Het is nu do 28 maart, 2024 11:27


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Motorkap warm?
BerichtGeplaatst: di 19 jul, 2011 10:41 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
Misschien een dom vraagje...

Ik merk dat de motorkap in de cabine erg warm wordt.
Aanraken kan wel, maar ik zou niet graag mijn hand er lang op willen leggen.

Omdat ik geen enkele indicator heb op het dashboard voor de koelvloeistof / motor temperatuur vroeg ik me af of hij niet te warm wordt.
Het lijkt me een beetje zonde om de motor na al het werk gelijk in de soep te draaien 8)

Ideeen?

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motorkap warm?
BerichtGeplaatst: wo 20 jul, 2011 18:44 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
de motorkap zal inderdaad snert heet worden, ik heb nog geen warme meter gereden met onze bus, maar heb hier wel de nodige ervaring in.

het heet worden van die kap is totaal geen maatstaf voor wat de motor temperatuur is.

je hebt heel kort door de bocht 2 opties. of je maakt een sensor in een van de zijdekseltjes van de cylinderkop en hangt daar een metertje aan (equus, smitshs oid) of je moet even zoeken naar een opsteek temperatuur metertje voor aan je oliepeilstok. (in de kever wereld worden deze heel veel gebruikt) ik zou de olie temperatuur graag onder de 120 graden houden bij een hard werkend blokje.

koelwater meten is verreweg de beste oplossing, maar pas dan op waar je je sensor zet, bvb in een radiatorslang heeft totaal geen nut, je wilt weten hoe warm je motor is, en niet de temperatuur in de leidingen. je kunt bvb niet zien dat je motor veel te heet word als bvb je thermostaat niet opend....

ik schat dat het wl ok is hoor anders had de radiatordop al wel een keer stoom afgeblazen.

Ik heb EDIT: Zij heeft (sorry viev) de binnen kant van de motorkap overigens met industriele "Armacell armaflex" isolatie bekleed en 'dit overigens onbrandbare spul' om intrekken van wel brandbaar vuil tegen te gaan' afgeplakt met aluminium isolatie band, tis even een ravensburger-puzzel maar zit wel mooi. Morgen zal blijken of het iets helpt want dan ga ik de eerste rit van 34km rijden, de uitlaat kant van de motor zal nog steeds wel warm blijven want die word natuurlijk Kneiter heet. ik maak hier anders tzt nog een aluminium afschermkapje voor wat dan wer met isolatiespul uit de racerij (glasvezel sandwich) bekleed word.


groetjes en succes

Thomas

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motorkap warm?
BerichtGeplaatst: za 02 jun, 2012 10:11 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
overigens resultaat na 5000km +

er word helemaal niets meer warm met de armacell aluminium folie sandwich, je voelt echt letterlijk helemaal niets meer met dit spuul op die kap, wij hebben ook de zijwanden en het plafond van de motorruimte bekleed, en ook daar geen hitte meer vanaf zelf niet aan de uitlaat kant.

ik wist wel dat het goed spul was maar dit had ik ff niet verwacht.

grtz Thomas

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motorkap warm?
BerichtGeplaatst: za 02 jun, 2012 10:45 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Hee Thomas,

Dat ga ik dan ook monteren. Bij mij zit nog de originele isolatie. Die is wat brandbaar en begint los te laten.

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motorkap warm?
BerichtGeplaatst: za 02 jun, 2012 11:14 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
Oh ree haal die zooi er alsjeblieft vanaf, dat is gemaakt om in de fik te vliegen.

een tip voor de armacell spul, plak het in een keer goed, want los krijg je het niet weer .
dikker dan 1cm is echt niet nodig. Even uitkijken bij de oliepeil stok, dat deze met het ringetje naar de motor toezit, anders raakt ie het spul aan de binnekant kap en krijg je net als wij nu hebben een heel mooi slijtplekje :roll:

als je armacell alleen zonder plaklaag kunt krijgen, moet je die plakken met "PATTEX contact vloeibaar" en niet met Bison oid, pattex is veel beter bestand tegen hoge temperaturen tot 120graden ipv 60.

bijkomend voordeel is dat de chokolade koekjes geen pasta koekjes worden als je ze in de dashbord la legt, nadeel, de koffie word wel weer sneller koud....

Grtz Thomas

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motorkap warm?
BerichtGeplaatst: za 02 jun, 2012 11:35 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Hahaha! Mijn bus is nu in roestauratie, maat dit ga ik zeker meenemen. Bij het uitlaatspruitstuk is mijn isolatie al helemaal weggeschroeid :oops:


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motorkap warm?
BerichtGeplaatst: za 02 jun, 2012 12:40 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Hee Thomas,

Waar kan ik armacell kopen?

Ree


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motorkap warm?
BerichtGeplaatst: do 05 jul, 2012 8:54 
HY Forum Super Expert
HY Forum Super Expert
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 23 mei, 2011 21:31
Berichten: 228
ik heb het bij een isoleerder gehaald die hier op het werk alle vries en wamter installaties geisoleerd heeft.

wellicht bij de plaatselijke luchtbehandeling boer, anders bij Technische Unie wel art# 3095106. particulier is dit soort dingen altijd een probleem.

Bij tu hebben ze die rol van 6 x 1m voor net geen €300, daar doe je dan een motorkapje of 10 mee. dan valt de prijs al wel weer mee.

grtz Thomas

_________________
https://sites.google.com/site/gdt70spider/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motorkap warm?
BerichtGeplaatst: do 05 jul, 2012 14:07 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
Merci! Ik zal wat foto's schieten als ik zover ben.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motorkap warm?
BerichtGeplaatst: do 05 jul, 2012 14:41 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Misschien even ergens peilen of er nog meer mensen interesse hebben? Dan is zo'n rol net zo makkelijk tenslotte.
Ben altijd wel in voor high tech isolatie ;)

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motorkap warm?
BerichtGeplaatst: do 05 jul, 2012 15:53 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 WWW  Profiel

Geregistreerd: ma 19 mei, 2008 21:06
Berichten: 1509
Je bent me voor Ewald... inderdaad een goed idee om gezamelijk in te slaan en te gaan isoleren.
Alleen is enkel de motorkap afdoende thomas of heb je meerdere plaatdelen zoals de uitneembare bodemplaten ook gedaan? Lijkt me tevens mooie geluiddemper voor het interieur. Of valt dat laatste tegen


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motorkap warm?
BerichtGeplaatst: do 05 jul, 2012 16:06 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: do 07 aug, 2003 14:53
Berichten: 2928
Woonplaats: Delft
De overige isolatie kan met materiaal dat niet hitte-bestendig is. Dat is een stuk goedkoper.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motorkap warm?
BerichtGeplaatst: do 05 jul, 2012 16:34 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: vr 03 jun, 2011 22:53
Berichten: 270
Woonplaats: Hilversum
Ik ben in!
Hopelijk met nog wel wat meer mensen...?

_________________
Hy's alive! Klik hier voor mijn restauratie project: https://www.facebook.com/groups/149847185089247/


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motorkap warm?
BerichtGeplaatst: do 05 jul, 2012 19:41 
HY Forum Liefhebber
HY Forum Liefhebber
 Profiel

Geregistreerd: ma 19 dec, 2011 23:21
Berichten: 30
Hoi, tel mij ook maar mee!
groetjes Margo


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Motorkap warm?
BerichtGeplaatst: vr 06 jul, 2012 1:12 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Als ik dat eerder geweten had zou ik misschien óók nog meedoen. Heb echter destijds (bij "Karwei") een soort "eierdoos" schuimplaten gehaald welke óók onbrandbaar zijn; daarmee de binnenkant van de motorkap maar óók de onderkant van de vloerplaten mee bekleed. Moet wèl zeggen dat ik op de (binnen-) motorkap óók nog een "originele" hoes heb zitten, maar óók ik heb nauwelijks last van enige warmte. Daarbij wordt het motorgeluid óók nog eens flink geabsorbeerd en gereduceerd. Wij kunnen tenminste (bijna) zònder stemverheffing gewoon converseren ... (kletsen, ouwehoeren ...etc.) Weet het niet meer zo precies, maar was volgens mij toen (jaar of 4 geleden) nog geen 3 tientjes kwijt ...

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 20 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group