Het is nu do 28 maart, 2024 11:59


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Re: Koelwatertemperatuur niet hoger dan 60 graden ?
BerichtGeplaatst: di 22 sep, 2015 14:58 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
lekker gevoel als dat weer op orde is; nu zal je verwarming het ook beter doen.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koelwatertemperatuur niet hoger dan 60 graden ?
BerichtGeplaatst: wo 23 sep, 2015 7:21 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
JanW schreef:
Die 18 euro was een richtlijn om aan te geven dat een nieuwe thermostaat niet een financieel debacle is.
De meting door handoplegging op de koelwaterslang is zo heerlijk simpel en maakt allerlei andere handelingen overbodig.....Als deze methode niets oplevert kun je altijd nog verder zoeken. Ik heb vaak thermostaten in heet water gelegd en ben er vaak niets wijzer door geworden. Als de motor te koud is blijft ie openstaan of gaat te vroeg open. De heetwaterproef is volgens mij alleen interessant bij een te hete of kokende motor
Waarom zou er ineens 60 graden worden aangegeven bij een digitale meter? Als die van een beetje kwaliteit is zit er een spanningsstabilisatie ingebouwd en is de meting onafhankelijk van de laadspanning


je moet hem niet in heet water leggen en kijken of hij open gaat.
Je moet hem in koud water leggen, dat water verwarmen en kijken wanneer hij open gaat en bij afkoelen kijken wanneer hij weer dicht gaat.

En dat vergelijken met de waardes die hij moet hebben.


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koelwatertemperatuur niet hoger dan 60 graden ?
BerichtGeplaatst: wo 23 sep, 2015 8:24 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
 WWW  Profiel

Geregistreerd: wo 11 maart, 2009 11:26
Berichten: 132
Woonplaats: Mussel
Ik vraag me af wat nog meer oorzaken zouden kunnen zijn van het niet op temperatuur komen van de motor; een niet goed functionerende meter/sensor of een defecte thermostaat lijken mij toch de enige boosdoeners ?


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koelwatertemperatuur niet hoger dan 60 graden ?
BerichtGeplaatst: wo 23 sep, 2015 8:38 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 Profiel

Geregistreerd: di 12 aug, 2014 16:31
Berichten: 1064
Woonplaats: Breda
Ben ik helemaal met je eens Joost etn zo heb ik t vaak gedaan. Alleen weet jij wanneer de thermostaat begint te openen en wanneer de volle opening er moet zijn en hoever hij moet openen?
Voor deze test moet de thermostaat eruit en in een pannetje. Opwarmen en afkoelen en evt terug monteren.
Daarmee ben je wel even zoet. De "handoplegging" is veel sneller en simpeler. Maar bovenstaand verhaal geldt alleen voor een te koude motor. Je wilt nl weten of de meter of de thermostaat fout is.
Bij een te hete of kokende motor werkt de handoplegging niet en is de heetwatertest wel handig omdat er behalve de thermostaat meerdere oorzaken kunnen zijn . Dan is het handig om te weten of de thermostaat op tijd en volledig opent. Zo ja, dan is er ergens in het koelcircuit iets niet in orde of is de koppakking misschien lek, ontstekingsproblemen etc.

_________________
een Frans "projectje" blijkt een HY Betaillère te zijn, en is eindelijk klaar! en terug naar haar geboortedorp in de Dordogne.
Traction 11 BN 1953
DS 21 IE hydraulique
DS Break ambulance verkocht
XM V6
Fiat Topolino 1938


Laatst bijgewerkt door JanW op vr 25 sep, 2015 8:37, in totaal 1 keer bewerkt.

Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koelwatertemperatuur niet hoger dan 60 graden ?
BerichtGeplaatst: vr 25 sep, 2015 1:22 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: do 04 sep, 2003 23:59
Berichten: 1725
Woonplaats: Asten (N.B.)
Joost:
Citaat:
Maar even daargelaten: je kunt de (juiste) werking van de thermostaat ook controleren door 'm in een bak water te leggen (samen met een thermometer) en vervolgens dat water aan de kook te brengen. Bij ca. 70*C moet de thermostaat "open" gaan staan.
aldus mijn eerdere commentaar ...
Citaat:
Ik vraag me af wat nog meer oorzaken zouden kunnen zijn van het niet op temperatuur komen van de motor ...
Wim: wees gerust, die motor komt te allen tijde absoluut op temperatuur ! Het euvel waarover JIJ schrijft is dat het niet zichtbaar was hoe hoog de temperatuur van het koelwater uiteindelijk op liep. Gelukkig is dit probleem nu op simpele wijze verholpen !
In vooraf: succes met de (onafwendbaar optredende) vervolg-euvels ... !
Gert

_________________
http://www.youtube.com/watch?v=-B-nGoOZGP4
"Dikke Bertha" (B.M.W. R75/5/1972)"Otje" (HY/1981)"d'Eend" (2CV6 Special/1977)"Valérie" (AZU 250/1974) Munfiets (Simplex herenfiets/1948)


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koelwatertemperatuur niet hoger dan 60 graden ?
BerichtGeplaatst: vr 25 sep, 2015 10:44 
HY Forum Expert
HY Forum Expert
 WWW  Profiel

Geregistreerd: wo 11 maart, 2009 11:26
Berichten: 132
Woonplaats: Mussel
Citaat:
In vooraf: succes met de (onafwendbaar optredende) vervolg-euvels ... !


Haha, dank je Gert, maar dan meld ik me ongetwijfeld weer op dit prachtige forum :D


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koelwatertemperatuur niet hoger dan 60 graden ?
BerichtGeplaatst: ma 05 jun, 2017 21:32 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: vr 30 dec, 2011 19:46
Berichten: 262
Dag,
Ik heb sinds kort een gereviseerde motor en een compleet nieuwe radiateur. Aangezien de temperatuurmeter het had begeven deze ook maar gelijk vernieuwd. Bij het inrijden van de motor rij ik ritjes van zo'n 30min, bij 25 graden buitentemperatuur met maximaal 75km/u. De temperatuurmeter geeft een maximale temperatuur van 65 graden. Twijfelachtig voor mijn idee. Bij nameting met een thermometer in de radiateur blijkt de temperatuurmeter inderdaad prima te functioneren. Is zo'n relatief lage temperatuur zorgelijk? Bij de vorige motor (en radiateur) zat ik na een half uurtje vaak toch al rond de 90 graden (bij vergelijkbare omstandigheden).

Groet,

Michiel


Omhoog
 

Offline
 Berichttitel: Re: Koelwatertemperatuur niet hoger dan 60 graden ?
BerichtGeplaatst: wo 07 jun, 2017 10:10 
HY Forum Grootmeester
HY Forum Grootmeester
 Profiel

Geregistreerd: zo 12 jul, 2009 22:17
Berichten: 671
zorgelijk is een groot woord, maar na een half uur (snelheid niet zo belangrijk) zou hij toch 80 graden moeten zijn.
De problemen lijken op de rest van dit onderwerp, dus ik verdenk de thermostaat.


Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 23 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 12 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group