang ik natuurlijk op tijd water bijvulde...Ik dacht: "toch maar die pomp vervangen voordat ik op vakantie ga...Om een lang verhaal kort te maken: Na 2 keer de pomp te hebben vervangen door een revisiepomp raakt mijn motor steeds aan de kook na ongeveer 10-12 km.

-De radiateur heeft een nieuw koelblok
-De thermostaat is verwijderd

Ik ben ten einde raad... :cry:


Ja, dat is inderdaad vreemd, de radiateur heeft dus voldoende capaciteit, de pomp genoeg opbrengst, maar blijkbaar komt die koeling niet in het blok, dus zou je daar een verstopping kunnen verwachten. Aan de rechterkant van je motorblok (bijrijderszijde) zit een bout om de koelvloeistof uit het blok af te kunnen tappen; die zou je eens los kunnen maken of er iets uit komt. Weet wel dat een blok behoorlijk aangekoekt kan zijn als er lange tijd gewoon water als koelmiddel is gebruikt, kijk maar eens op [url]http://www.geocities.com/bkulsdom/koeling2.html[/url] hoe je bussen er uit kunnen zien. Er zijn wel reinigingsmiddelen te verkrijgen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.
Hoe uit zich het aan de kook raken van de motor zich precies? De Hy heeft een druksysteem dus als de koelvloeistof aan het koken is zit je al dik boven de 110 graden celcius....

_________________
http://www.geocities.com/HY_Pino


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Temeratuur blijft oplopen
BerichtGeplaatst: wo 02 apr, 2008 2:02 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 27 aug, 2006 19:09
Berichten: 168
Woonplaats: Zeist
HY-Pino schreef:

Citaat:
Hoe uit zich het aan de kook raken van de motor zich precies? De Hy heeft een druksysteem dus als de koelvloeistof aan het koken is zit je al dik boven de 110 graden celcius....


Dat is op zich correct, maar gaat wel uit van een goed werkende veer in de radiateurdop. Als die veer ontbreekt of gebroken is, dan ontstaat er geen druk in het koelsysteem en kookt de motor gewoon bij 100 graden.

Om te bepalen of het blok is aangekoekt met kalk waardoor de doorstroom wordt beperkt en omdat je de thermostaat ook al hebt laten vervallen, kun je het systeem leeg laten lopen en de slangen loskoppelen van de radiateur. Spuit nu via een passend verloopstuk met de tuinslang water via de onderste slang in het systeem. Het zou er dan met de zelfde kracht via de bovenste slang weer uit moeten komen. Zo niet, dan zit je blok dicht gekalkt.

flyingHY

_________________
HY's te gek.

Kijk op mijn site voor de vorderingen:
http://www.flyingHY.nl


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 3 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group