Het is nu do 28 maart, 2024 16:45


Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 
Auteur Bericht
Offline
 Berichttitel: Update serverproblemen vandaag
BerichtGeplaatst: ma 22 mei, 2023 23:38 
Site Admin
Site Admin
Avatar gebruiker
 WWW  Profiel

Geregistreerd: zo 29 aug, 2004 2:18
Berichten: 2650
Woonplaats: Hengelo (OV)
Nee, het lag niet aan uw antenne, er waren wat problemen met de server.

Ik krijg daar netjes mailtjes van als er wat niet bereikbaar is, alleen dan moet je het ook nog even (onder werktijd in dit geval) verhelpen.

Technischer: de lijst van verbannen IP-adressen was zo groot geworden dat er processen uit hun geheugen liepen.
Er bleken erg veel duplicaten in die lijst te staan, dus nu heb ik de lijst van 77000 naar 27000 adressen terug kunnen brengen, kunnen we weer even ademen.
De eerste poging was de processen meer geheugen toe te staan, maar daardoor liep de hele server vol.

Waarom een banlist?
Nou, ons forum loopt iets achter in versie en er zit geen beveiliging (bijvoorbeeld een captcha) op het registeren. Al jaren activeer ik alleen de inschrijvingen die van echte mensen lijken te zijn (spammers doen weinig moeite qua namen), maar het worden er steeds meer.

Al een paar jaar schuif ik alles voor mij uit:
- forum upgraden naar nieuwste versie zal van alles slopen
- het forum upgraden is lastig vanwege oudere programmeertaal (nieuwe forum vereist eist een hogere versie)
- programmeertaal upgraden is lastig vanwege een ouder operating system en hoe het ooit is opgezet
- operating system upgraden is vragen om problemen (want dan gaat al het bovenstaande dus mee maar uiteraard niet vanzelf)
- en bovendien wil ik al een tijd van deze server af, omdat ik 'm eigenlijk bijna nergens meer voor gebruik verder
Al het bovenstaande is op te lossen en ik ben een paar jaar terug een eind gekomen om het vervolgens niet af te maken.

Nu heb ik mijn nieuwe werkgever de beschikking over een eigen zware server, om dingen op te leren, als speeltuin zeg maar.
En dat wil ik dus ook gaan doen, ik heb 'm al ingericht met een omgeving voor virtuele machines zodat ik allerlei dingen naast elkaar kan draaien en kan vervangen, wat bij de huidige niet kan (kapot is kapot).
Eerst ga ik kijken of ik het huidige forum kan kopieren zodat die alvast daar draait.

Daarna het upgrade process - maar: er is ook een optie om de huidige forumsoftware (PHPBB) achter te laten en voor een nieuwere te gaan (Flarum), dat gaat nog wat meer denkwerk kosten :)
Waarom eventueel iets anders? Nou, bij de upgrade van PHPBB gaat het uiterlijk al veranderen (de oude vertrouwde skin wordt niet meer bijgewerkt) en ook functionaliteiten veranderen iets.

_________________
MurpHY rijdt: weinig | LEiPiE heet ook wel Ewald


Share on FacebookShare on TwitterShare on DiggShare on DeliciousShare on Google+
Omhoog
 

Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 1 bericht ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:
Ga naar:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group